به محض انشای وقف، حق عینی که بین واقف و مال موقوفه بوده، ازبین میرود و مال موقوفه به ملکیت شخصیت حقوقی وقف درمیآید. از این رو، بدون تردید واقف نمیتواند در وقف هیچ تصرفی بنماید، ازجمله نمیتواند برخی از موقوفعلیهم را از شمار موقوفعلیهم خارج کند. اما این سؤال مطرح میشود که آیا واقف میتواند با شرط ضمن انشای وقف، این حق را برای خود محفوظ نگاه دارد که هرگاه خواست، بتواند برخی از موقوفعلیهم را اخراج کند یا خیر؟ قانون مدنی در پاسخ به این پرسش سکوت کرده است. فقها و محققان در پاسخ به آن اختلاف نظر دارند؛ گروهی این شرط را صحیح قلمداد کرده و دستهای بر این باورند که چنین شرطی باطل است و برخی بین موقوفعلیهم صغیر و کبیر قائل به تفصیل شدهاند. در پژوهش حاضر که مبتنی بر روش توصیفیـ تحلیلی است این نتیجه بهدست آمده است که هرگاه شرط اخراج بعضی از موقوفعلیهم با ارائۀ معیاری باشد که بعد از وقف، خودبهخود بعضی از موقوفعلیهم اخراج شوند، این شرط صحیح است و هرگاه مفاد شرط، دادن اختیار به واقف برای اخراج بعضی از موقوفعلیهم باشد، چنین شرطی باطل و بلااثر است.
یزدانی, غلامرضا, & استاد مودب خوشرو،, مجید. (1401). مطالعۀ تطبیقی شرط اخراج بعضی از موقوفعلیهم از سوی واقف در حقوق ایران و فقه اسلامی. مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 13(29), 279-304. doi: 10.22034/law.2022.46050.2904
MLA
غلامرضا یزدانی; مجید استاد مودب خوشرو،. "مطالعۀ تطبیقی شرط اخراج بعضی از موقوفعلیهم از سوی واقف در حقوق ایران و فقه اسلامی". مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 13, 29, 1401, 279-304. doi: 10.22034/law.2022.46050.2904
HARVARD
یزدانی, غلامرضا, استاد مودب خوشرو،, مجید. (1401). 'مطالعۀ تطبیقی شرط اخراج بعضی از موقوفعلیهم از سوی واقف در حقوق ایران و فقه اسلامی', مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 13(29), pp. 279-304. doi: 10.22034/law.2022.46050.2904
VANCOUVER
یزدانی, غلامرضا, استاد مودب خوشرو،, مجید. مطالعۀ تطبیقی شرط اخراج بعضی از موقوفعلیهم از سوی واقف در حقوق ایران و فقه اسلامی. مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 1401; 13(29): 279-304. doi: 10.22034/law.2022.46050.2904