The Relationship between Sharia and the Unwritten Constitution; with a Glance at the Opinions of the Guardian Council

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, University of Tabriz

2 Emeritus Professor, University of Tabriz

3 Ph.D. Candidate Public Law, University of Tabriz

10.22034/law.2023.50086.3094

Abstract

In the Islamic legal system "sharia" as the main source of constitutional law goes beyond the written document and gives content to the norms of the constitution. The idea of ​​an Islamic constitution is neither a mere adherence to the principles of the constitution nor a formalist adherence to its writings, but in fact the same adherence to the spirit of the constitution. In addition, "Ijtihad" and “Maslahah” as two dynamic elements of sharia to deduce sharia rules; Built to suit the needs of each era. In this regard, the study of the nature of the Sharia, which can prevail and influence the principles and concepts of the Constitution as a superior spirit and unwritten norm, compared to the written text of the Constitution; It is essential. The present study examines the position of Sharia in the Islamic legal order as a Hypertext value that has subjugated the identity and foundation of a nation, and also by emphasizing the dynamic elements of the Sharia and their impact on the vitality of this superior norm, tries to clarify the relationship between sharia and the unwritten constitution.

Keywords

Main Subjects


  1. الف) فارسی

    - کتاب‌ها

    1. حسینی، سید ابراهیم (1396). شریعت و تقنین در کشورهای اسلامی، تهران: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
    2. حلاق، وائل (1386). تاریخ تئوری‌های حقوقی اسلامی، ترجمه محمد راسخ، تهران: نشر نی.
    3. خمینی، روح الله (1369). صحیفه نور، ج 21، تهران: سازمان مدارک علمی فرهنگی انقلاب اسلامی.
    4. طباطبایی موتمنی، منوچهر (1390). حقوق اساسی، تهران: نشر میزان.
    5. علی شاهی، ابوالفضل (1390). مفهوم و حجیت در مذاق شریعت در فرایند استنباط احکام فقهی، قم: بوستان کتاب، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
    6. محمصانی، صبحی (1346). فلسفه قانونگذاری در اسلام، ترجمه اسماعیل گلستانی، تهران: انتشارات فرانکلین.
    7. مطهری، مرتضی (1357). نظام و حقوق زن در اسلام، قم: نشر صدرا.
    8. میرموسوی، سیدعلی (1384). اسلام، سنت، دولت مدرن، تهران: نشر نی.
    9. نائینی، محمد حسین(1378). تنبیه الامه و تنزیه المله، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    10. نوری، شیخ فضل‌الله (1374). حرمت مشروطه، رسائل مشروطیت، به کوشش غلامحسین زرگری نژاد، تهران:کویر.
    11. واعظی، احمد (1378). حکومت دینی (تاملی در اندیشه سیاسی اسلام)، قم، نشر مرصاد.

    - مقالات

    1. آقایی جنت مکان، حسین (1401)، ماهیت و جایگاه اصول کلی حقوقی و کاربست آنها در حقوق کیفری ایران، مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، 13(28)، 51-27.

    Doi: 10.22034/LAW.2022.47260.2966

    1. الهام، غلامحسین ( 1389). جایگاه حکم حکومتی در قانون اساسی.
    2. باوی، محمد (1387). چالش شریعت و مصلحت در اندیشه معاصر عرب، قم، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
    3. خسرو پناه، عبدالحسین (1396). جایگاه مصلحت در حکومت ولایی، مجموعه مقالات، امام خمینی و حکومت اسلامی، احکام حکومتی و مصلحت، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
    4. شریفی، عنایت (1394). منشا الزام در احکام فقهی و شرعی، حقوق اسلامی، 12(44)، 67-87.
    5. غفاری، هدی (1391). نسبت میان حاکمیت شرع و حاکمیت قانون در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، پژوهش حقوق، 14(36)، 107-132.
    6. کدیور، محسن (1382). شرع شورای نگهبان در برابر قانون مجلس، بازتاب اندیشه، ، 43، 62-55.
    7. گرجی، علی‌اکبر و جلیلوند، محمد شهاب (1397). بررسی معیار مشروطیت در دولت مدرن و جمهوری اسلامی ایران، دولت‌پژوهی، 4(16)، 145-174.

     Doi: 10.22054/tssq.2009.9594

    1. ملک افضلی اردکانی، محسن (1390). حکم حکومتی در قانون اساسی و جایگاه آن در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ، حکومت اسلامی، 62(4).
    2. موحد، محمدعلی (1350). نجم الدین طوفی و نظر تهوآمیز او در مورد نص شرعی و مصلحت اجتماعی، کانون وکلا، 116-117.
    3. نیکونهاد، حامد و زندیه، زهرا (1398). حکومت موازین اسلامی بر اطلاق و عموم اصول قانون اساسی در رویه فقهای شورای نگهبان؛ نگاهی رویه­ای به آثار نظارت شرعی بر اصول قانون اساسی، دانش حقوق عمومی، 8(24)، 132-109.

     Doi: 10.22034/qjplk.2019.175

    ب) منابع انگلیسی

    - Books

    • Ackerman, B. A. (2007). The Failure of the Founding Fathers, First Harvard University Press Paperback Edition.
    • Asad, M. (2011). The Principles of State and Government in Islam, Gibraltar: Dar al-Andalus Limited, New Edition.
    • al-Qaradawi, Y. (2015). Fiqh Daulah Menurut Perspektif Islam, Selangor: Percetakan Mihas Sdn Bhd.
    • AnNaim, A. (2008). Islam and the Secular State Negotiating the Future of Sharia, Harvard University Press.
    • Bagby, (1986). Utility in Classical Islamic Law: The Concept of 'Maslahah' in Usul Al-Fiqh.
    • Brennan, W. J. (1985). The Constitution of the United States: Contemporary Ratification, in Levinson & Mailloux.
    • Fadl, K.A. (2002). The Human Rights Commitment in Modern Islam, Published in Human Rights and Responsibilities, Edited by Joseph Runzo, Nancy M. Martin and Arvind Sharma, Oxford: One World Publications.
    • Maududi, S.A. (1960). Islamic Law and Constitution. Lahore, Islamic Publications.
    • Nelson, B. (2016). The Depiction of Unwritten Law, Waterloo, Ontario, Canada.

    - Articles

    1. Busari, J. (2021). Sharia as Customary Law? An Analytical Assessment from the Nigerian Constitution and Judicial Precedents, Ahkam, 1(21). Doi:10.15408/ajisv21i1.18815
    2. Emon, A. M. (2004). Natural Law and Natural Rights in Islamic Law, Cambridge University Press, Journal of Law and Religion, 2(20), 351-395. Doi: 10.2307/4144668
    3. George, R. P. (2001). Natural Law, the Constitution, and the Theory and Practice of Judicial Review, Fordham L. Rev, 6(69), 2269-2283.
    4. Kamali, M. H. (2010). Constitutionalism and Democracy: An Islamic Perspective, Paper presented at the International Conference on Religion, Law and Governance in Southeast Asia, Kuala -Lumpur: International Institute of Advanced Islamic Studies, 2(1), 18-45. Doi: 10.52282/icrv2i1.678
    5. Khan, A (2010). The Quran and the Constitution”, Tulane Law Review, 1(85). Doi: 10.2139/ssrn.1657164
    6. Krawietz, B & Helmut, R. (2008). Islam and the Rule of Law, Between Sharia and Secularization.
    7. Lloyd, C. (2008). English Common Law and Islamic Sharia: Principled Agreement in the Path to Wards
    8. Lombardi, C. B. (2013). Constitutional Provisions Making Sharia “A” or “The” Chief Source of Legislation: Where Did They Come From? What Do They Mean? Do They Matter?, U. INT’L L. REV, 28(3), 733-774.
    9. McLachlin, B (2006). Unwritten Constitutional Principles: What Is Going on?, NZJPIL, 4, 147-164.
    1. Millen, R. (2005). The Independence of the Bar: An Unwritten Constitutional Principle, La Rev Du Barreau Canadien, 84.
    2. Morey, W. C. (1891). The Genesis of a Written Constitution, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 1.
    3. Musa A. S. (2018). Constitutional Law: An Overview of the Islamic Approach and Its Contemporary Relevance, Faculty of Sariah and Law, University Sains Islam Malaysia (USIM), Malaysia, Education and Humanities Research, 192. Doi:10.2991/icils-18.2018.6
    1. Oraegbunam, I. K. E. (2015). Islamic Criminal Law and Constitutionalism in Nigeria: Any Lessons from Turkey?, Journal of Law, Policy and Globalization, 33.
    2. 45- Pek, J. (2008). Things Better Left Unwritten?, Constitutional Text and The Rule of Law, 6(83).
    3. Pryor, J. (2007). Unwritten Constitutions?, European Journal of English Studies, 11(1), 79-92. Doi: 10.1080/138255706011­83401
    4. Quraishi, A. (2006). Interpreting the QUR’AN and tThe Constitution: Similarities in the Use of Text, Tradition, and Reason in Islamic and American Jurisprudence, Cardozo Law Review. Doi:10.2139/ssrn.963142
    5. Sherry, S. (1987). The Founders' Unwritten Constitution, The University of Chicago, 4(54), 1127-1177.
    6. Young, E. A. (2007). The Constitution Outside the Constitution, The Yale Law Journal, 408-473.
    7. Walters, M. D. (2001). The Common Law Constitution in Canada: Return of Lex non Scripta as Fundamental Law, University of Toronto Law Journal, 91(51). Doi:10.2307/­826038