دانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Total Articles no.19مجموع مقالات شماره 19132811379FAJournal Article20190321aمجموع مقالات شماره 19https://law.tabrizu.ac.ir/article_11379_5dd53b439a899e02a76582d4671b4d63.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Religious Foundations of State’s Civil Responsibility Regarding Cultural Affairsمبانی شرعی مسئولیت مدنی دولت در امور فرهنگی1291129310.22034/law.2019.11293FAاردوانارژنگاستادیار دانشگاه میبدسجادرسولی جزیکارشناسی ارشد دانشگاه میبدJournal Article20190706If cultural and social institutions cannot play their roles appropriately in order to provide cultural rights, social norms and cultural values will be affected and there will be widespread changes in the lifestyles of influential people in society. In fact, not only will the spiritual and religious rights of citizens not secured, but also they will be disrupted; this is the result of irreparable spiritual and cultural losses. In addition, while in some cases, the hypothesis of the responsibility of public social institutions has been accepted, in other very important cases, such as culture, this hypothesis requires the production and explanation of research theories. In other words, when a government takes over the system of society and nation, any misconduct in social and legal affairs at a macro level is due to its lack of deception, whether it results from improper regulation or non-regulation and non-fulfillment. This descriptive-analytic research attempts to outline the jurisprudential and legal issues of the state's responsibility, such as the rule of law, the theory of fault and the guarantee of the right. Considering the scope of civil responsibility of state in cultural affairs and mechanisms of compensating moral losses, this research attempts to base the theory on a regular and unitary model and introduce relevant challenges for future research.اگر نهادهای فرهنگی و اجتماعی نتوانند در جهت تأمین حقوق فرهنگی بهدرستی ایفای تعهد نمایند، هنجارهای اجتماعی و ارزشهای فرهنگی بیش از پیش تحت تأثیر قرار گرفته، تغییرات گستردهای در سبک زندگی سایر اشخاصِ اثرگذار جامعه ایجاد خواهد شد. درواقع نهتنها حقوق معنوی و دینی شهروندان تأمین نمیشود، بلکه تضییع هم میگردد. همین امر مسبب ایراد ضررهای معنوی و فرهنگی غیرقابل جبرانی است. از سوی دیگر، با اینکه در برخی موارد، فرضیۀ مسئولیت نهادهای اجتماعی دولتی پذیرفته شده، همچنان در موضوعات بسیار مهم دیگری همچون فرهنگ، این فرضیه نیازمند تولید و تبیین نظریههای پژوهشی است. به بیان دیگر، وقتی حکومت یا دولتی نظام جامعه و ملتی را بهدست میگیرد، هرگونه سوء جریان در روابط اجتماعی و حقوقی در سطح کلان، ناشی از عدم تدبیر اوست؛ خواه ناشی از وضع مقررات نامطلوب باشد و خواه ناشی از عدم وضع مقررات و انجام ندادن پیشبینیهای لازم. در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی تلاش میشود مبانی فقهی و حقوقی مسئولیت مدنی دولت از قبیل قاعدۀ لاضرر، نظریۀ فرض تقصیر و تضمین حق مدلل شود. با توجه به گسترۀ چگونگی مسئولیت مدنی دولت در امور فرهنگی و نحوۀ جبران ضررهای معنوی، این پژوهش سعی دارد مبانی این نظریه را در قالبی منظم و واحد درآورد و چالشهای مرتبط را برای انجام پژوهشهای بعدی معرفی نماید.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11293_e8f762e79c010178f58d1038e7653c44.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Convergence in Option as a Longitudinal or Excessive Distortion Based on the General Theory of ‘Arsh’ in Contracts in Imamieh Jurisprudence and Iranianبررسی فقهی و حقوقی اختیار صاحب خیار عیب در فسخ و مطالبۀ ارش در مذاهب اسلامی31501129410.22034/law.2019.11294FAحمیدرضابهروزی زاداستادیار موسسه آموزش عالی مازیار0000000332859349نجادعلیالماسیاستاد دانشگاه تهرانJournal Article20190626In the longitudinal and transversal terms of the client's option, there is a fundamental difference between Islamic jurisprudents who come from different Islamic cultures. This article presents the views of Islamic religions and Iranian law in this regard. Based on the general theory of ‘arsh’ in the contracts, we have provided an analysis that describes health as a prominent feature. The main contribution of the present article is that if the seller does not fulfill this obligation and does not submit the goods in accordance with the contract, he must compensate. It is the same general theory of arsh, and, of course, it is the seller's right whether to choose termination or demand report.