@article { author = {Parastesh, Reza and Mousavizadeh, Seyyed Shahabedin}, title = {The Privacy of the Public Authorities}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {11}, pages = {55-83}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {The Subject of this paper is a research about the limits of the privacyof the public authorities. The problem is whether protection of privacy,about the public authorities, can be the cause of limitation of the right toknow and freedom of speech. This article is a normative, theoretical andconsequences – oriented study that uses law codes, doctrine and relatedrecords. Our hypothesis is that the right to know is prior to the privacy.The results show that Iranian law system, in some cases, refused theprivacy for the public authorities, and with the use of unity criteria, it ispossible to extend it to other cases. Theoretically, inasmuch as the rightto know is requisite for freedom of speech and democracy, it is prior tothe privacy. Also, this article provides the triple processes that coverthose goals, and allow the judge in case of lawsuit from the publicauthorities to answer this question: is that disclosure in the service ofpublic interests or is it an undue curiosity about good performance ofaffairs? The Judge can use of the injunction for final caution in order toprotect the right of alleged violation of privacy.}, keywords = {Privacy,Public Authorities,Right to know,Freedom of speech,Democracy}, title_fa = {حریم خصوصی مقامات عمومی}, abstract_fa = {این نوشتار به بررسی حدود حریم خصوصی مقامات عمومی پرداخته است. پرسش مطرح‌شده این است که آیا ممکن است پاسداری از حریم خصوصی مقامات عمومی موجب محدودیت حق بر دانستن و آزادی بیان شود؟ این مقاله یک بررسی نظری و پیامدگرایانه است که به یاری برخی مواد قانونی، آموزه‌های حقوقی و پرونده‌های مرتبط در این زمینه، انجام شده است. مفروض نویسندگان مقاله آن است که حق بر دانستن، بر حق حریم خصوصی اولویت دارد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نظام حقوق موضوعه در کشور ما گاهی قائل به پذیرش حریم خصوصی برای مقامات عمومی نشده است و با استفاده از ابزار وحدت ملاک می‌توان آن را به حوزه‌های دیگر تسری داد. به لحاظ نظری نیز حق بر دانستن، ازآنجایی که مقدمۀ آزادی بیان و عملی شدن مردم‌سالاری است، بر حریم خصوصی اولویت دارد. همچنین در این پژوهش، فرایند سه‌گانه‌ای ارائه می‌شود تا ضمن تأمین این اهداف، به قاضی امکان دهد تا در صورت طرح شکایت از سوی مقامات عمومی، به این پرسش پاسخ دهد که افشاگریِ موردنظر در راستای منفعت عمومی است یا نوعی کنجکاوی غیرمرتبط با حسن انجام امور عمومی به‌شمار می‌آید. همچنین قاضی می‌تواند با استفاده از ابزار دستور موقت، نهایت احتیاط را برای حفظ حقوق مدعی نقض حریم خصوصی تا بررسی نفع عمومی به‌کار برد}, keywords_fa = {آزادی بیان,حریم خصوصی,حق بر دانستن,مردم‌سالاری,مقامات عمومی}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_5406.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_5406_02bf223f475b1a45787bf4a5f46657ec.pdf} }