Comparative Study of Phenomenological Critique of the Liberal Approach to Human Rights

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Allameh Tabatabai University, Tehran

2 Ph.D. Candidate in Public Law, Allameh Tabatabai University, Tehran

Abstract

This article examines the relationship between human rights and the concept of other with a phenomenological approach through the interpretation and description of the importance of the concept  of other in human rights philosophy to provide an introduction to the critique of the liberal approach to human rights. The starting point of this research is by examining the concept of orther in the minds of phenomenological thinkers such as Hegel, Sartre, Husserl and Heidegger. He then examines this concept and its relationship to human rights in the thought of Emmanuel Levine and Robert Bernasconi to provide a critique of the liberal approach to human rights. Although Locke and his followers begin with an abstract and isolated individual outside of society, for the phenomenologist, the starting point is a concrete existence (human existence at the heart of reality). Phenomenology is not based on artificial and constructive intellectual experiences, such as the natural state or social contract, but on the knowledge that no human will be perfect without the constant help of others, including previous generations, and that my emotional and spiritual conflict with them is individual. It starts with a part or part of me and I am a part or part of them. The impossibility of separating me from anyone else makes any attempt to explain the rights or thoughts about the decisions that a person may make, regardless of the society in which you live, meaningless.

Keywords

Main Subjects


  1. الف) منابع فارسی

    - کتاب‌ها

    1. احمدی، بابک، هایدگر و پرسش بنیادین، (تهران: نشر مرکز، چ 2، 1382).
    2. بیمل، والشر، بررسی روشنگرانه اندیشه‌های هایدگر، ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، (تهران: سروش، چ 2، 1388).
    3. جمادی، سیاوش، زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، (تهران: انتشارات ققنوس، چ 1، 1386).
    4. رشیدیان، عبدالکریم، هوسرل در متن آثارش، (تهران: نشر نی، چ 1، 1384).
    5. سجویک، پیتر، دکارت تا دریدا، ترجمۀ محمدرضا آخوندزاده، (تهران: نشر نی، چ 1، 1388).
    6. علیا، مسعود، کشف دیگری با لویناس، (تهران: نشر نی، چ 1، 1388).
    7. لویناس، امانوئل، زمان و دیگری، ترجمۀ مریم حیاط شاهی، (تهران: نشر افکار، چ 1، 1392).
    8. هاسه، اولریش و ویلیام لارج، موریس بلانشو، ترجمۀ رضا نوحی، (تهران: نشر مرکز، چ 1، 1384).
    9. هوسرل، ادموند، بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلائی، ترجمۀ غلام‌عباس جمالی، (تهران: انتشارات گام نو، چ 1، 1388).
    10. هوسرل، ادموند، تأملات دکارتی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، (تهران: نشر نی، چ 1، 1381).

    - مقاله‌ها

    1. جنیدی، لعیا؛ تیموری، محمدصادق؛ صقری، محمد و عباسیان، رضا، «صیانت از حق مالکیت خصوصی سرمایه‌گذاران خارجی از منظر حقوق اسلام، ایران و بین‌الملل»، مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، ش 17، (1397).
    2. حنایی کاشانی، محمدسعید، «ژان پل سارتر؛ فیلسوف صلح و مدارا یا خشونت»، فردوسی، ش 73 (1387).
    3. مقدوری خوبنما، سارا و مصطفوی، شمس‌الملوک، «مفهوم دیگری در فلسفه‌ی یاسپرس»، جستارهای فلسفی (فلسفه تحلیلی)، ش 27 (1394).

    ب) منابع انگلیسی

    - Books

    • Bernasconi, Robert, Failure of Communication’ as a Surplus: Dialogue and Lack of Dialogue between Buber and Levinas, in Bernasconi, Robert and David Wood, The Provocation of Levinas, Rethinking the Other, (London: Routledge, 1988(.
    1. Hand, Sean, “Emmanuel Levinas”, Routledge Critical Thinkers, (State University of New York Press, 2009).
    • Heidegger, Martin, Being and Time, Trans by John Macquarrie & Edward Rabinson, (Blackwell, 1966).
    • Levinas, Imanuel, Otherwise Then Being or Beyond Essence", Translated by Alphonso Lingis, (Pittsburgh: Duquesne University Press, 1981(.
    • Levinas, Immanuel, Alterity and Transcendence. Trans. Michael B. Smith. (New York: Columbia University Press, 1999).
    • Levinas, Immanuel, Outside the Subject. Trans. Michael B. Smith. (Stanford: Stanford University Press. 1966).
    • Levinas, Immanuel, Totality and Infinity. Trans. Alphonso Lingis. (Pittsburgh: Duquesne University Press. 1969).
    • Rauch, Leo & David Sherman, Hegel's Phenomenology of Self-Consciousness: Text and Commentary, (New York, State University of New York, 1999).
    • Ritchie, David G, Is It Righteous To Be? Interviews with Emmanuel Levinas. Edited by Jill Robbins, (Stanford: Stanford University Press, 2001).
    • Ritchie, David G, Natural Rights, (London: George Allen and Unwin, 1952).
    • Ritchie, David G. Ethics and Infinity: Conversations with Philippe Nemo. Translated by Richard A. Cohen. (Pittsburgh: Duquesne University Press, 1985)
    • Tugendhat, Ernst., Self-Consciousness and Self-Determination, (The MIT Press, 1986).

    - Articles

    • Bernasconi, Robert, “The Other Does Not Respond”, Angelaki, Vol. 24, (2019).
    • Bernasconi, Robert, Extra Territorialty: “Outside the Subject, Outside the State”, Journal of Chinese Philosophy, 35, (2008).
    • Bernasconi, Robert. “Toward a Phenomenology of Human Rights. In: Jung H., Embree L. (eds) Political Phenomenology. Contributions to Phenomenology” (In Cooperation with the Center for Advanced Research in Phenomenology) Springer, Cham, Vol. 84 (2016).
    • Wolf, Susan. “Moral Saints”. The Journal of Philosophy, Vol 79, (1982).

    Zahavi, Dan, “Beyond Empathy; Phenomenological Approaches to Intersubjectivity”, Journal of Conscioousness Studies, 8, No. 5-7,