Types of Hearsay Evidence: an Approach to the Correct Criterion of Serving the Hearsay Evidence and its Test in the Iranian Legal System in Light of Imamiyeh Jurisprudence

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Islamic Azad University, Qom Branch

2 Assistant Professor Islamic Azad University, Qom Branch,

3 Master of Private Law, Islamic Azad University, Qom Branch,

Abstract

In jurisprudence, the primary condition for accepting the hearsay evidence is the existence of an impossibility and hardness to witness the principle highlighted in the articles of 1320 CL. And 231 CPL,but the most important condition that is the prelude to the previous condition is to hearing testimony in the correct way; thisisnotmentionedinthelaw.Injurisprudence,hearing testimonyamongthevariousformsofhearsayevidenceisaconsensusthathasnoplaceinthelegalsystemforbothelements. ­Therefore,withthepermissionofArticle­ 167 ofthe Constitution, inordertoidentifythecorrecttypesof hearing testimonyof hearsayevidence,itis necessarytosearchinShi'ah jurisprudenceasthemainbasisofthelaws.Based on further investigation intothisissue,threetypesofsupplications,hear testimony (hearing the testimony of the witness before the judg) and testimony with the mention of the cause were precaution to bear the degree of hearing testimony. According to the descriptive-analytical method, the validity of the first type in jurisprudence isduetothenarrationofMuhammadIbnMuslimandthe agreement of the jurists, and in the law it is the basis of Article 232 of the Civil Procedure Code. In the second type, the difference between the jurists has thesamevalidityasthefirstpart,whichisalsoconfirmed byArticle290oftheCodeofCivilProcedure,inwhichotherjudgesheartestimony.Inthe third type,due to the lackof legal recognitionand doubt in the correctrealizationof tolerance in it,theappropriateprincipleisitslackof authority.ItseemsthatduetotheconformityofArticle 290 withthesecondtypementioned, theconditionof the endofthearticleistoaccepttherepresentative court,additionalandwrongresultin understanding the meaning of jurists,which states:"Confirmationofthefirstjudgeisacondition". However, thejurisprudentialmeaningistheacknowledge­mentofthehearingjudge,nottheadhocjudge.Therefore,itisnecessarytoreviewthisarticleandspecifythetypesofhearsayevidence as thecorrectsourceofhearingtestimony.Finally,mentioningthecorrectexpression ofhearingthe testimonyofthehearsay evidenceamongitsvarioustypesisoneof theinnovations ofthisresearch.

Keywords


  1. منابع و مآخذ

    قرآن کریم

    الف) فارسی

    - کتاب‌ها

    1. امامى،سید حسن، حقوق مدنى، ج 6، (تهران: انتشارات اسلامیة، چ 14، 1376).
    2. حیاتی، علی‌عباس،آییندادرسیمدنیدرنظمحقوقیکنونی، ج 1 (تهران: میزان، چ 2، 1390).
    3. شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، ج 3، (تهران: انتشارات دراک، چ 19، 1387).
    4. کاتوزیان، ناصر، اثبات و دلیل اثبات، ج 2، (تهران: نشر میزان، چ 5، 1388).
    5. مهاجری، علی، مبسوط در آیین دادرسی مدنی، ج 2، (تهران: گنج دانش، چ 1، 1380).

    - مقاله‌ها

    1. کریمی، عباس، «قاعدۀ عدم پذیرش شهادت بر مسموعات و استثنائات آن در نظام حقوقی کامن‌لا با نگاهی تطبیقی بر حقوق ایران»، مطالعات حقوق خصوصی، دورۀ 39، ش 1 (1388).
    2. حسن‌زاده، مهدی، «اثرتعذرحضورشاهدبرایادایگواهی»،مجلۀ حقوق اسلامی، دورۀ 9، ش 35 (1391).
    3. قرجه‌لو، علیرضا، «شهادتبر شهادتدرحقوقکیفریایرانوانگلیس»،الهیاتوحقوق،دورۀ 8،ش 28 (1387).

    - پایان‌نامه

    1. کشاورز، علی، شهادت بر شهادت در نظام حقوقی ایران با تطبیقی تحلیلی بر فقه اهل سنت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (قم)، 1397.

     

     

    ب) عربی

    - فقهی

    10.اردبیلى،احمد، مجمع الفائدة و البرهان، ج ‌12، (قم: انتشارات اسلامى، چ 1، 1403 ق).

    11.اصفهانى (فاضلهندى)، محمدبنحسن، کشف اللثامو الإبهام،ج 10، (قم: انتشارات اسلامى، چ 1، 1416 ق).

    12.حلّى (محقق)، نجم‌الدین، جعفربن حسن، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج 4، (قم: مؤسسۀ اسماعیلیان، چ 2، 1408ق).

    13.حلّى، یحیى‌بن سعید، جامع الشرائع، ج 1، (قم: سید الشهداء العلمیه، چ 1، 1405 ق).

    14.حلّى (فخر‌المحققین)،محمد‌بنحسن‌بنیوسف،إیضاحالفوائدفیشرحمشکلاتالقواعد،ج 4، (قم: مؤسسۀ اسماعیلیان، چ 1، 1387 ق).

    15.حلّى، حس‌بن یوسف، مختلف الشیعه، ج ‌8، (قم: انتشارات اسلامى، چ 2، 1413 ق).

    16.حلّى، حسن‌بن یوسف، تحریر الأحکام، ج ‌5، (قم: امام صادق علیه‌السلام، چ 1، 1420 ق).

    17.طوسى، محمدبن حسن، المبسوط، ج ‌8، (تهران: المکتبة المرتضویه، چ 3، 1387 ق).

    18.طوسى، محمدبن حسن، الاستبصار فی ماأختلف من الأخبار، ج ‌3، (تهران: دار الکتب الإسلامیه، چ 1، 1390 ق).

    19.طوسى، محمدبن حسن، تهذیب الأحکام، ج ‌6،(تهران: دارالکتب العلمیه، چ 4، 1407 ق).

    20.طباطبایى، سید على، ریاض المسائل، ج ‌15، (قم: آل البیت علیهم السلام، چ 1، 1418 ق).

    21.طبرسی،امین‌الإسلام،فضل‌بنحسن، المؤتلفمنالمختلفبینأئمة السلف، ج 2، (مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة، چ 1، 1410 ق).

    22.عاملى،شهید ثانى،زین‌الدینبن على،الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشی - کلانتر)، ج ‌3، (قم: کتابفروشىداورى، چ 1، 1410 ق).

    23.فیض کاشانى،محمدمحسنابنشاهمرتضى، الوافی، ج 16، (اصفهان: کتابخانۀ امام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، چ 1، 1406 ق).

    24.قمّى، صدوق، محمد‌بن على‌بن بابویه، منلایحضره الفقیه، ج 4، (قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، چ 2، 1413 ق).

    25.کلینى، محمدبن یعقوب، الکافی، ج 7، (تهران: دار الکتب الإسلامیه، چ 4، 1407 ق).

    26.نراقى، ملا احمد، مستند الشیعة، ج ‌18، (قم: آل البیت علیهم‌السلام، چ 1، 1415 ق).

    27.نجفى،محمدحسن، جواهرالکلامفیشرحشرائعالإسلام، ج 41، (بیروت: دارإحیاءالتراثالعربی، چ 7، 1404 ق).

    28.محدث نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 17، (بیروت: مؤسسۀ آل البیت علیهم السلام، چ 1، 1408 ق).

    - کتب لغوی

    29.ابن منظور، محمد‌بن مکرم، لسانالعرب، ج 3 و 14، (بیروت: دارالفکر- دارصادر، چ 3، 1414ق).

    30.حمیرى، نشوان‌بن سعید، شمسالعلومودواءکلامالعربمن الکلوم، ج 4، (بیروت: دارالفکر المعاصر، چ 1، 1420 ق).

    31.فراهیدى، خلیل‌بن احمد، کتاب العین، ج 3، (قم: نشرهجرت، چ 2، 1410 ق).

    32.فیومى،احمدبنمحمدمقرى،المصباح المنیرفیغریبالشرحالکبیرللرافعی، ج 2، (قم:منشوراتدارالرضی، چ 1، بی‌تا).

    33.واسطى زبیدى،محب‌الدین و حسینی سیدمحمدمرتضى، تاجالعروسمنجواهر القاموس، ج 5، (بیروت: دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چ 1، 1414 ق).