@article { author = {}, title = {Collection of Articles No. 23}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {1-237}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مجموعه مقالات شماره ۲۳}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_14808.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_14808_f6d28d2c2e43d98d0c52ff45ce3bd97a.pdf} } @article { author = {Afshinpor, Mostafa and Naghavi, Mehdi}, title = {heterogeneous penal policy of the Islamic penal code in punishment adjustment}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {1-28}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.39220.2576}, abstract = {In any legal system, an efficient criminal policy is a coherent and coherent policy. Observing any dispersion in the design of subjects by the legislature indicates his ignorance of the fundamentals and weaknesses in expression. By considering the relevant regulations, it can be seen that the Islamic Penal Code of 2013 has a kind of legislative disadvantage in the institutions that regulate punishment. A subject that can be called heterogeneous criminal policy. If the legislature acknowledges the adoption of a criminal policy based on decriminalization, decriminalization or reduction of the prison criminal population by establishing some penal bodies and pursues some issues of criminality in parallel with legislative measures, it is in fact caught up in the conflict in criminal policy. The passage of the Ta'zir Prison Penalty Reduction Act passed in 2020, after just seven years of the passage of the Islamic Penal Code passed in 2013, reflects the same turmoil in Iran's legislative criminal policy. This article, after reviewing the regulatory bodies of penalties, shows that the legislature has not been successful in adopting a similar criminal policy. In some penal-moderating institutions, it has adopted an approach based on avoidance of punishment and incarceration, and has developed punishment on the basis of minimal tolerance and maximum punishment. Finally, the formation of the indigenous model of the Council of Penal Guidelines in the rights of the Commons is proposed as a solution out of this asymmetric situation.}, keywords = {criminal policy,Punishment Adjustment,Punishment Guidelines Council,Welfare Moderating Institutions,Persecuting Moderating Institutions}, title_fa = {سیاست کیفری ناهمگون قانون مجازات اسلامی درتعدیل کیفر}, abstract_fa = {در هر نظام حقوقی سیاست کیفری کارآمد ، سیاستی همگون و منسجم است . مشاهده هرگونه پراکندگی در طرح موضوعات از سوی مقنن نشان دهنده ناآگاهی وی نسبت به مبانی و ضعف در بیان است . با تدقیق در مقررات مرتبط ملاحظه می شود که قانون مجازات اسلامی 1392 در نهادهای تعدیل کننده مجازات دچار نوعی نابسامانی در تقنین است . موضوعی که می توان آن را سیاست کیفری ناهمگون نام نهاد . اگر مقنن با تاسیس برخی از نهادهای تعدیل کننده مجازات به اتخاذ سیاست کیفری مبتنی بر قضا زدایی ، کیفر زدایی یا کاهش جمعیت کیفری زندان اذعان نماید و به موازات آن با تقنین پاره ای موضوعات کیفر گرایی را دنبال کند ، در واقع گرفتار تضاد و تقابل در سیاست کیفری شده است . تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 پس از گذشت تنها هفت سال از تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 نشان دهنده همین آشفتگی سیاست کیفری مقنن ایران است . این مقاله پس از بررسی نهادهای تعدیل کننده مجازات ها ، نشان می دهد که مقنن در اتخاذ یک سیاست کیفری همگون چندان موفق نبوده است . در برخی از نهادهای تعدیل کننده مجازات ، رویکردی مبتنی بر پرهیز از کیفر و حبس زدایی اتخاذ کرده است و در مقابل بعضی از نهادهای تعدیل کننده مجازات را بر اساس دیدگاه تساهل حداقلی و کیفر حداکثری تدوین کرده است . در پایان تشکیل مدل بومی شورای رهنمودهای مجازات در حقوق کامن لا را به عنوان راه حل برون رفت از این وضعیت نامتقارن پیشنهاد می گردد .}, keywords_fa = {سیاست کیفری,تعدیل مجازات ها,شورای رهنموهای مجازات,نهادهای تعدیل کننده ارفاقی,نهادهای تعدیل کننده ایذایی}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13548.