در طولی و عرضی بودن اختیارات مشتری در خیار عیب بین فقهای مذاهب اسلامی اختلاف نظر مبنایی وجود دارد. بر اساس یک نظر چون ارش خلاف اصل است و در مقابلِ وصف از ثمن قرار دارد، ارش نیز طولی خواهد بود. بنابه دیدگاه دیگر چون ارش مطابق با قاعده است و جزئی از ثمن است در این صورت تخییر مشتری هم عرضی خواهد بود. ولی ما در این مقاله کوشیدهایم ضمن بیان دیدگاههای مذاهب اسلامی و حقوق ایران در این خصوص بر پایۀ نظریۀ عمومی ارش در قراردادها تحلیلی را ارائه نماییم که بر اساس آن وصف سلامت در میان همۀ اوصاف برجستگی خاصی دارد که باعث میشود شارع مقدس فقط در خیار عیب معتقد به تخییر شود. دلیل این ویژگی خاص هم این است که شارع مقدس و قانونگذار در قانون مدنی فقط در خیار عیب که ارتباط مستقیمی با وصف سلامت دارد قائل به دریافت ارش شده است. بنابراین ویژگی خاص این وصف باعث میشود که اگر فروشنده به این تعهد خود عمل نکند و کالایی مطابق با قرارداد تسلیم ننماید، خود او باید جبران خسارت کند که همان نظریۀ عمومی ارش است و البته این حق فروشنده است که بر اساس تخییر عرضی فسخ یا مطالبۀ ارش را انتخاب نماید.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11294_15ccc3a63ebc253068bf95130069d42c.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923An Investigation of the Mechanisms of Fair Legal Procedure in the Regulations of Professional Systems in Iranمطالعۀ رعایت قواعد ماهوی اصول دادرسی منصفانه در مقررات نظامهای حرفهای ایران51761129510.22034/law.2019.11295FAرضاپرستشهیات علمی دانشگاه گیلان0000-0002-4903-7299سحرخسروی دانشدانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد انزلیJournal Article20190127The various advances of human beings and specialization have given rise to new realms of human activity. It has created in society and therefore has necessitated the emergence of professional systems. In line with the principle of the rule of law, each of these systems is subject to specific professional regulations, which, on the one hand, express the current trends of that profession and, on the other hand, deal with possible violations by members of the profession and their performance guarantees. The investigation of violations and the determination of the guarantees of the cases are carried out by quasi-judicial authorities, whose performance is important from the perspective of observing the important measure of fair trial. This descriptive-analytical research seeks to examine the principles of the rules of substantive measure of fair trial in the regulations of Iranian professional systems. Fair trial is one of the most important legal terms that has many practical implications for protecting the fundamental rights of both parties to the proceedings and to the community. The right to choose a lawyer, the right to remain silent, the right to defend oneself, etc., are the manifestations of a fair trial that must be exercised at various stages of the proceedings. The principle of innocence, the principle of legality of crime and punishment, and the prohibition of double punishment are some of the most important principles of the substantive rules of fair trial. The study found that under some professional regulations, fair trial principles were not explicitly accepted, and this shortcoming should be considered in future reviews. Until then, quasi-judicial authorities, which, in accordance with the regulations of the professional systems, are committed to the commission of a violation and guarantee its enforcement, must be diligent in enforcing the substantive rules of fair trial.پیشرفتهای گوناگون انسانها و تخصصی شدن، قلمروهای نوین کنشگری انسان را در جامعه پدید آورده، بنابراین ضرورت پیدایش نظامهای حرفهای را دامن زده است. در راستای اصل حاکمیت قانون، هریک از این نظامها تابع مقررات حرفهای خاصی هستند که از یک سو به بیان روندهای جاری آن حرفه و از سوی دیگر به تخلفات احتمالی اعضای حرفه و ضمانت اجراهای آنها میپردازد. رسیدگی به تخلفات و تعیین ضمانت اجراها در مراجع شبه قضایی انجام میشود که ارزیابی عملکرد آنها از چشمانداز رعایت سنجۀ مهمی چون دادرسی منصفانه دارای اهمیت است. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، در صدد است تا اصول قواعد ماهوی سنجۀ دادرسی منصفانه را در مقررات نظامهای حرفهای ایران بررسی کند. دادرسی منصفانه یکی از دانش- واژگان مهم حقوقی است که برآیندهای عملی بسیاری را در حفظ حقوق بنیادین طرفین دادرسی و نیز در جامعه دارد. حق انتخاب وکیل، حق سکوت، حق دفاع و ...، نمودهای دادرسی منصفانه است که در مراحل گوناگون رسیدگی باید اعمال شود. اصل برائت، اصل قانونی بودن جرم و مجازات و نیز منع مجازات مضاعف، شماری از مهمترین اصول قواعد ماهوی دادرسی منصفانه است. پدیدآورندگان این پژوهش دریافتهاند که در پارهای از مقررات نظامهای حرفهای، اصول دادرسی منصفانه مورد پذیرش صریح قرار نگرفته است و این کاستی باید در بازنگریهای آتی مورد توجه قرار گیرد. تا آن هنگام، مراجع شبه قضایی که بر پایۀ مقررات نظامهای حرفهای به احراز ارتکاب تخلف و تعیین ضمانت اجرای آن میپردازند، باید در اِعمال قواعد ماهوی دادرسی منصفانه کوشا باشند.