The Foundations of the Formation and Continuity of Dispute in Administrative Contracts

Document Type : Research Paper

Authors

1 1 . Ph.D. student of public law,, Najafabad Branch, Islamic Azad University,

2 Associate Professor of Islamic Azad University, Najafabad Branch

3 Assistant Professor of Islamic Azad University, Najafabad Branch

Abstract

The issue of government transactions where the government is seen as the largest public rights person and the governments entrance into deals , like private individuals, in order to develop and update its huge economic, social, cultural and infrastructure facilities by concluding contracts with contractors are among the most important executive tasks of the government. This research aims to study the necessity of institutionalized and mutually supportive government actions, including administrative contracts, in which the differences in the preconditions, the conclusion and implementation of those contracts seem to be obvious. The present research is mainly interested in practical applications and follows a non-experimental descriptive method in terms of the nature and method of collecting and analyzing data. The findings of the research revealed that the government's authority is based on legal relations, the principle of application and the unilateral decisions. In fact, administrative and executive officials make decisions about their duties and competencies, which basically do not require agreement with individuals and create rights or duties for individuals. It is expected that there would be differences between the parties to the contract; hence, identifying the causes and origins of these differences in administrative contracts in order to reduce their number eliminate these differences is suggested.

Keywords


  1. ادیبی، محمدرضا (1394)، تحلیل حقوقی فسخ و آثار آن در قراردادهای دولتی، چاپ اول، تهران: نشر جاودانه، جنگل.
  2. اسماعیلی هریسی، ابراهیم (1394)، مبانی حقوق پیمان ، چاپ چهاردهم، تهران: نشر جاودانه، جنگل.
  3. امامی، محمد (1387)، حقوق مالی ،چاپ دوم، تهران: انتشارات میزان.
  4. امامی، محمد و استوار سنگری، کورش (1392)، حقوق اداری، جلد 1، تهران: نشر میزان.
  5. باقرزاده، حمید (1395)، حقوق مناقصات، جلد 1، تهران: نشر میزان.
  6. ثمری‌ها، مصطفی (1392)، نکات کلیدی شرایط عمومی پیمان به همراه مباحث: تاخیرات و تعدیل، چاپ اول، تهران: نشر جاودان خرد.
  7. حسینی، سید اسماعیل (1390)،  اصول حاکم بر قراردادهای دولتی (مباحث علمی- کاربردی)، چاپ چهارم، تهران: نشر بهنامی.
  8. حقدوست، علیرضا (1393)، شرحی بر محاسبۀ تأخیرات پیمانکاران (طبق شرایط عمومی پیمان)، چاپ دوم، تهران: نشر فدک ایساتیس.
  9. رستمی، ولی (1395)، مالیه عمومی: با نگرش حقوقی، چاپ پنجم، تهران: نشر میزان.
  10. ستوده تهرانی، حسن (1392)، حقوق تجارت، جلد اول، تهران: انتشارات دادگستر.
  11. شمعی، محمد (1395)، حقوق قراردادهای اداری، چاپ سوم، تهران: انتشارات جنگل.
  12. طباطبایی موتمنی، منوچهر (1395)، حقوق اداری، چاپ بیستم، تهران: نشر سمت.
  13. قره‌داغی، علی (1387)، سلسله مباحث قانون برگزاری مناقصات، چاپ اول، تهران: انتشارات مربع آبی.
  14. کاتوزیان، ناصر (1395)، قواعد عمومی قراردادها، جلد 2، تهران: شرکت سهامی انتشار.
  15. منتی‌نژاد، صادق (1388)، مجموعۀ محشای حقوقی، قانونی و مالی قانون محاسبات عمومی، چاپ اول، تهران: انتشارات دیوان محاسبات کشور.
  16. هداوند، مهدی (1396)، «حقوق اداری تطبیقی»، جلد 1، چاپ ششم، تهران: نشر سمت.
  17. امیدیان، محمدرضا (1387)، « ارزیابی کیفی مناقصه‌گران، قبل یا بعد از فراخوان مناقصه؟»، روزنامۀ مناقصه- مزایده، شمارۀ 170.
  18. بنایی اسکویی ، مجید (1392)، «تعدیل قرارداد در صورت حدوث تعذر مالی»، مجلۀ مطالعات حقوق تطبیقی، دورۀ 4 شمارۀ 1.
  19. رضایی‌زاده، محمدجواد و کاظمی، داود (پاییز و زمستان 1391)، «بازشناسی نظریۀ خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامۀ فقه و حقوق اسلامی، شمارۀ 5.
  20. سلیم، هادی (پاییز و زمستان 1387)، « قراردادهای دولتی و ویژگی‌های نظام‌های حقوقی دوگانه‌گرا»، دوفصلنامۀ حقوق و سیاست، شمارۀ 25.
  21. ویژه، محمد‌رضا و تنگستانی، محمدقاسم (1393)، «حق فسخ و انفساخ قراردادهای پیمانکاری دولتی (تحلیل موردی مقررات شرایط عمومی پیمان)»، فصلنامۀ حقوق، شمارۀ 1.