تبیین مفهوم فرصت های شرکتی و راهکار جلوگیری از تصاحب آنها از سوی مدیران ( مطالعه تطبیقی نظام حقوقی آمریکا ، انگلیس و ایران )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حقوق خصوصی ، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.

2 گروه حقوق تجارت بین الملل ، دانشکده علوم انسانی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.

3 گروه حقوق خصوصی ، دانشکده علوم انسانی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.

4 استادیار، حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.

10.22034/law.2024.57443.3294

چکیده

چرخه سریع اطلاعات ، شرکت ها را همواره با موقعیت های تجاری بسیاری روبه رو می نماید که سود آوری موجود در آنها، ، مدیران مربوطه را به شدت وسوسه کرده که در راستای منافع خصوصی خود از آنها بهره برداری نمایند که طبیعتاً این امر با منافع شرکت در تضاد است. دکترین فرصت های شرکتی، به عنوان بخشی از مفهوم جامع‌تر وظیفه امانی با سابقه تاریخی طولانی یکی از ابزارهای اختصاصی است که با وضع مقررات و اصولی همچون ضرورت افشاء از تصاحب فرصت های تجاری جلوگیری، با خطر انحراف آنها مقابله و نهایتاً فرایند نحوه تخصیص صحیح را تنظیم می نماید که ریشه های آن در نظام حقوقی ایران هم قابل مشاهده است. آزمون های متعددی برای شناسایی فرصت شرکتی وجود دارد که بررسی آنها نشان می دهد در ایالات متحده رویکرد «مالکیت محور» فرصت‌ها تا حد زیادی مدیران را در توسعه فعالیت های اقتصادی توانمند می سازد در حالی که رویکرد «رفتار محور» قانون شرکت‌ها 2006 انگلیس الزام به داشتن وفاداری را در اولویت قرار داده است. در نظام حقوقی ایران از آنجا که فرصت شرکتی از ویژگی های مورد نظر قانونی از جمله منفعت عقلانی برخوردار است، باید در فهرست جدید دارایی های با ارزش شرکت ها و به عنوان یک مال نامشهود مورد پذیرش قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات