دانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-08914620130723An Investigation of the Legal and Jurisprudential Nature of
Lease and Morabeheh Sokukبررسی ماهیت فقهی و حقوقی ابزارهای مالی صکوک مرابحه و اجاره1222100FAمحمدرضاپاسباندانشیار دانشگاه علامه طباطباییحسیناسمعیلیکارشناس ارشد حقوق خصوصیJournal Article20110925<span>The Stock Exchange Market of every country is the dynamic symbol of the economy of that country and a variety of financial instruments facilitate this dynamism. Nowadays, there are various financial instruments in global markets only two of which, namely debentures and shares, have been admitted in our legal system. In recent years, particularly introduction of new Negotiable Instruments Act 1384 and thereafter the Development of Financial Instruments Act 1388, paved the way for introducing Islamic financial instruments such as Sokuk. To make better use of such instruments, it is necessary to review the nature of them in order to find out whether or not employing these instruments are compatible with our legal and jurisprudential rules. </span>In this paper, studying the importance of Stock Exchange Market, variety of financial instruments, we shall examine the concept and the legal nature of two types of Islamic financial instruments (lease & Morabeheh Sokuk), and their development, with regards the statutory and by-laws provisions.
<span> </span>بازار بورس هر کشوری نماد پویایی اقتصاد آن کشور است و تنوع ابزارهای مالی در آن تسهیلکننده این پویایی است. امروزه ابزارهای مالی متنوعی در بازارهای مالی جهان وجود دارد. با این حال در کشور ما تاکنون فقط دو نوع اوراق مالی از این دست یعنی اوراق سهام شرکتها و اوراق مشارکت رواج داشته است. با این حال در سالهای اخیر و پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384 و سپس قانون توسعة ابزارهای مالی 1388 راه برای معرفی و انتشار اوراق و ابزارهای مالی اسلامی نوینی مانند صکوک باز شد. برای بهره مندی از اوراق و ابزارهای جدید بیشتر، لازم است ماهیت حقوقی این ابزارها بررسی شود تا دریابیم که آیا انتشار این اوراق با قواعد حقوقی و فقهی ما سازگار است یا خیر. در این مقاله ضمن بیان اهمیت بازار بورس و تنوع ابزارهای مالی به بررسی مفهوم، ماهیت حقوقی دو نوع از ابزارهای مالی اسلامی (صکوک اجاره و صکوک مرابحه) و هم چنین تحول این ابزارها با توجه به قوانین یادشده و آئین نامهها و دستورالعملها پرداخته شده است.https://law.tabrizu.ac.ir/article_2100_2846081a453eec0044a1b0dbecbbd3c4.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-08914620130723Study on Strict Liability, Perspective of Criminal Law and Emamiyeh (Shieh) Jurisprudence (Feqh), Emphasizing the Responsibility of the Physicianبررسی مسئولیت مطلق از منظر حقوق کیفری و فقه امامیه با تأکید بر مسئولیت پزشک23532101FAمجتبیجانی پوراستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلانمرادعباسیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه گیلانJournal Article20121130<span id="docs-internal-guid-c45f3afa-7fff-e6d3-a411-c141538d7c2e"><span>In criminal offenses, to impose punishment on criminals simultaneous existence of both Actus reus and Mens rea is essential. But there are exceptions in law and the parliament regarding the prevention of committing some dangerous behavior and protecting the public interest. The regulations forbid such acts due to the fact that they are difficult to prove, and they are not economical. This process is referred to as "strict liability or criminal liability without fault" and the offender will be punished, although a mental element may be necessary, i.e., whether or not she/he might have broken the law. Principle of the criminal law is to punish when 'No fault is imposed on the person. This article explains the strict and absolute liability in criminal law and Islamic law and its relationship with the physician's responsibility. The present research concludes that compurgation does not eliminate the physician's responsibility but she/he can be excused from the punishment Diyeh. Thus in certain conditions, the criminal law and jurisprudence accept strict criminal liability.</span></span>در جرایم کیفری، جهت تحمیل مجازات بر مجرم، ضروری است که عنصر مادی[1] و عنصر روانی[2] فعل به طور هم زمان وجود داشته باشند. ولی در قانون استثنائاتی وجود دارد که قانونگذار برای جلوگیری از ارتکاب بعضی رفتارهای خطرناک و حمایت از منافع عمومی، مقرراتی را وضع نموده که انجام آن عمل را به جهت مشکل بودن اثبات سوءنیت، صرف هزینههای زیاد، اطاله دادرسی و ... به طور مطلق ممنوع کرده است. این فرآیند که «مسئولیت مطلق یا مسئولیت کیفری بدون تقصیر» نامیده میشود، موجبِ کیفر مرتکب خواهد شد، اگرچه عنصر روانی لازم را نداشته باشد؛ به عبارتی، اعم از اینکه هدف او نقض قانون باشد یا نباشد؛ این اصل از حقوق کیفری موجب میشود که در مواقعی مجازات بر فردِ «بدون تقصیر» تحمیل شود. مقاله حاضر با تبیین مسئولیت مطلق و بیتقصیر در حقوق کیفری و فقه امامیه و بررسی ارتباط آن با مسئولیت پزشک، در صدد پاسخ به این سؤال است که آیا در متون فقهی به ویژه در مورد مسئولیت کیفری پزشک، مسئولیت کیفری بدون تقصیر پذیرفته شده است یا خیر. نتیجه حاکی از آن است که مسئولیت پزشک یک مسئولیت مطلق بوده و اخذ برائت موجب رفع مسئولیت وی نمیشود، بلکه مسئولیت پرداخت دیه را از وی سلب مینماید. بدین ترتیب هم حقوق کیفری و هم فقه امامیه در مواقعی با شرایط خاص، مسئولیت مطلق کیفری را پذیرفتهاند. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] - Actus reus <br /> <br /> <br />[2] - Mens reahttps://law.tabrizu.ac.ir/article_2101_c783978c63383d9028c5eccaa799ff72.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-08914620130723Marriage Contract in the Cyberspaceواکاوی مبانی فقهی و حقوقی جواز انعقاد نکاح در فضای سایبری55842102FAمحمدعلیخورسندیاناستادیار حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیرازقادرشنیوردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمیJournal Article20121001<span>Making contracts has undergone great changes through popularity and perfection enjoyed by means of communication such as telephone, fax, and the internet. One of the hottest preoccupations of the scholars is the marriage contract. Touching upon the ideas proposed by the lawyers and jurisconsults of all Islamic schools, the present paper discusses the problems of the marriage contract in the cyberspace. While some of the problems including nonconformity of offer and acceptance, nullity of marriage without words, validity of declaration of will through writing, and possibility ignorance and deceive are considered inadequate to repudiate the contract, some factors are necessary for the contract.</span>رواج و تکامل وسایل ارتباطی همچون تلفن، فاکس و اینترنت شکل انعقاد عقود را نیز متحول ساخته است. در این میان، انعقاد نکاح در فضای سایبری از جمله اموری است که پیوسته مورد پرسش از صاحب نظران قرار میگیرد. این مقاله با اشاره به نظریات ابراز شده توسط حقوقدانان و فقهای مذاهب خمسه به دشواریهای پذیرش پیمان زناشویی در فضای سایبری پرداخته و موانعی را همچون: عدم اتحاد مجلس ایجاب و قبول، بطلان نکاح معاطاتی و عدم اعتبار اعلام اراده از طریق کتابت، تعیین ناکافی طرفین عقد، احراز نگردیدن اراده، احتمال غرر و تدلیس بر میشمرد و در نهایت، به رغم تمایل برخی از فقیهان اهل تسنن، این موانع را برای بطلان عقد کافی نمیداند. هرچند در جای خود به شرایطی برای انعقاد این عقد اشاره میکند، که عمدهترین آن وجود فصای سالم و ایمن سایبری است.https://law.tabrizu.ac.ir/article_2102_34a8a6b5888b4ad86c6cd388bf6f743e.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-08914620130723Legal and Jurisprudential Consideration of Legal Earnest Moneyبررسی فقهی و حقوقی ماهیت بیعانه851262103FAعبادالهرستمی چلکاسریاستادیار گروه حقوق دانشگاه گیلانمحمدعلی نژادی گورابجواریدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه گیلانJournal Article20120717<span id="docs-internal-guid-3ec652ab-7fff-149a-1bd7-f0546ab6df57"><span>Both in legislated law and among scholars, earnest money has received little attention, and has been considered as a trivial issue throughout the related texts. Therefore, dealing with this issue would be a new and fruitful investigation here. There are many subtle differences and similarities between the nature of earnest money and other legal structures that caused it to be stated for the justification and investigation of the nature of earnest money. Of course, those untouched differences will be targeted in this text. Despite the silence of legislators and generality (brevity) of civil law regarding this issue, by and large, paying earnest money does not and cannot lead to a selling contract, because the requirement and commitment has not been established between corresponding persons, so it would not have the conditions of selling contract. Obligation, unilateral commitment to selling, mutual commitment to selling, and suspended contract cannot be the suitable justification of earnest money. That is why after analyzing the juridica proofs and foundations of law in Iran, it can be concluded that earnest money has its own specific nature which is considered as the partial payment of the total contracted price, and if a contract is made later considered as the main price.</span></span>ماهیت بیعانه هم در حقوق موضوعه و هم در میان فقها کمتر مورد توجه بوده و میتواند بحثی تازه و قابل تأمل باشد. میان ماهیت بیعانه و دیگر نهادهای حقوقی شباهتهای زیاد و ظریفی وجود دارد که گاه باعث شده است، ماهیت آنها در توجیه و بررسی ماهیت حقوقی بیعانه به کار گرفته شود، بدون عنایت به این امر که علاوه بر مشابهتها، تفاوتهایی میان آنها نیز وجود دارد و ما در این نوشتار به آنها خواهیم پرداخت.<br /> بهرغم سکوت قانونگذار و اجمال قانون مدنی در خصوص این موضوع، به صرف پرداخت بیعانه نمیتوان قائل به انعقاد عقد بیع گردید، چرا که هنوز ایجاب و قبولی به صورت قطعی میان طرفین صورت نگرفته است و به تبع آن، آثار عقد بیع را نیز نخواهد داشت. وجه التزام، تعهد یک طرفی به بیع، تعهد متقابل به بیع، عقد معلق و امثال آنها نیز نمیتوانند قالبهای مناسبی برای توجیه بیعانه باشند. به همین دلیل با توجه به ادله فقهی و مبانی حقوق ایران در این باره و بررسی آنها به این نتیجه میرسیم که بیعانه ماهیت خاص و مختص به خود را دارد و به عنوان پرداخت مقداری از کل ثمن معامله محسوب میگردد و در صورت تشکیل عقد در آینده، جزء ثمن اصلی قرار میگیرد.https://law.tabrizu.ac.ir/article_2103_6103c74e16ab32a75d5af2b90c9cb357.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-08914620130723The Study of the Basis of Lease Persistence and Territory in
Article 454 of Civil Codeبررسی مبنای بقای اجاره و قلمرو شمول صدر ماده 454 قانون مدنی1271632104FAرضاسکوتیدانشیار گروه حقوق دانشگاه تبریزJournal Article20120225<span id="docs-internal-guid-77b4ff19-7fff-f73e-1ac8-d03e3d22be36"><span>One of the subjects that is noticeable in relation to revocable sale is the legal condition of possessions of the parties to the contracts in consideration and the effect of revocation in these possessions. These possessions have various types such as material possession (like eating. drinking, building construction, farming, etc.), and legal and credential possessions (like seller's transaction, lease and its mortgage, etc.), the discussion on all topics of which need more time and opportunity, and are beyond the framework of the present research. According to the Material 454 of Civil Law which indicates: "Whenever the consumer puts into the rent the loan while the sale has been revocated, the lease or hire does not become void...", in the present research, we have attempted to pay attention to two important subjects. Initially we have studied the basis of leasing or hiring correctness and precision and its non-void state under the revocated sale condition in viewpoints of jurists of Imamileh and lawyers. Then we have surveyed the inclusion edge (dominion) of legislators' verdict on the above-mentioned Material. In this relation, the denotation of quoted Material and the reference to sources of Islamic law as the attribution reference of that Material have been of concern.</span></span>یکی از موضوعهای مهمی که در ارتباط با عقد بیع قابل فسخ مطرح میباشد، وضعیت حقوقی تصرّفات طرفین در عوضین و اثر فسخ بر این تصرّفات است. این تصرّفات انواع مختلف دارد از قبیل، تصرّفات مادّی (مانند خوردن و آشامیدن، احداث ساختمان، کشت و زرع و ...) و تصرّفات حقوقی و اعتباری از قبیل فروش مبیع، اجاره و رهن گذاشتن آن و غیره، که بحث از همه تصرّفات فوق، نیازمند مجال مفصّل میباشد و خارج از گنجایش تحقیق حاضر است. با توجّه به صدر مادّه 454 قانون مدنی که مقرّر داشته است: «هر گاه مشتری مبیع را اجاره داده باشد و بیع فسخ شود، اجاره باطل نمیشود ...». در تحقیق حاضر سعی شده است دو موضوع مهم درخصوص آن، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ابتدا به مبنای صحّت اجاره و عدم بطلان آن در صورت فسخ بیع از دیدگاه فقیهان امامیه و حقوقدانان اشاره شده است و سپس قلمرو شمول حکم قانونگذار در مادّه فوق مورد بررسی قرار گرفته است که در این رابطه اطلاق مادّه مزبور از یک طرف و مراجعه به منابع فقهی به عنوان منبع اقتباس مادّه مزبور از طرف دیگر مورد توجّه بوده است.https://law.tabrizu.ac.ir/article_2104_bb0f26922375e06fadccbf08463c4fe4.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-08914620130723Bayyinah not Pertaining to Two Witnessesعدم اختصاص «بینه» به شهادت دو شاهد1652062105FAاصغرعربیاناستادیاردانشگاه آزاداسلامی،واحدعلوم وتحقیقات،گروه فقه وحقوق، تهران، ایرانJournal Article20121226<span id="docs-internal-guid-ae9b563a-7fff-6ad3-e66e-8e92c62e8adb"><span>Bayyinah (two just witnesses) is known as the most important reason for proving the Islamic rules and matters, and it has been stated as two fair witnesses in the reports and orders of jurists. According to the legislation, it is one of the best reasons to prove any kind of claim. Bayyinah has been mentioned in many Hadiths as evidence of fairness. The number of the witnesses has also been reported, which has caused the jurists to interpret it as two fair witnesses and because of this fairness and number (two persons) are contained in this interpretation. Hence, this group assumes Bayyinah as being two men and does not pertain it to anything except this. Firstly, the number of the witnesses should be two persons, no more or less. Secondly, they should be male and the female witnesses are known as being against the principle unless in case of some exceptions. Thirdly they should be fair. In addition to this assertion, another statement is used for using Bayyinah by absolute means, by using the whole Hadith, facts and figures in jurisdiction. It means any reason which is proving and explanatory is used. Therefore, the judiciary knowledge is used as Bayyinah and it can be applied to all reasons. In addition, by taking a look at the judiciary knowledge and pertaining it to the witnesses, there is no notion of either the two persons or the masculinity of the witnesses.</span></span>بینه را میتوان مهمترین دلیل اثبات موضوعات و احکام در صدر اسلام دانست که در لسان اخبار و فتاوای فقهاء نوعاً معادل دو شاهد مرد عادل عنوان شده است. تحت این عنوان اخیر هنوز هم در قوانین قضائی بعنوان یکی از مهمترین دلائل اثبات دعوا مطرح است. در بسیاری از روایات بینه با قرائنی از قبیل عدالت و تعداد همراه است که باعث شده اکثر فقهاء آن را به شهادت دو شاهد عادل تعبیر کنند چرا که صفت عادل بودن (البینه العدول) یا دو نفر بودن بینه صرفاً در همین تعبیر میگنجد. از این رو این گروه قائل به اختصاص بینه به شهادت دو مرد عادل هستند و آن را به چیز دیگری غیر از این اطلاق نمیکنند. یعنی اولاً باید تعداد شهود دو نفر باشند و کمتر یا بیشتر را معتبر نمیدانند. ثانیاً باید مذکر باشند و شهادت زنان را خلاف اصل میدانند مگر در مواردی. ثالثاً باید عادل هم باشند. در کنار این قول، قول دیگری که مختار این مقاله هم هست با استفاده از عموم و اطلاق روایات و برخی قرائن، بینه را به معنی مطلق آن بکار میبرند. یعنی هر دلیلی که شأن اثباتی و تبیین کنندگی داشته باشد. لذا علم قاضی هم تحت عنوان بینه بکار رفته و با این تعبیر میتوان آن را به تمام دلائل اثبات اطلاق کرد ضمن اینکه در مواردی هم که بعنوان شهادت شهود بکار رفته دیگر خصوصیتی در دو نفر بودن و حتی در مذکر بودن شهود نخواهد داشت.https://law.tabrizu.ac.ir/article_2105_7af031be726500b4db13a86077585288.pdf