Specific Provisions of Car Defects in Iranian Law

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in private law, Mazandaran University

2 Professor at Mazandaran University

Abstract

When the consumer buys a new car but encounters a defect in it, he will have the right to refer to the manufacturer. According to the law for the protection of car consumers' rights, approved in 2007, the guarantee for the implementation of a car defect will be: the right to repair and then the right to exchange or refund the price. But in the civil law, in relation to the general seller, only the right of exchange and then the right of termination is mentioned. The Consumer Protection Law divides defects into three categories: manufacturing defects, design defects, and warning defects. Does this performance guarantee apply to all three categories of vehicle defects, including design defects, production defects and warning defects? Can the buyer seek a performance guarantee without requesting a repair? Replacement warranty does not apply to vehicle design defects and repair warranty does not apply to design defects in some cases. The buyer is obliged to request a repair first, and if the repair is not successful or it is not possible, he will go to the guarantee of other performances. The guarantee of price rejection, due to market fluctuations, alone, cannot compensate the losses incurred by the buyer. It is not possible to request repairs or terminate them under civil law. Contrary to the research that has been done so far and has discussed the performance guarantee in general and in all goods, in this article, in a more specialized and detailed way, the performance guarantee only in the car will be examined. Also, one of the novelty points of this research is the simultaneous review of the guarantees of the performances in the civil law and the law of protection of car consumers' rights.

Keywords


  1. الف) فارسی

    - کتابها

    1. اصفهانی، شیخ محمدحسین، حاشیۀ کتاب المکاسب، (قم: ذوالقربی، چ 1، ۱۴۱۹).
    2. السرفی الحنفی، ابی‌بکر محمد‌بن ابی سهل، المبسوط، ج ۱۳، (بیروت: دارالکتاب العلمیه، چ 3، ۱۴۲۱).
    3. انصاری، مرتضی، مکاسب، ج 1 و 3، (قم: مجمع الفکر الاسلامی، چ 3، ۱۴۲۰).
    4. ره‌پیک، حسن، حقوق مدنی ۶، عقود معین ۱، (تهران: انتشارات خرسندی، چ 1، ۱۳۸۷).
    5. صفایی، حسین، دورۀ مقدماتی حقوق مدنی، ج 2، (تهران: نشر میزان، چ 2، 1382).
    6. طوسی، ابوجعفر محمد‌بن حسن، المبسوط، ج ۲، (تهران: مکتبة المرتضویة، چ 1، ۱۳۸۷).
    7. کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی قواعد عمومی قراردادها، ج ۵، (تهران: شرکت سهامی انتشار با همکاری بهمن برنا، چ 4، ۱۳۸۳).
    8. کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، ج 3 و 5، (تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار، چ 3، ۱۳۸۰).

    - مقاله‌ها

    1. اصغری آقمشهدی، فخرالدین و محمدزاده، علی، «بررسی تطبیقی حق درخواست تعمیر کالا از سوی خریدار در کنوانسیون بیع بین المللی کالا 1980 وین و حقوق ایران»، پژوهشنامه بازرگانی، ش 49 (1387).
    2. بادینی، حسن و پناهی اصانلو، پانته‌آ، «نقدی بر قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۸۶»، پژوهش حقوق خصوصی، ش 39 (۱۳۹۱).

    11.           جعفری، علی‌اکبر و حاجتمند، حبیب، «سقوط حق فسخ با تعمیر کالا»، فقه میان‌رشته‌ای اجتماعی، ش 1 (1399).

    1. دیلمی، احمد و قاسم‌زاده، روح‌الله، «مسئولیت مدنی ناشی از خطرهای ناشناخته فراورده در حقوق ایران و فقه امامیه»، مطالعات حقوق تطبیقی معاصر، ش 15 (1396).
    2. شرافت‌پیما، محمدرضا و کاملی، جعفر، «حق تعویض و تعمیر کالا در کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا 1980 و حقوق ایران»، پژوهشهای روابط بین الملل، ش 26 (1396).

    14.           صادقی، محسن و آقاجانی، زهرا، «تحلیل اقتصادی اعطای حق استرداد یا تعویض کالای سالم به مصرف‌کننده در ایران»، مطالعات حقوق خصوصی، ش 3 (1389).

    15.           صادقی، محسن و آقاجانی، زهرا، «مبحثی از مباحث تحلیل اقتصادی حقوق مصرف‌کننده: فلسفۀ اقتصادی حق تعویض یا استرداد کالای معیوب و جایگاه آن در حقوق ایران»، مطالعات حقوق خصوصی، ش 1 (1391).

    16.           قاسمی حامد، عباس؛ حدادی، شهرزاد و عبدالله‌زاده ثانی، شیوا، «گارانتی از منظر حقوق اقتصادی»، تحقیقات حقوقی، ش 81 (1397).

    17.           قنواتی، جلیل و مسعودیان‌زاده، سید ذبیح‌الله، «تحلیل ارش بر مبنای ضمان معاوضی فروشنده نسبت به وصف سلامت کالا»، فقه و مبانی حقوق اسلامی، ش 2 (1399).

    1. میرزا‌نژاد جویباری، اکبر، «تأثیر درخواست تعمیر کالا از سوی فروشنده در حال حق فسخ خریدار»، پژوهشنامۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، ش ۱ (۱۳۸۵).

    ب) انگلیسی

    1. Lingeman Jake, Kia, Hyudai Recall 600,000 Vehicles for Fire Risk, Autoweek, September 7, (2020), pp.1-7, at https:wwwautoweek. com\news\industry-news\a33926842\kia-hyundai-recall-600000-vehicle-for-fire-risk. Date of vision 10 June 2021.
    2. Shepardson, David,. U.s. Agency Orders Ford to Recall 3 Million Vehicles over Air Bags, Reuters, January 19, (2021), at https: https://www.reuters.com/article/us-ford-recall-idUSKBN29O2IO Date of vision 18 August 2021.
    3. Swanson, Derek & Zhong lun, Dr. Lin Wei. A Corporate Approach to Preventive Management, Risk Reduction, and Case Coordination for Chinese Automakers ,SECOND Edition October, McGuire Woods LLP Richmond, VA (2011). https://www. mcguirewoods.com/news-resources/publications/us-automotive-products-liability.pdf. Date of vision 19 August 2021.