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11295_9fe33439c8ffd24e62efaac3b9b84cd2.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Juridical and Legal Review of Sanction of Agents' Misfeasance from Limit of Authorities Related to the Dowry in Permanent Marriageواکاوی فقهی حقوقی تخلف نماینده از حدود اختیارات مربوط به مَهر در نکاح دائم2572941130410.22034/law.2019.11304FAسید محمد مهدیقبولی درافشاندانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-7604-7241سید محمد هادیقبولی درافشاناستادیار دانشگاه فردوسی مشهدمحمدتقینادیکارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190519From the viewpoint of Iranian law, in some cases marriage contracts may be concluded by a lawyer or legal agent, and the agent must act within the framework of his contractual and legal authority. As a rule, in the assumption of the representative's involvement in the conclusion of a permanent marriage, one of the issues mentioned in the marriage contract is dowry. Now the question is what the sanction of misfeasance of the agent of the authorities about the dowry is. This research has examined the issue from the juridical and legal point of view through an analytical-descriptive method. The results of this research indicate that there is a difference among the jurists in this regard and in the opinion of the majority of jurists, the contract and dowry form an ideal unit and the misfeasance of the dowry leads to the ineffectiveness of the principle of marriage contract. The Iranian legislator has only expressed opinion in the case of a lawyer's misfeasance of the dowry which makes the marriage ineffective in Article 1073, and is silent about other representatives. It is believed that the acceptance of the ideal separation between contract and dowry is stronger. As a result, the agent's misfeasance can’t lead to lack of influence of the principle of the marriage contract. Therefore, it is suggested that the legislator amend article 1073 of the Civil Code and accept the effect of the marriage contract on the assumption of agents' misfeasance of dowry and also make clear comments on other delegates’ agents.از نظر حقوق ایران ممکن است در مواردی قرارداد نکاح از سوی وکیل یا نمایندۀ قانونی شخص منعقد شود. در این شرایط، نماینده باید در چارچوب اختیارات قراردادی و قانونی خویش اقدام نماید. طبیعتاً در فرض دخالت نماینده در انعقاد نکاح دائم یکی از مسائلی که در قرارداد نکاح ذکر میشود، مهریه است. حال پرسش این است که ضمانت اجرای تخلف نماینده از اختیاراتش در خصوص مهریه چیست؟ این جستار با روشی توصیفی- تحلیلی به بررسی مسئلۀ یادشده از نظر فقهی و حقوقی پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که میان فقیهان در این زمینه اختلاف وجود دارد و در نظر اغلب فقیهان، تخلف وکیل از حدود اختیار خود در زمینۀ مهر موجب عدم نفوذ اصل قرارداد نکاح میشود. در مورد ولیّ قهری و سایر اولیای عقد نیز نظر واحدی در فقه امامیه وجود ندارد. قانونگذار ایران فقط در مورد تخلف وکیل نسبت به مهریه به عدم نفوذ نکاح در مادۀ 1073 تصریح و در مورد سایر نمایندگان سکوت اختیار کرده است. با بررسی و نقد ادلۀ نظریۀ یادشده، به اعتقاد نگارندگان، تخلف نماینده نسبت به مهر نمیتواند عدم نفوذ اصل قرارداد نکاح را بهدنبال داشته باشد، بلکه با توجه به رکن نبودن مهریه و ادلۀ دیگری از قبیل رابطۀ تعدد مطلوب میان نکاح و مهر، صحت اصل نکاح و عدم نفوذ یا بطلان مهر اقوی است. بنابراین پیشنهاد میشود قانونگذار با اصلاح مادۀ 1073 قانون مدنی نفوذ قرارداد نکاح را در فرض تخلف نماینده از مهریه پذیرفته، در مورد سایر نمایندگان نیز اظهار نظر روشن نماید.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11304_d8a0a5e318f46a51c137f10d2d21ec3b.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Position and Criterion of Expediency in Child Laborجایگاه و معیار مصلحت در اشتغال اطفال771011129710.22034/law.2019.11297FAحسینجاوراستادیار دانشگاه تهرانفاطمهمنظمیدانشجوی دکتری دانشگاه سمنانJournal Article20190721A large number of rules are set out on the basis of current interests and disadvantages of the related matters. However, sometimes it seems that some rules need to be preserved. Due to its connection with weak party (the child), the child’s occupation, besides its educational advantages, has an unbreakable relationship with the unavoidable interest of the child. The fundamental interest of the child’s occupation requires that the guardian’s authority be central and bound to it. In order to preserve the interests of the weak party, it seems that child’s occupation should be authorized when an important “interest” like the child’s education, physical power, age, and other circumstances and situations requires it, and the mere “absence of disadvantage” seems not sufficient. In addition, the conditions and dimensions of the occupation should take into consideration the higher interests of the child. The present article reviews the role of expediency in setting out the rules and the effects of child’s occupation.اگرچه اغلب احکام بر مبنای مصالح و مفاسد موجود در موضوع آنها وضع شدهاند، اما گاهی مصلحت در موضوع پارهای از احکام، نمود بیشتری دارد و صیانت از آن ضروریتر بهنظر میرسد. اشتغال اطفال به دلیل ارتباط آن با طرف ضعیف (طفل) و مخاطراتی که در کنار فواید تربیتی اشتغال اطفال وجود دارد، ارتباط گسستناپذیری با مصلحت گذشتناپذیر طفل دارد. مصلحتپایه بودن اشتغال طفل اقتضا میکند، اختیار ولی یا قیم در این باره، دایرمدار این عنوان و وابسته به آن باشد.<br />بهنظر میرسد بهمنظور صیانت از طرفِ ضعیف و شایستۀ حمایت، اصل اشتغال طفل زمانی مجاز است که «مصلحت» مهمی مثل تربیت طفل، توان فیزیکی و محدودۀ سنی و سایر شرایط و اوضاع و احوال، آن را اقتضا کند و صرف «نبود مفسده» در جواز اشتغال کافی بهنظر نمیرسد. بهعلاوه در محدودۀ اشتغال نیز باید مصالح عالی مرتبط با طفل در شرایط و جوانب اشتغال لحاظ گردد تا از بروز پدیدۀ کودکان کار و استثمار آنها جلوگیری شود. نوشتار حاضر نقش مصلحت را در احکام و آثار اشتغال طفل بررسی میکند.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11297_6832d9978ffe3ef4fbd1cb79ab6d66c8.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Investigation of Factors and Order of Transformation of Situation Related to the Conditions of Endowment and its Management in Jurisprudence and Law of Iranبررسی عوامل و حکم تبدیل وضعیت موقوفه و ادارۀ آن در فقه و حقوق موضوعۀ ایران1031301129810.22034/law.2019.11298FAمحمدمهدیمقدادیدانشیار دانشگاه شیخ مفیدزهرهفهیمیدانش اموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شیخ مفیدJournal Article20190601Dedication is one of the properties of legal and economic systems in Islam. Endowments, like other things, may not be viable or productive over time or because of changes in human life, or they may be on the verge of being destroyed, which must then be resolved. Therefore, endowment conversion in such a situation is one of the effective ways which has been discussed in this article. From the point of view of jurists and materials of civil law, it can be assumed that the principle of endowment is unlawful unless it is permitted to do so and the civil law states that it follows their jurisprudence. The traditions, wisdom and jurisprudence of "our supreme authority" are among the most important principles of the endowment conversion license, according to which the endorsement of the endowment into primary and secondary reasoning is unique. Consuming is a great endowment of the primary evidence. But the secondary evidence comes from the needs of time and the interests of society, most of which are due to the implementation of public projects. Ownership of endowment interest in public projects, non-selling and transformation and legalization of endowment ownership are among the endowment challenges in public projects.وقف از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام و دارای ویژگیها و احکام مهمی است. مال موقوفه مانند دیگر اموال ممکن است در گذر زمان یا بهدلیل تغییرات در شکل زندگی انسانها، قابل انتفاع و بهرهوری نباشد و یا اینکه در آستانۀ خراب شدن و ازبین رفتن قرار گیرد که در مورد آن باید چارهاندیشی گردد. تبدیل موقوفات در چنین شرایطی یکی از شیوههای مؤثر است که مقالۀ حاضر آن را مورد بحث و بررسی قرار داده است. از دیدگاه فقها و مواد قانون مدنی میتوان دریافت اصل مسلم در وقف، عدم جواز تبدیل آن است؛ مگر در موارد استثنایی که قانون مدنی به پیروی از فقه آنها را بیان نموده است. روایات، عقل و قاعدۀ فقهی «الوقوفُ عَلَی حَسَبِ ما یُوقِفُها اَهلُها» از مهمترین مبانی برای تغییر و تبدیل موقوفات بوده، ادلۀ حکم تبدیل موقوفات به ادلۀ اولیه و ثانویه منحصر است؛ کم شدن فایدۀ مال موقوفه، مجهولالمصرف شدن، متعذرالمصرف شدن، ازبین رفتن جهت وقف، و زیادی منافع موقوفه، از مصادیق ادلۀ اولیه است، اما ادلۀ ثانویه به علت مقتضیات زمان و مصالح جامعه مطرح میشود که بیشتر این نوع تبدیل بهدلیل اجرای طرحهای عمومی صورت میگیرد. مالکیت بر منافع موقوفات در طرحهای عمومی، عدم فروش و تغییر و تبدیل و شخصیت حقوقی بودن مال موقوفات، از چالشهای موقوفات در طرحهای عمومی است.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11298_6882cbe3cc498169bd6c01ffcb8a562a.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Relationship between Ordering to the Virtue and the Political Interests of the Islamic Systemرابطۀ امر به معروف با مصلحتهای سیاسی نظام اسلامی1311551129910.22034/law.2019.11299FAعبدالحسینرضائی راددانشیاردانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190813In the jurisprudential and religious works of Islam and even in all religions, the necessity and importance of the two rules – ordering to the virtue and discouraging from the vice - have been particularly emphasized. This has usually been labelled with other titles such as social monitoring and the preservation of values and norms. However, the guarantees of implementing this principle and the challenges facing its implementation have received little attention. Given that an overwhelming majority of vices fall within the remit of the government, and the work of those encouraging virtues conflicts with the tasks of the state, this study tries to address the challenges facing the general implementation of this principle. Hence, five major challenges regarding the relationship between ordering to the virtues and the political interests of the Islamic system are discussed: 1. Lack of responsibility 2. Chaos and system disorder 3. Conflict of truth and interest 4. Interference with government work 5. Risk of religious disputes.در آثار فقهی و مذهبی اسلام و حتی در تمامی ادیان از ضرورت و اهمیت دو فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر بهعنوان یک وظیفۀ همگانی و واجب کفایی سخن بسیار رفته است و همین ضرورت با عناوین دیگری چون «کنترل اجتماعی»، «نظارت اجتماعی»، «نظم اجتماعی»، «وجدان اجتماعی»، «انسجام اجتماعی» و «حفظ ارزشها» و «هنجارهای اجتماعی» و بهعنوان نوعی از «ضمانت اجرای قانون» ومانند آنها در علوم اجتماعی نیز مورد بحث و تأکید قرار گرفته است. اما ضمانت اجرای خود این اصل و چالشهای موجود در مرحلۀ اجرای آن کمتر مورد عنایت قرار گرفته است. با توجه به آنکه اکثریت قریب به اتفاق منکرها در حیطۀ اختیارات حکومت بهوقوع میپیوندد و کار آمران به معروف با وظایف دولت تعارض و تداخل مییابد، این تحقیق میکوشد چالشهایی را که اجرای همگانی امر به معروف در زمینۀ سیاسی و در خصوص وظایف نظام و مصلحتهای انقلاب اسلامی پیش رو خواهد داشت با استفاده از تجربیات تاریخی و سیاسی و اجتماعی شناسایی کرده، برای پیشگیری از آنها چارهجویی کند و در این مسیر پنج چالش از چالشهای پیش رو در حیطۀ رابطه آمران به معروف و نظام اسلامی را به شرح زیر به بحث میگذارد<strong>:</strong><br />عدم پاسخگویی؛ بینظمی و اختلال نظام؛ تداخل با کار دولت؛ تعارض حقیقت و مصلحت؛ خطر اختلافات مذهبیhttps://law.tabrizu.ac.ir/article_11299_718c66127ebfdb945ba33e026887b74c.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Reaserch on Position of the United Nations Security Council of Foreign Fightersواکاوی موضع شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص جنگجویان خارجی1571821130010.22034/law.2019.11300FAحسنسواریاستادیار دانشگاه تربیت مدرسیونسصیدیدانش آموخته کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس تهرانناصرسرگراندانش آموخته دکتری دانشگاه تهرانفاطمهموسوی زاده جزایریدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه قمJournal Article20190619Although the United Nations Security Council is a political entity, due to the obligation of all member nations under article 25 of the United Nations Charter, its decisions have implications for international law, especially counter-terrorism law. This is so evident that some experts in the subject of counter-terrorism consider the council as a global legislature. By making various resolutions, the Security Council takes into account the new aspects of the issue of terrorism, and makes decisions. One of the new issues in the area of terrorism has to do with foreign terrorist fighters. Presence of the foreign fighters in the armed conflicts is not a new problem, but in recent years their joining to the terrorist groups has highlighted this problem. For this reason, the Security Council has addressed the issue of foreign fighters in a number of resolutions such as 2178, but the question is why the presence of foreign fighters in conflict zones including in Syria has not still stopped. Apparently, the Security Council's resolutions on this issue do not seem to be effective, due to lack of transparency. Therefore, the present paper uses a descriptive-analytic method, investigates the historical origins and concept of the foreign fighter and assesses the Security Council's anti-terrorism resolutions concerning the issue of warriors; then, it analyzes the position of the Council in this regard. Eventually, this article addresses the ineffectiveness of the decisions of the Security Council on the issue of terrorism, especially foreign fighters.اگرچه شورای امنیت سازمان ملل متحد یک نهاد سیاسی بهشمار میرود، تصمیمات آن به دلیل الزامآور بودن بر تمام دولتهای عضو بهموجب مادۀ 25 منشور ملل متحد متضمن آثاری در عرصۀ حقوق بینالملل بهویژه حقوق ضد تروریسم است. این امر بهقدری مشهود است که برخی صاحبنظران در موضوع ضد تروریسم این شورا را قانونگذار جهانی تلقی میکنند. همواره شورای امنیت با صدور قطعنامههای مختلف جنبههای جدید موضوع تروریسم را مورد توجه قرار داده و تصمیماتی در خصوص هریک از مسائل مطروحه اتخاذ کرده است. یکی از مسائل جدید در حوزۀ تروریسم، موضوع جنگجویان خارجی تروریست است.<br />مسئلۀ حضور جنگجویان خارجی در مخاصمات مسلحانه موضوع جدیدی نیست، اما در سالهای اخیر پیوستن جنگجویان خارجی به گروههای تروریستی این مسئله را برجسته ساخته است. به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامههایی ازجمله قطعنامۀ 2178 به مسئلۀ جنگجویان پرداخته است، اما چرا با وجود صدور این قطعنامهها حضور جنگجویان در مناطق درگیری ازجمله در سوریه متوقف نشده است؟ بهنظر میرسد در این موضوع، قطعنامههای شورای امنیت به علت عدم شفافیت از کارایی لازم برخوردار نیستند. بنابراین نوشتۀ حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی نقایص قطعنامههای شورا و ارائۀ راهکارهایی در این خصوص پس از بررسی خاستگاه تاریخی و مفهوم جنگجوی خارجی با ارزیابی قطعنامههای ضد تروریسم شورای امنیت در مورد مسئلۀ جنگجویان، موضع شورا را در این خصوص تحلیل نموده است. درنهایت این نوشته مبین ناکارآمدی تصمیمات شورای امنیت در موضوع تروریسم بهویژه جنگجویان خارجی است.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11300_1ced8fa5a07ef6e852736f96db942e5f.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923An Investigation of Noshuz and Ways to Deal with Itبررسی نشوز زوج و راهکارهای مواجهه با آن1832021130110.22034/law.2019.11301FAمرضیهشعربافچی زادهدانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، تهرانسهیلاصادقی فساییدانشیاردانشگاه تهرانطوبیشاکری گلپایگانیاستادیار دانشگاه تربیت مدرس تهرانهاجرآذریاستاریاردانشگاه تربیت مدرسJournal Article20181225Legal system can interfere in human relationships to support fixed rights. Islamic law and jurisprudence, in their entirety and in regulating human relationships in the field of social interactions, have an identity based on equity and positive discrimination in obtaining right and protecting vulnerable rights in unequal situations. In the context of family relationships, the benefit of men and women of sexual and emotional rights is emphasized and receives legislative support. However, in the exercise of these rights, in the event of every kind of violence on the part of man, the guarantee of criminal-law enforcement is required in addition to the civil performance guarantee. However, violation of men’s sexual and emotional rights and the abuse of men by women require civil rather than criminal penalties. Also, breaking men's sexual and emotional rights and violence by woman require a guarantee of civil performance, but it does not require a criminal sanction. Furthermore, in sexual crimes, despite equal rights and duties, supporting discrimination is evident in responding to women's sexual crimes. However, criminal responses to female delinquents are largely devoid of discriminatory aspects. The present study was conducted through an analytical-deductive, document-based method. It has explained the attitude based on the equality and equality of jurisprudence and Islamic law in marital relations and shows its support for women in this area.مشروعیت ورود حقوق در ساحت روابط انسانی مبتنی بر ضرورتهای ناشی از حمایت از حقهای ثابت است.<br />حقوق و فقه اسلامی در تمامیت خود و در تنظیم روابط انسانی در ساحت تعاملات اجتماعی دارای هویتی مبتنی بر برابری و مساوات در تمتع و تبعیضات مثبت در استیفا بر مبنای حمایت از حقهای آسیبپذیر در موقعیتهای نابرابر است.<br />در گسترۀ جرایم جنسی نیز بعد از برخورداری از حقوق و تکالیف برابر به لحاظ تمتع و مقام ثبوت در هنگام اثبات و پاسخدهیهای کیفری به جرایم جنسی زنان وجوهی از اعمال تبعیضات ایجابی و حمایتی مشهود است. به این ترتیب، در شرایط پاسخدهی کیفری در جرایم جنسی به مرد علاوه بر جنبههای اصلاح و بازپذیری بعضاً درجاتی از پاسخهای ترهیبی و ترذیلی ملحوظ است؛ درحالی که پاسخهای کیفری به بزهکاران زن عمدتاً فاقد جنبههای ترذیلی و ترهیبی است.<br />پژوهش حاضر که با روش تحلیلی- استنتاجی انجام گرفته و دادههای آن به روش اسنادی جمعآوری شده است، به تبیین نگرش مبتنی بر برابری و مساوات فقه و حقوق اسلامی به روابط زناشویی پرداخته، روح حاکم بر وضع قوانین در این حوزه را که همانا نگاه حمایتگرانه به زن است، نشان میدهد.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11301_14a387990d1d6dfa2754966dc3ce8706.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Reviewing the Course of Unauthorized Verdicts in Permissible Legal Actions in Iranian Law and Jurisprudenceبازخوانی جریان احکام فضولی در اعمال حقوقی إذنی در فقه و حقوق ایران2032261130210.22034/law.2019.11302FAحامدخوبیاریدانشجوی دکتری دانشگاه اصفهانسید محمد صادقطباطباییدانشیار دانشگاه اصفهانJournal Article20190529The existence of the articles related to unauthorized transaction in general regulations of the contracts has made some opine that the verdicts on unauthorized transactions can be generalized to all contracts. The application of the aforesaid statement to the permissible contracts has been doubted by some subsequent jurisprudents. Some have questioned the power of permission for the creation of a contract and have considered all the permissible contracts as a sort of unilateral action of valid consequences. Others have decreed that permission is a sort of legal incident. These perspectives have made the course of verdicts on unauthorized transactions face problems in regard of permissible legal actions. Exploring the concept, types and effects of permissible actions, the authors believe that permission is a constituent of consent in the process of formation of will that would exemplify a legal action if ending in the intention for contract conclusion. The unauthorized stream in permissible legal actions is feasible in case that the outcome of the unauthorized action could be ascribed to the permission. Therefore, the subject of permission should be a property belonging to the permission or its attribution to the permission party has to have been intended by the parties.وجود مواد مربوط به عقد فضولی در باب قواعد عمومی قراردادها برخی را بر آن داشته که احکام معاملات فضولی قابل تعمیم به تمامی انواع عقود است. اطلاق گزارۀ پیشگفته در مورد عقود إذنی از سوی فقهای متأخر مورد تردید قرار گرفته است. برخی قدرت إذن برای خلق عقد را زیر سؤال برده، تمامی عقود إذنی را نوعی ایقاع و عدهای إذن را به جهت رفع حکم تکلیفی حرمت و عدم ایجاد حکم وضعی، واقعۀ حقوقی دانستهاند. این دیدگاهها جریان احکام فضولی در اعمال حقوقی إذنی را با اشکال مواجه کرده است. نگارندگان با تنقیح مفهوم، انواع و آثار اعمال حقوقی إذنی معتقدند إذن در روند تشکیل اراده قسمی از رضا است و چنانچه به قصد انشا ختم شود، مصداق عمل حقوقی خواهد بود. از سوی دیگر، تعمیم جریان احکام فضولی به تمامی اقسام اعمال حقوقی موجب تعارض این باب از قواعد عمومی قراردادها با نظم عمومی خواهد بود. نویسندگان این مقاله برخلاف نظر رایج بین حقوقدانان بر این باورند که جریان فضولی در اعمال حقوقی إذنی تنها در صورتی امکانپذیر است که اثر عمل فضولی قابل استناد به آذن باشد. برای این منظور موضوع إذن باید مال متعلق به آذن بوده یا آنکه قابلیت استناد به آذن، متعلق قصد طرفین قرار گرفته باشد.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11302_4c7e8a3bfa47b897e84291d1b66f5cbd.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923An Investigation of Compatibility of the Islamic Declaration with the Universal Declaration of Human Rights Based on Margin of Interpretation Doctrineکاوشی در سازگاری اعلامیۀ اسلامی با اعلامیۀ جهانی حقوق بشر بر پایۀ دکترین حاشیۀ تفسیر2272551130310.22034/law.2019.11303FAمصطفیفضائلیدانشیار دانشگاه قمسجادرضازادهدانشجوی دکتری دانشگاه قمJournal Article20180921Since its adoption in 1948, the Universal Declaration of Human Rights has moved along the path of universalism and, in the context of diversity-based approaches, the Vienna Declaration in 1993 clearly affirmed its universality. TheDeclaration of Human Rights has led to different reactions among Islamic thinkers. One group believed that the provisions of this Declaration were in accordance with Islamic texts and resources, while others were criticizing it from the Islamic Shari'a perspective; a group in the midst of this spectrum believed in the combination of Islamic doctrine and the provisions of the Declaration. Among the third group, there are some who believe that by revising religious texts one can reconcile Islam and human rights so that the Islamic readings of human rights can be accepted as a margin of interpretation. This article examines the Islamic Declaration of Human Rights (Cairo Declaration) as the margin of the interpretation of the Universal Declaration of Human Rights. This paper indicates that the above proposition cannot be right; on the one hand, in spite of a large number of commonalities, there is a fundamental distinction; on the other hand, it is not possible to think of a hierarchical relationship between the Islamic Declaration and the Universal Declaration.حقوق بشر از زمان تصویب اعلامیۀ جهانی در سال 1948م، مسیر جهانشمولی را درپیش گرفت و در میان رویکردهای مبتنی بر تنوع فرهنگی، اعلامیۀ وین در سال 1993م بهصراحت مهر تأییدی بر جهانشمول بودن آن زد. صدور اعلامیۀ حقوق بشر واکنشهای متفاوتی را در میان متفکران اسلامی موجب شد. گروهی بر این باور بودند که مفاد این اعلامیه منطبق با متون و منابع اسلامی است، دستهای دیگر در طیف مقابل از نگاه شریعت اسلامی در مقام انتقاد برآمدند، و گروهی در میانۀ این طیف، جمع بین آموزههای اسلامی و مفاد اعلامیه را تحت شرایطی امکانپذیر دانستند. در میان گروه سوم، عدهای بر آناند که با بازخوانی متون دینی میتوان به سازگاری میان اسلام و حقوق بشر دست یافت بهگونهای که قرائت اسلامی از حقوق بشر بهعنوان حاشیۀ تفسیر قابل پذیرش باشد. در این نوشتار، پذیرش اعلامیۀ حقوق بشر در اسلام بهعنوان حاشیۀ تفسیر اعلامیۀ جهانی حقوق بشر مورد بررسی قرار میگیرد. بررسیهای بهعمل آمده در این نوشتار حاکی از آن است که گزارۀ پیشگفته نمیتواند درست باشد؛ از یک سو بهرغم اشتراکات فراوان از نگاه بنیادی تبایناتی وجود دارد و از سوی دیگر، میان اعلامیۀ اسلامی و اعلامیۀ جهانی هیچ سلسلهمراتبی حاکم نیست.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11303_b479ddae21464d88cdff607c137db0fe.pdfدانشگاه تبریزمطالعات حقوق تطبیقی معاصر2821-0891101920190923Excommunication: from Growth Prevention to Philosophical Justification of Criminalityتکفیر؛ از پیشگیری رشدمدار تا توجیه فلسفیِ جرمانگاری2953161130510.22034/law.2019.11305FAسجاددانش آراکارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهدسید سجادکاظمیاستادیار دانشگاه ملی ملایر0000-0002-9943-3150Journal Article20190715Excommunication, in the sense of denying the infidel, in its extreme sense, is associated with the exhilarated ‘mahdoraddam’, an act that has become a global dilemma of ideological terrorism and has pushed national and international criminal and preventive national and international counter-terrorism measures to combat this phenomenon. In this situation, due to the defeat of defenseless criminal policies in the fight against ideological terrorism, it is necessary to focus the attention of the criminal policy makers on the cause of the emergence of terrorism (that is, extremism in the form of excommunication). In this regard, those extremists who are susceptible to excommunication can be restrained through non-refoulement, and they control the other, who have stumbled on the brink of victimization, through the rebellion and the threat of punishment. Therefore, it is necessary to transcend this phenomenon from the measures of the philosophical basis of criminality in order to convince the legislature to legally ban excommunication as the main driving force of contemporary terrorism. Therefore, the present paper initiates a non-refoulement prevention to prevent excommunication. Then it justifies adherence of excommunication on the basis of the philosophical principles of criminality, to prevent the transformation of active ex-communication forces into terrorist elementsتکفیر در اصطلاح یعنی کافر شمردن. این مفهوم در معنای افراطیِ آن با مهدورالدم بودنِ تکفیرشده ملازم است. تلازمی که درعمل به معضل جهانی تروریسم ایدئولوژیک مبدل شده و معادلات جرمشناسانه و پیشگیرانۀ ملی و بینالمللی در مبارزه با این پدیده را بههم زده است. در این وضعیت با توجه به شکست سیاستهای کیفری توانگیر و سزاگرایانه در مبارزه با تروریسم ایدئولوژیک، ضروری است توجه سیاستگذاران کیفری را به مقابله با علت بهوجود آمدنِ تروریسم (یعنی همان افراطیگری در قالبِ تکفیر) معطوف کرد. در این راستا، آن دسته از افراطیونِ مستعدّ تکفیر را میتوان با شیوههای غیرکیفری مهار نمود و دستة دیگر را که دست به تکفیر زده و در آستانة بزهکاری قرار گرفتهاند از طریق کیفرگذاری و تهدید به مجازات کنترل کرد. بنابراین، لازم است این پدیده را از سنجههای مبانی فلسفیِ جرمانگاری عبور داده تا از این راه بتوان قانونگذار را در ممنوعیتِ قانونیِ تکفیر بهعنوان محرک اصلی تروریسم معاصر قانع کرد. لذا مقالۀ حاضر در ابتدا متعرِض پیشگیری کنشی رشدمدار برای جلوگیری از تکفیر است و سپس به توجیه تجریمِ تکفیر بر اساس مبانی فلسفیِ جرمانگاری برای پیشگیری از تبدیل نیروهای فعال تکفیری به عوامل تروریستی خواهد پرداخت.https://law.tabrizu.ac.ir/article_11305_decf8e343b0a96d030fd8012608ca38d.pdf