در طولی و عرضی بودن اختیارات مشتری در خیار عیب بین فقهای مذاهب اسلامی اختلاف نظر مبنایی وجود دارد. بر اساس یک نظر چون ارش خلاف اصل است و در مقابلِ وصف از ثمن قرار دارد، ارش نیز طولی خواهد بود. بنابه دیدگاه دیگر چون ارش مطابق با قاعده است و جزئی از ثمن است در این صورت تخییر مشتری هم عرضی خواهد بود. ولی ما در این مقاله کوشیدهایم ضمن بیان دیدگاههای مذاهب اسلامی و حقوق ایران در این خصوص بر پایۀ نظریۀ عمومی ارش در قراردادها تحلیلی را ارائه نماییم که بر اساس آن وصف سلامت در میان همۀ اوصاف برجستگی خاصی دارد که باعث میشود شارع مقدس فقط در خیار عیب معتقد به تخییر شود. دلیل این ویژگی خاص هم این است که شارع مقدس و قانونگذار در قانون مدنی فقط در خیار عیب که ارتباط مستقیمی با وصف سلامت دارد قائل به دریافت ارش شده است. بنابراین ویژگی خاص این وصف باعث میشود که اگر فروشنده به این تعهد خود عمل نکند و کالایی مطابق با قرارداد تسلیم ننماید، خود او باید جبران خسارت کند که همان نظریۀ عمومی ارش است و البته این حق فروشنده است که بر اساس تخییر عرضی فسخ یا مطالبۀ ارش را انتخاب نماید.
بهروزی زاد, حمیدرضا, & الماسی, نجادعلی. (1398). بررسی فقهی و حقوقی اختیار صاحب خیار عیب در فسخ و مطالبۀ ارش در مذاهب اسلامی. مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 10(19), 31-50. doi: 10.22034/law.2019.11294
MLA
حمیدرضا بهروزی زاد; نجادعلی الماسی. "بررسی فقهی و حقوقی اختیار صاحب خیار عیب در فسخ و مطالبۀ ارش در مذاهب اسلامی". مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 10, 19, 1398, 31-50. doi: 10.22034/law.2019.11294
HARVARD
بهروزی زاد, حمیدرضا, الماسی, نجادعلی. (1398). 'بررسی فقهی و حقوقی اختیار صاحب خیار عیب در فسخ و مطالبۀ ارش در مذاهب اسلامی', مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 10(19), pp. 31-50. doi: 10.22034/law.2019.11294
VANCOUVER
بهروزی زاد, حمیدرضا, الماسی, نجادعلی. بررسی فقهی و حقوقی اختیار صاحب خیار عیب در فسخ و مطالبۀ ارش در مذاهب اسلامی. مطالعات حقوق تطبیقی معاصر, 1398; 10(19): 31-50. doi: 10.22034/law.2019.11294