The Critical Essay on the Privatization of Education from the Perspective of the Constitution of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Law,, University of Tabriz, Iran

2 Master of Public Law, University of Tabriz, Iran

3 Assistant Professor, Department of Law, University of Tabriz, Iran

10.22034/law.2025.40902.2670

Abstract

Education plays an important role in the development of the country. Therefore, the governments are obliged to have scales in their educational planning in such a way that they provide the appropriate quantity and quality of education. In this regard, the right to access educational facilities at the same level and away from unfair discrimination can be considered as the foundation of educational justice. Access to the right to educational facilities of equal level should be more widespread in all educational levels than material facilities and competent human resources. In the 19th and 20th principles of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, by recognizing the dignity and equal rights of all, it specifies the equality of the general public before the law, and this means that undue discrimination must be removed in all human affairs, including educational issues. Therefore, the government does not have the right to discriminate among the people of the nation. In this regard, according to Article 30 of the Constitution, which provides free education for all people, private schools not only contradict the principles and principles of the basic principles-which is the negation of unjust discrimination - it causes that expand There is a class gap in the society and it can limit the desirable educational facilities to those with financial resources. This article made an analytical and critical look at the establishment of non-government schools within the framework of the Selassie Law of the Islamic Republic of Iran and concluded that according to the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the establishment of private schools is not justified despite educational inequalities with public schools.

Keywords

Main Subjects


  1. الف) منابع فارسی

    - کتاب‌ها

    1. ارسطو (1349). سیاست، ترجمۀ حمید عنایت، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    2. انصاری، باقر (1393). حق آموزش حق کودک به آموزش در نظام بین المللی حقوق بشر، تهران: پژوهشکده حقوقی شهر دانش.
    3. بی‌نا (1364). صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تهران: ادارۀ کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی.
    4. بی‌نا (1386-1389). مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
    5. فلسـفی، نصرت‌الله (1395). حق بر آموزش در حقوق بین‌الملل و حقوق ایران، تهران: جنگل.
    6. کاتوزیان، ناصر (1390). مقدمۀ علم حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    7. گیلائوری، نیکا ( 1399). اقتصاد در میدان عمل (دگرگونی اقتصادی و اصلاح دولت در گرجستان از سال 2004 تا 2012)، ترجمۀ امیرحسین چیت‌ساززاده، مهدی نادری و میثم یوسفی، تهران: امین‌الضرب.
    8. مهرپور، حسین (1385). رئیس جمهور و مسئولیت اجرای قانون اساسی، تهران: اطلاعات.
    9. مؤذنیان، محمدرضا (1381). مجموعه نظریات شورای نگهبان (تفسیری و مشورتی در خصوص اصول قانون اساسی به انضمام استفساریه‌ها و تذکرات 1380-1359)، تهران: مرکز تحقیقات شورای نگهبان.

    - مقالات

    1. ربیعی، علی و نظریان، زهرا (1391). موانع خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران و ارائه راهکارهایی جهت رفع آنها، انجمن آموزش عالی ایران، 4(2)، 171-206.
    2. سروش، محمد (1386)، مسئولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی، تربیت اسلامی، 3 (5)، 55-80 .
    3. صفار حیدری، حجت و حسین‌نژاد، رزا (1393). رویکردهای عدالت آموزشی، نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران، مبانی تعلیم و تربیت، 4(1)، 72-49.  Doi: 22067/fe.v4i1.23696
    4. قریشی خوراسگانی، مریم سادات؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ ذاکر صالحی، غلامرضا و مهران، گلنار (1395). تحلیلی بر مطالعات انجام‌شده در زمینۀ خصوصی‌سازی آموزش‌عالی، سیاست علم و فناوری، 9(1)، 77-90.    Doi: 1001.1.20080840.1395.9.1.7.9
    5. کریمی، عباس و چلبی، آزاده (1387). معرفی و بسط نظریۀ تحلیلی هوفلد از حق و کاربرد آن در زمینۀ حقوق کودک، حقوق خصوصی، 38(3)، 211-231.

    Doi: 20.1001.1.25885618.1387.38.3.11.2

    1. دارایی، علی؛ مشهدی، علی؛ قارلقی، صدیقه (1400). تأملی بر مفهوم برابری در اندیشة خبرگان قانون اساسی (1358)، مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، 12 (25)، 107-133.

    Doi: 10.22034/LAW.2022.42144.2732

    1. رضایی‌زاده محمدجواد و کاظمی، داود (1391). بازشناسی نظریة «خدمات عمومی» و اصول حاکم بر آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، 3(5)، 23-46.
    2. هاشمیان، فخرالسادات؛ زندیان، هادی و آقامحمدی، جواد (1394). تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش و پرورش، سیاست‌های راهبردی و کلان، 3(12)، 1-26.
    3. یاری‌قلی، بهبود (1392). بررسی فلسفه ایجاد مدارس غیرانتفاعی و سازگاری آن با عدالت تربیتی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت: رویکرد هرمنوتیکی، مبانی تعلیم و تربیت، 3(2)، 195-210.

    Doi: 10.22067/fe.v3i2.23436

    1. یثربی، یحیی (1396). توضیحی دربارۀ مخالفت با تبعیض آموزشی، تاریخ انتشار: 17/07/1396، مندرج در:

    http://yasrebi.org/fa/Day_Notes/show/00143 (تاریخ مراجعه: 15/02/1397).

     

    • قوانین و مقررات
    1. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب 24/08/1358مجلس بررسی نهائی قانون اساسی و 12/09/1358 با اصلاحات 1368
    2. قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب 25/11/1366
    3. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 25/09/1381
    4. قانون مجازات اسلامی مصوب 01/02/1392
    5. اعلامیه حق توسعۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصوب 1986

    ب) منابع انگلیسی

    - Book

    • Reem Jorman and Helen Murray (2007). Education Justice in the Middle East and North Africa, Open Society Foundations, New York.