Retaliation (Retribution) is one of the endorsed rulings of Islam that provides the victim (victim of an offence) with the possibility of causing an injury like what the murderer has caused. Retribution is an early penalty for intentional crimes whose implementation is based on respect of some fundamental principles such as tit for tat and equality principles, principle of lack of punishment awarded by judge and the principle of adequacy and equity. However, if the execution of retaliation leads to the violation of these principles, the principles will be replaced with other principles, and retribution is replaced with blood money. The substitution of principles rests on several other fundamental principles of Islam including the precaution principle in blood or principle of detention of retaliation or the principle of equality in punishment deviation from which requires a valid and credible argument. However, we van notice some deviation from rules in the Islamic criminal law 1392 (2013) regarding the retaliation of some organs among which we can refer to retribution, criminal’s (murderer’s) left hand in the absence of the right hand and retaliation of foot instead of hand in the absence of hand (article 393 ICL), retaliation of person’s two eyes when the criminal has intentionally made one eye of the victim blind (article 403 ICL), retaliation of tongue with taste for a tongue without taste (article 410 ICL), and an eyelid of a healthy eye for a blind eye (article 406 ICL). To investigate the logic behind these rules in jurisprudence, to consider different opinions, to deal with the viewpoints in other religions in similar cases, and to reconcile these issues with legal principles, the exceptions will be studied and ways to replace them will be examined.
احمدپور، اکبر و گلستانپور، صدیقه (1390)، «قصاص عضو و لزوم همانندی اعضا»، مجلۀ مطالعات حقوقی، دورۀ سوم، شمارۀ 2.
اردبیلی، محمدعلی (1393)، حقوق جزای عمومی جلد سوم، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
پوربافرانی، حسن (1383)، «نقد رویۀ شهرتگرایانه در سیاست جنایی تقنینی ایران»،مجلۀ نامه مفید، سال دهم، شمارۀ 43.
خسروشاهی، قدرتالله (1380)، فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام، چاپ اول، تهران: نشر بوستان کتاب.
زینعلی، حسین (1373)، بررسی رضایت مجنیعلیه در قتل عمدی، استاد راهنما: ایرج گلدوزیان، پایاننامۀ دورۀ کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه حقوق و علوم سیاسی تهران.
ساریخانی، عادل؛ آقابابایی، اسماعیل؛ عطارزاده، سعید (1392)، «اجماع و نقش آن در استنباط احکام کیفری»، فصلنامۀ پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، دورۀ دوم، شمارۀ 32.
شاه حسینی، سعید (1391)، خشکی چشم، نشریۀ داخلی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور، دورۀ دوم، شمارۀ 2.
طالع زاری، علی و طالع زاری الهه، (1396)، مجازات سقطجنین عمدی دارای روح در حقوق ایران، چاپ اول، تهران: نشر کتاب آوا.
صادقی، محمدهادی (1393)، جرائم علیه اشخاص، جلد 1، چاپ اول، تهران: نشر میزان.
کاتوزیان، ناصر (1376)، «حقوق و عدالت»، نشریۀ نقد و نظر، دورۀ سوم، شمارۀ 10-11.
محقق داماد، مصطفی (1380)، «چشماندازی بر حدود و اجرای علنی آن»، فصلنامۀ الهیات و حقوق، دورۀ سوم، شمارۀ 2.
مکارم شیرازی، ناصر (بیتا)، تقریرات دروس خارج فقه، جزوۀ شمارۀ 9، نشر فیضیه به نقل از میرمحمدصادقی، 1392، جلد 1.
Fakhr, H., & Rostami Kaman, A. (2018). A Reflection on Cases of Deviation from Principles
Governing Equal Retaliation for Causing Harm to Body. Jurisprudence and Islamic Law, 9(16), 89-108. doi: 10.22034/law.2018.8535
MLA
Hossein Fakhr; Arash Rostami Kaman. "A Reflection on Cases of Deviation from Principles
Governing Equal Retaliation for Causing Harm to Body". Jurisprudence and Islamic Law, 9, 16, 2018, 89-108. doi: 10.22034/law.2018.8535
HARVARD
Fakhr, H., Rostami Kaman, A. (2018). 'A Reflection on Cases of Deviation from Principles
Governing Equal Retaliation for Causing Harm to Body', Jurisprudence and Islamic Law, 9(16), pp. 89-108. doi: 10.22034/law.2018.8535
VANCOUVER
Fakhr, H., Rostami Kaman, A. A Reflection on Cases of Deviation from Principles
Governing Equal Retaliation for Causing Harm to Body. Jurisprudence and Islamic Law, 2018; 9(16): 89-108. doi: 10.22034/law.2018.8535