Jurisprudential-Legal Analysis of the Nature of Orders of Appointment of Governmental Managers and its Related Effects

Document Type : Research Paper

Authors

1 Instructor of Quran Faculty of Science, Bandar Abbas,

2 Assistant Professor University of Sistan and Baluchestan

Abstract

Appointment does not refer to specific employment laws; rather, it applies in more general rules, ranging from the power of a state to the appointment of a judge to a part of the district. In the area of public law, especially constitutional and administrative law, this concept has been widely used without a clear and substantive definition. We can hardly claim the concept of appointment has a history dating back to the formation of governments, though its original form has been lost. As governments change today, the question of what the legal nature of appointing executives, whether political or professional, is and what their effects are, remains unanswered. Administrative law books represent three views of the specific legal status, unilateral and contractual basis of appointment, namely employment. This descriptive-analytical study shows that the first two perspectives as the basis of appointment are in serious dispute. Also delegating administrative authority and system of affairs in the administrative hierarchy of the country in the form of legal representation in delegate power of attorney and even the hiring of individuals, despite some strategic analysis, is difficult. The results show that the appointment is consistent with the concept of rule 'of pacta sunt servanda' as a binding contract in the field of administrative law; therefore, effects of binding contract according to principles such as supremacy of will of  the state and providing public expediency is borne on it. One of the effects of this analysis according to the principle of presumption of irrevocability of contracts is non-removal from erector; this is, of course, as long as the appointees are acting within the framework of defined management orders.

Keywords


  1. منابع و مآخذ

    1. ابوالحمد، عبدالحمید (1388)، حقوق اداری ایران، چاپ هشتم، تهران: انتشارات توس.
    2. امامی، سیدحسن (1371)، حقوق مدنی، چاپ دوم، تهران: انتشارات اسلامیه.
    3. امامی، محمد و استوار سنگری، کورش (1391)، حقوق اداری، جلد دوم، چاپ اول، تهران: انتشارات میزان.
    4. امامی، محمد و استوار سنگری، کورش (1392)، حقوق اداری، جلد اول، چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات میزان.
    5. انصاری، شیخ مرتضی (1413ق)،المکاسب، الطبعه الأولی، قم: تراث الشیخ الأعظم  الأنصاری.
    6. بیات، فرهاد و بیات، شیرین (1397)،شرح جامع حقوق مدنی، چاپ پانزدهم، تهران: ارشد.
    7. تصویب نامه شورای عالی اداری در خصوص دستورالعمل اجرایی نحوۀ انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای مصوب 13 تیر 1395، روزنامۀ رسمی؛  WWW.RRK.IR
    8. جبعی عاملی، زینالدینبن علی (شهید ثانی)، (1432ق)، شرح اللّمعه، چاپ یازدهم، قم: انتشارت دارالعلم.
    9. حرّ عاملی، محمدبن حسن (1413ق)، وسایل الشیعه، چاپ اول، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
    10. حلّی (محقق)، جعفر ابن الحسن (1403ق)، شرایع الإسلام، تهران: انتشارات استقلال.
    11. خراسانی، محمدکاظم (1423ق)، کفایه الأصول، چاپ هفتم، قم: مؤسسۀ النشر الإسلامی.
    12. دشتی، محمد (1386)، ترجمۀ نهج البلاغه، چاپ سوم، تهران: پیام عدالت.
    13. زراعت، عباس (1381)، ترجمه و شرح الموجز فی اصول الفقه، قم: حقوق اسلامی.
    14. زراعت، عباس و حاجی‌زاده، حمیدرضا (1388)، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چاپ 1، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری دانش‌پذیر.
    15. زراعت، عباس و مسجدسرایی، حمید (1387)،اصول الفقه، چاپ دوم، قم: انتشارات حقوق اسلامی.
    16. سیوری، مقدادبن عبدالله (بیتا)، کنزالعرفان فی فقه القرآن، تهران: المکتبه المرتضویه لإحیاء الآثار الجعفریه.
    17. شیروانی، علی (1386)،اصول الفقه، جلد اول، چاپ سوم، قم: انتشارات دارالعلم.
    18. طباطبائی مؤتمنی، منوچهر (1388)، حقوق اداری، چاپ نهم، تهران: سمت.
    19. طباطبائی یزدی، سید محمدکاظم (1422ق)،العروه الوثقی، چاپ دوم، قم: مرکز فقه الأئمه الأطهار.
    20. طباطبائی، محمدحسین (1388)، اسلام در قرآن از دیدگاه تشیع، قم: بوستان کتاب.
    21. عباسی، جمیله و نیک‌نژاد، جواد (1396)، ماهیت و اقسام ایقاعات، سومین کنفرانس ملی علوم انسانی، www.hmconf.ir
    22. عبداللهی‌نژاد، کریم؛ عبیداوی، قاسم؛ ناصری مقدم، حسین (پائیز و زمستان 1394)، «واکاوی مبانی فقهی عقد بودن استخدام در سازمان دولتی»، مجلۀ اندیشۀ مدیریت راهبردی، سال نهم، شمارۀ 2.
    23. عراقی، سید عزت‌اله (1391)،حقوق کار (1)، چاپ سیزدهم، تهران: سمت.
    24. قراملکی، علی‌مظهر (1384)، «دلایل قرآنی اصل لزوم در عقود»، مقالات و بررسیها، دفتر 77 (3) فقه.
    25. کاتوزیان، ناصر (1384)،ایقاع، چاپ سوم، تهران: میزان.
    26. کاتوزیان، ناصر (1385)، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات میزان.
    27. کاتوزیان، ناصر (1391)، دورۀ مقدماتی حقوق مدنی و اعمال حقوقی، چاپ هفتم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    28. لایحۀ اصلاح تبصرۀ مادۀ 6 و 7 تقسیمات کشوری و وظایف استانداران و بخشداران، مصوب آبان 1316.
    29. محقق اردبیلی، احمدبن محمد (1386)،زبده البیان، تهران: مکتبه المرتضویه.
    30. منصور، جهانگیر (1384)، قانون اساسی/ قانون مدنی، چاپ بیست و سوم، تهران: نشر دوران.
    31. منصور، جهانگیر (1393)، قوانین و مقررات استخدامی، چاپ دهم، تهران: نشر دیدار.
    32. موسوی بجنوردی، محمد و حسینی نیک، سید عباس (1392)، مباحث حقوقی تحریرالوسیله، چاپ اول، تهران: انتشارات مجد.
    33. موسی‌زاده، رضا (1393)، حقوق اداری (2-1)، چاپ شانزدهم، تهران: میزان.
    34. نجفی، محمدحسن (1404ق)، جواهرالکلام فی شرح شرایعالإسلام، الطبعه السابعه، بیروت: دارلإحیاء التراث العربی.
    35. نعمت‌الهی، اسماعیل و مسعودیان‌زاده، رضا (1394)، «معیار بازشناسی عقد از ایقاع»، نشریۀ علمی- پژوهشی فقه و حقوق اسلامی، سال ششم، شمارۀ 11.
    36. هداوند، مهدی و عطریان، فرامرز (1393)،اصل لزوم در ایقاعات اداری، فصلنامۀ علمی- پژوهشی حقوق اداری، سال اول، شمارۀ 3.