مطالعۀ تطبیقی آثار حقوقی تعیین بندر امن در قراردادهای حمل و نقل بین‌المللی دریایی با تأکید بر حقوق ایران و انگلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران- قم، ایران

2 دانشجوی دکترای حقوق نفت و گاز، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، هرمزگان، ایران.

10.22034/law.2024.59108.3331

چکیده

با جهانی شدن اقتصاد و ورود فناوری‌های مدرن در حوزۀ حمل و نقل، کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته درصدد برآمدند تا از روش‌های نوینی در مبادلات بین‌المللی بهره گیرند. از دیرباز، حمل و نقل دریایی و قراردادهای پیرامون آن در عرصۀ حقوق تجارت بین‌الملل، همواره با چالش‌ها و پیچیدگی‌های خاصی همراه بوده است. قراردادهای اجارۀ کشتی جهت حمل و نقل بین‌المللی کالا، بیشتر در قالب قراردادهای چارتر سفری، چارتر زمانی و چارتر دربست منعقد می‌شوند. ازآنجا که یکی از تعهدات مهمِ مستأجر کشتی در قرارداد، استفاده از بندر امن برای بارگیری یا تخلیۀ کالا است، لذا این سؤال مطرح می‌‌شود که چه معیار و ضابطه‌ای برای تشخیص امن یا ناامن بودن بنادر وجود دارد؟ علاوه بر این، باید روشن ساخت که آیا خسارات وارده به کشتی ناشی از ناامنی بندر بوده است یا از علل دیگر و نیز در صورت تعدّد علت، دلیل اصلیِ ورود خسارت چیست؟ پاسخ به این سؤالات و روشن شدن معنی و مفهوم بندر امن در قراردادهای حمل و نقل دریایی بین‌المللی برای تعیین مسئولیت چارترر در مقابل مالک کشتی به سبب خسارات واردۀ ناشی از ناامنی بندر، از اهمیت بسزایی برخوردار است. با مطالعۀ اسناد و رویۀ قضایی کشورهای مختلف درمی‌یابیم که سیستم حقوقی انگلستان در تعیین و معرفی بندر امن، یک روش بینابینی را برگزیده و به ضابطۀ سببِ مؤثر در حل و فصل اختلافات دریایی تمایل نشان داده است؛ ولی در مقابل، رویکرد سیستم حقوقی ایران در مواجهه با این موضوع ابهامات بسیاری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. الف) منابع فارسی

    - کتاب‌ها

    1. آبادی‌خواه، مصطفی (1398). ارتباط حقوق بین‌الملل دریاها و حقوق بین‌الملل دریایی. تهران: خرسندی.
    2. پورنوری، منصور (1397). حقوق دریایی. تهران: پیام عدالت.
    3. تقی‌زاده، ابراهیم (1401). حقوق حمل و نقل دریایی. تهران: مجد.
    4. زارع، علی و پازوکی، مهدیه (1402). مباحثی از حقوق حمل و نقل دریایی. تهران: گالوس.
    5. زمانی، مسعود و ابطحی، طلوع (1397). تحلیل تطبیقی شروط ضمنی در اجارۀ کشتی. تهران: مجد.

    - مقالات

    1. احدی، فاطمه و احسان‌پور، سیدرضا (1401). امکان‌سنجی تطبیق مفهوم خطای کیفری در فقه و حقوق موضوعۀ ایران با ابعاد غفلت در انگلستان. مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، 13(28)، 53-82.

