مشروعیت ورود حقوق در ساحت روابط انسانی مبتنی بر ضرورتهای ناشی از حمایت از حقهای ثابت است. حقوق و فقه اسلامی در تمامیت خود و در تنظیم روابط انسانی در ساحت تعاملات اجتماعی دارای هویتی مبتنی بر برابری و مساوات در تمتع و تبعیضات مثبت در استیفا بر مبنای حمایت از حقهای آسیبپذیر در موقعیتهای نابرابر است. در گسترۀ جرایم جنسی نیز بعد از برخورداری از حقوق و تکالیف برابر به لحاظ تمتع و مقام ثبوت در هنگام اثبات و پاسخدهیهای کیفری به جرایم جنسی زنان وجوهی از اعمال تبعیضات ایجابی و حمایتی مشهود است. به این ترتیب، در شرایط پاسخدهی کیفری در جرایم جنسی به مرد علاوه بر جنبههای اصلاح و بازپذیری بعضاً درجاتی از پاسخهای ترهیبی و ترذیلی ملحوظ است؛ درحالی که پاسخهای کیفری به بزهکاران زن عمدتاً فاقد جنبههای ترذیلی و ترهیبی است. پژوهش حاضر که با روش تحلیلی- استنتاجی انجام گرفته و دادههای آن به روش اسنادی جمعآوری شده است، به تبیین نگرش مبتنی بر برابری و مساوات فقه و حقوق اسلامی به روابط زناشویی پرداخته، روح حاکم بر وضع قوانین در این حوزه را که همانا نگاه حمایتگرانه به زن است، نشان میدهد.
ابن منظور، ابوالفضل و جمالالدین، محمدبن مکرم (1414ق)، لسان العرب، جلد پنجم، چاپ سوم، بیروت: دارالفکر الطباعه و النشر و التوزیع.
آذرنوش، آذرتاش (1383)، فرهنگ معاصر عربی- فارسی، چاپ چهارم، تهران: نشر نی.
استادی، مجید و سالاریفر، محمدرضا ، «نقش عوامل عاطفی- روانی در تحکیم خانواده از منظر آیات و روایات با رویکرد سبک زندگی اسلامی»، پژوهشنامۀ سبک زندگی،1395 شمارۀ 3.
بهجت، محمدتقی (1426ق)، جامع المسائل، 5 جلد، چاپ دوم، قم: دفتر آیتالله بهجت.
جهاد دانشگاهی واحد استان سمنان، تحکیم و تعالی خانواده، جزوۀ دورۀ آموزشی غیرحضوری.
حبیبیتبار، جواد (1380)، حقوق خانواده، قم: گام به گام.
حبیبیتبار، جواد و فراهانی، انسیه (1394)، «قانون حمایت خانواده و ضمانت اجرای مؤثر در مورد نشوز زوج»، فصلنامۀ مطالعات اسلامی زنان و خانواده،1394، شمارۀ 2، ص49 تا 70.
حسینی، اکرم ، «تحکیم خانواده در آموزههای قرآنی»، فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، 1383، شمارۀ 26.
حکمتنیا، محمود و همکاران (1388)، فلسفۀ حقوق خانواده، جلد دوم، تهران: روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان.