The Position of general deterrence in Ta’ziri punishments

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, University of Isfahan

2 L.L.M in Criminal law and Criminology

Abstract

The purpose of punishment is to fight corruption and strengthen the
foundation of the social system. This purpose, however, is not achieved if it
is limited to the mortal sins or sins mentioned in the Quran, and if we they
are presumed to occur less than they actually do. The other sins threaten the
foundation of the social system, paving the way for people to ride in the
highway of sins with no obstacle and fear of punishment.
Thus ta’zirat (punishment having maximum and minimum limits) must
be expanded to include, in line with the criminal policies of Islam and with
the changes of time, various types of crime. Thus when speaking of
deterrence and Islamic punishments, it is only natural that the discussion
revolve around ta’zirat.
General crime deterrence, unlike specific crime deterrence, is not only
meant to reform criminals, but to use punishment as a threat to deter people
from offending, so that people have to pay a high price for criminal breaking
of laws. Hence the importance of general crime deterrence as the most
significant aim of ta’zirat; which is to safeguard the society and the
foundation of the social system.
The valuable potential that the Shi’ite law provides for the Legal
Guardian on criminal matters can help boost deterrence by punishing
criminals and dissuading the majority of the people from taking an action
not yet started. The best proof for this claim is the fact that ta’zirat is subject
to expediency and demands of the time. This potential includes the
following: abandoning the rule of punishment less than the gravity of the
wrong done in cases of removing corruption on earth; passing of secondary
rules and removing corruption using punishment even in cases of non-illicit
acts.

Keywords


1-      قرآن مجید.
2-      ابن منظور، محمد بن مکرم ( 1408 ق)، لسان العرب، بیروت، دار احیاء تراث العربی.
3-      احمدی ابهری، سید محمد علی (1377)،اسلام و دفاع اجتماعی، چاپ اول، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
4-      انصاری، قدرت‌الله و دیگران (1386)، تعزیرات از دیدگاه فقه و حقوق جزا، چاپ دوم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
5-      جبعی عاملی، شهید ثانی (1403ق)، الروضه البهیه، بیروت، دار احیاء تراث العربی.
6-    ـــــــــــــــــــــ (بی‌تا)، مسالک الافهام، ج4، قم، چاپ بصیرتی.
7-      حائری، سید کاظم (1386)، انواع تعزیر و ضوابط آن، فصلنامة تخصصی اهلبیت، سال 13، شماره51، صفحات33-3 .
8-      حر عاملی، محمد بن الحسن (1397ق)، وسائل الشیعه، ج18، چاپ سوم، تهران، المکتبه الاسلامیه.
9-      سلیمی، عبدالحکیم (1381)، تأمل در حد و تعزیرجرایم با تکیه بر زمان و مکان، نشریه کتاب زنان، صفحات 176-147.
10-   حاجی ده‌آبادی، احمد (1390)، تأملی پیرامون مجازات حبس در نظام حقوقی اسلام،نشریه مطالعات فقه و حقوقاسلامی، سال3، شماره 4، صفحات68-47.
11-   حسینی، سید محمد (1387)، حدود وتعزیرات (قلمرو، انواع، احکام)، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران،دوره38، شماره1، صفحات 145-125.
12-   حلی، حسن بن یوسف (1420ق)، تحریر الاحکام، ج2، چاپ اول، قم، مؤسسه الامام الصادق.
13-   خسروشاهی، قدرت الله (1380)،فلسفه قصاص از دیدگاه اسلام، ج1، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، بوستان کتاب.
14-   خمینی، سید روح‌الله (1366)،تحریر الوسیله، ج2، چاپ دوم، تهران، دارالعلم.
15-   ــــــــــــــــــ (1378)، صحیفه امام خمینی، ج20، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی.
16-   خوئی، سید ابوالقاسم (1422ق)، مبانی تکمله المنهاج، قم، مؤسسه احیاء آثار الامام الخوئی.
17-   ــــــــــــــــــ (1377)، مصباح الفقاهه، چاپ اول، قم، مکتبه الداوری.
18-   خوانساری، سید احمد (1382)، عقاید حقه، ترجمة علیرضا مسجد جامعی، چاپ اول، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
19-   سبحانی، جعفر (1390)، تقریرات درس خارج فقه مواردتعزیر،
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Sobhani/Feqh/90
20-   صافی گلپایگانی، لطف‌الله (1363)، التعزیر انواعه و ملحقاته، قم، مؤسسه النشر الاسلامی.
21-   صدوق، محمد بن علی بن الحسین (1404)، منلایحضره الفقیه، چاپ دوم، قم،مؤسسه النشر الاسلامی.
22-   طباطبایی، سید علی (1404ق)، ریاض المسائل، قم، مؤسسه آل بیت.
23-   طباطبایی، سید محمد حسین (1393ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج9، چاپ دوم، بیروت، الاعلمی.
24-   طبسی، نجم‌الدین، (1382)، حقوق زندانی و موارد زندان در اسلام، ترجمة سید محمدعلی احمدی ابهری و همکاران، چاپ اول، قم، بوستان کتاب.
25-   طبرسی، فضل بن حسن (1333)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بی‌نا، صیدا.
26-   طوسی، محمد بن حسن بن علی (1418ق)، کتاب الخلاف، ج2، قم، مؤسسه النشر الاسلامی.
27-   ــــــــــــــــــــ (بی‌تا)، مبسوط، تهران،مکتبه المرتضویه.
28-   کریمی جهرمی، علی (1361)، الدر المنضود (تقریرات درس خارج فقه آیت الله گلپایگانی)، قم، مؤسسه النشر الاسلامی.
29-   گرجی، ابوالقاسم (1355)، کنفرانس اجرای حقوق کیفر اسلامی و اثر آن در مبارزه با جرایم،نشریه مؤسسه حقوق تطبیقی، شماره 2.
30-   گلپایگانی، سید محمدرضا (1369)، مجمع المسائل، قم، مؤسسه دارالقرآن الکریم.
31-   محمدی گیلانی، محمد (1361)، حقوق کیفری در اسلام، تهران، المهدی.
32-   مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (1370)، تفسیر نمونه، ج 4، چاپ هفتم، قم، دارالکتب الاسلامیه.
33-   منتظری، حسینعلی (1409ق)، ولایه الفقیه، ج 2، چاپ دوم، قم، المرکز العالمی للدراسات العلمیه.
34-   نجفی، محمد حسن (1367)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج 41، چاپ سوم، تهران، دارالکتب الاسلامیه.