    Doi: 10.22034/law.2022.41011.2681  

    1. اربابی، مسعود (1383). استفاده از بندر امن یکی از تعهدات مستاجر کشتی. تحقیقات حقوقی، 39(7)، 299-316.
    2. جبر، علی خیری؛ قبولی درافشان، سید محمدمهدی و انصاری، اعظم (1400). آثار فسخ قرارداد در فرض تخلف از انجام تعهدات قراردادی در حقوق ایران و عراق و کنوانسیون وین 1980. مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، 12(25)، 75-105. Doi: 10.22034/law.2021.43673.2802 
    3. رضوی، سید محمدحسن و عینی، مجتبی (1402). تحلیل حقوقی شرط بندر امن در قراردادهای چارتر‌پارتی نفتکش‌ها و چالش‌های آن در شرایط تحریم اقتصادی. مطالعات حقوق انرژی، 9(1)، 99-118.   Doi: 10.22059/jrels.2023.336362.476 
    4. ظهیری، عادل؛ رنجبر، مسعودرضا؛ زارعی، رضا و عسکری، حکمت‌اله (1398). بررسی مبنای مسئوولیت طرف مجری در حمل و نقل دریایی کالا. تحقیقات حقوقی بین‌المللی، 12(46)، 99-112.
    5. عینی، مجتبی و رضوی، سید محمدحسن (1402). تحلیل حقوقی شروط تحریم در قراردادهای چارتر‌پارتی نفت‌کش‌ها؛ با تأکید بر آخرین تحولات شروط استاندارد. مطالعات حقوقی، 15(4)، 65-93.  Doi: 10.22099/jls.2023.43161.4671

    ب) منابع انگلیسی

    - Books

    • Baatz, Yvonne. (2017). Maritime Law: Charterparties. Informa Law from Routledge. 4td
    • Cooke, Julian; Tim Young; Michael Ashcroft; Andrew Taylor; John Kimball; David Martowski; Leroy Lambert and Michael Sturley. (2022). Voyage Charters. CRC Press. 5th
    • Kasi, Arun. (2021). Time Charter: Apportionment of Cargo-Claims Liability. The Law of Carriage of Goods by Sea, International Publishing.
    • Psaraftis, Harilaos N; Psaraftis Amboy; and Psaraftis. (2019). Sustainable Shipping. Berlin: Springer International Publishing.
    • Rogers, Anthony; Jason Chuah; Martin Dockray. (2016). Cases and Materials on the Carriage of Goods by Sea. 5th Ed, London: Informa Law from Routledge.
    • Schofield, John. (2021). Laytime and Demurrage. 8th Ed, London: Informa Law from Routledge.
    • Todd, Paul. (2015). Principles of the Carriage of Goods by Sea. 1st Ed, London: Informa Law from Routledge.
    • Wilson, John Furness. (2010). Carriage of Goods by Sea. 7th Ed, London: Longman.

    - Articles

    • Babazadeh, Araz. (2018). Safe Port Clauses: A Comparison of English Law and Azerbaijani Law. Baku St. UL Rev, 4(2).
    • Boviatsis, M. (2022). Legal Assessment of BIMCO’s Infectious or Contagious Diseases (IOCD) Clauses for Voyage and Time Charter Parties. Marine Policy, 144(2022). Doi: 10.1016/j.marpol.2022.105206
    • Cha, Jaeung; Jinwoo Lee; Changhee Lee and Yulseong Kim. (2021). Legal Disputes Under Time Charter in Connection with the Stranding of the MV Ever Given. Sustainability, 13(19). Doi: 10.3390/su131910559
    • Clarke, M. A. (1969). Charterparty-Nomination of a Safe Port: The Dagmar. (Tage Berglund v. Montoro Shipping Corpn). Malaya Law Review, 11(2).
    • Dogan, Burak and Hasan Tahsin Azazagatglu. (2022). The Definition and Scope of the Safe Port Obligation under Charterparty Agreements in the Light of English Commom Law. Law & Justice Review, 13(24).
    • Girvin, Stephen. (2017). The Obligation of Seaworthiness: Shipowner and Charterer. Pan-American Conference of Naval Engineering. NUS Law Working Paper, No. 2017/019.
    • Lam, Jasmine Siu Lee; Kevin Patrick Brendan Cullinane and Paul Tae-Woo Lee. (2018). The 21st-Century Maritime Silk Road: Challenges and Opportunities for Transport Management and Practice. Transport Reviews, 34(4). Doi: 10.1080/01441647.2018.1453562
    • Luczywek, Cezary. (2020). Standard Forms of Shipping Documents. BIMCO Contribution to their Creation and Development. Prawo Morskie. Doi: 10.24425/pm.2020.134441
    • Nikpour, Hassan; Mohammad Sadeghi; Alireza Rajabzadeh and Alireza Mazloom. (2021). The Voyage Charter Party Considerations According to International Maritime Law. International Journal of Maritime Policy, 1(4). Doi: 10.22034/irlsmp.2021.272839.1030
    • Plomaritou, Evi. (2014). A Review of Shipowner's & Charterer's Obligations in Various Types of Charter. Journal of Shipping & Ocean Engineering, 4(2014).
    • Thomas, D. Rhidian. (2006). The Safe Port Promise of Charterers from the Perspective of the English Common Law. Singapore Academy of Law Journal, 18 (2006).
    • Zhang, Yuanyuan. (2021). Case Note on Citgo Asphalt Refining Co. v. Frescati Shipping Co., 140 S. Ct. 1081 (2020). Oil and Gas, Natural Resources, and Energy Journal, 7(1).

    - Theses

    • Font Manzano, Sergi. (2021). The Nype 2015 Time Charter Party. Bachelor's thesis, Universitat Politècnica de Catalunya.
    • Kharchanka, Andrei. (2019). The Meaning of a Good Safe Port and Berth in a Modern Shipping World. Ph. D diss. University of Groningen, Netherlands.
    • Tollosa, Hiwot Tsegaw. (2020). The Extent of Ship Owners’ Indemnity Claims for Complying with Charterers’ Employment Orders: The English and Norwegian Perspectives. Master's thesis, University of Oslo.
    • Yang, Yong-Cing. (2015). The Important Reform of Significant Clauses within the Essential Standard Forms of the Time Charterparty. Ph. D diss, Durham University.

    - Cases

    • Citgo Asphalt Refining Co. v. Frescati Shipping Co., 140 S. Ct. 1081. (2020). Available at: https://www.oyez.org/cases/2019/18-565.
    • GW Grace and Co Ltd v General Steam Navigation Co Ltd, Lloyd's Law Reports ,83 Ll.L.Rep. 297. (1949).

    Available at: https://www.i-law.com/ilaw/doc/view.htm?id=146992.

    • Kodros Shipping Corporation of Monrovia v. Empresa Cubana De Fletes (The Evia (No 2)): CA 1982.

    Available at: https://swarb.co.uk/kodros-shipping-corporation-of-monrovia-v-empresa-cubana-de-fletes-the-evia-no-2-hl-1982/.

    • Leeds Shipping Company Ltd v. Societe Francaise Bunge. (1958).

    Available at: https://vlex.co.uk/vid/leeds-shipping-company-ltd-792989317.

    • Metcalfe v. Britannia Ironworks Co (1877) 2 QBD 423.
    • Slander Shipping Enterprises S.A. v Empresa Maritima Del Estado S.A. (The “Khian Sea”) [1977] 2 Lloyd’s Rep 439; [1979] 1 Lloyd’s Rep 545.
    • Slander Shipping Enterprises S.A. v Empresa Maritima Del Estado S.A. (The Khian Sea) [1977] 2 Lloyd’s Rep 439; [1979] 1 Lloyd’s Rep 545.

    Available at: https://app.justis.com/case/islander-shipping-enterprises-sa-v-empresa-maritima-del-estado/overview/c4GZm3KtnWWca.

    • Tage Berglund v Montoro Shipping Corporation Ltd (The “Dagmar”) [1968] 2 Lloyd’s Rep 563. Available at: https://www.i-law.com/ilaw/doc/view.htm?id=147035.
    • Transatlantic Financing Corporation, Appellant, v. United States of America, Appellee, 363 F.2d 312 (D.C. Cir. 1966).

    Available at: https://law.justia.com/cases/federal/appellate-courts/F2/363/312/264117.

    • Unitramp v. Garnac Grain Co. Inc., The Hermine, [1979] 1 Lloyd’s Rep 212.