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13548_97de0609f9886b5f5d85456fb6301a6f.pdf} } @article { author = {Akrami, Ruhollah}, title = {Reflection of jurisprudence in the criminal codes of Shafi'i countries: Case study of Indonesia, Brunei, Malaysia and Yemen}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {29-53}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.43192.2777}, abstract = {One of the important issues regarding the penal system of Muslim countries goes back to the issue of what is the position of Islamic jurisprudence in them and what approach have the legislators taken to this issue? In order to explain this issue in the present article in the form of a case study and descriptive analytical method of the criminal system and regulations of four countries with a predominantly Shafi'i population of Indonesia, Brunei, Malaysia and Yemen has been studied. While the history of criminal Regulations in these countries shows that they have long been inspired by foreign origins, they have gradually joined the Islamization movement in the criminal realm, although in this regard Some sharia laws are enacted at the national level and some at the regional level. In addition, in some of these countries, the laws are more inclusive of sharia crimes and punishments than in others. However, in the countries under study, the legislation is based on Shafi'i jurisprudence, although in some cases they have deviated to the positions of other Sunni schools.}, keywords = {Southeast Asian countries law,Islamic criminal law,Criminal Jurisprudence,Shafi'i jurisprudence,sharia legislation}, title_fa = {بازتاب فقه در قوانین مجازات کشورهای شافعی مذهب: مطالعه موردی اندونزی، برونئی، مالزی و یمن}, abstract_fa = {یکی از مسائل مهم در خصوص نظام کیفری کشورهای مسلمان به این موضوع بر می‌گردد که فقه اسلامی چه موقعیتی را در آنها دارا است و قانونگذاران چه رویکردی نسبت به این مسأله اتخاذ نموده‌اند؟ در راستای تبیین این مسأله در نوشتار حاضر در قالب مطالعه‌ای موردی و به روش تحلیلی توصیفی نظام کیفری و مقررات چهار کشور دارای جمعیت غالباً شافعی مذهبِ اندونزی، برونئی، مالزی و یمن مورد مطالعه قرار گرفته است. در حالی که سابقه‌ی قوانین کیفری جاری در این کشورها نشان از آن دارد که تا دوره‌ای طولانی ملهم از خاستگاه‌های خارجی بوده‌اند، به مرور زمان به نهضت اسلامی‌سازی در قلمروی کیفری پیوسته‌اند، هر چند در این خصوص برخی قوانین شرعی در سطح کشوری و بعضی به صورت منطقه‌ای وضع نموده‌اند. افزون بر آن که در بعضی از این کشورها قوانین شمول بیشتری نسبت به جرایم و مجازات‌های شرعی نسبت به سایرین دارند. با وجود این در کشورهای مورد مطالعه تقنین بر مدار فقه شافعی مبتنی می‌باشد، هر چند در مواردی نیز به مواضع دیگر مذاهب اهل سنت عدول کرده‌اند.افزون بر آن که در بعضی از این کشورها قوانین شمول بیشتری نسبت به جرایم و مجازات‌های شرعی نسبت به سایرین دارند. با وجود این در کشورهای مورد مطالعه تقنین بر مدار فقه شافعی مبتنی می‌باشد، هر چند در مواردی نیز به مواضع دیگر مذاهب اهل سنت عدول کرده‌اند.}, keywords_fa = {حقوق کشورهای آسیای جنوب شرقی,حقوق کیفری اسلامی,فقه جزایی,فقه شافعی,قانونگذاری شرعی}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13550.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13550_d1179122aea08c5dad6a5811b9df7ed6.pdf} } @article { author = {Bagheri, Mahmoud and Sahranavard, Ghazaleh}, title = {The Challenges and Solutions to Rescheduling Bank Loans Repayment Defaults: A Critique on Law Related to the Rescheduling}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {55-82}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.42628.2753}, abstract = {According to financial and monetary theories, the main role of banks in the economy is intermediation, which means collecting deposits and using them in useful investments. In this regard, the banking system faces risks from the point of view of repayment on time, which must be organized with appropriate measures. It is necessary to design appropriate methods to reschedule bank loans repayment defaults, so that while eliminating the suspicion of usury in the exchange contracts, a single procedure applies to reschedule partnership agreement in the banking system. Therefore, the author of this article, in order to fill the research gaps, wants to answer this main question: Is it legal to reschedule bank loans repayment defaults in in exchange for interest? The main hypothesis that can be proven in this paper is that: according to the Islamic banking system, it seems that the analysis of methods of rescheduling bank loans repayment defaults should be studied separately in exchange and partnership contracts., and the " Law Related to the Rescheduling "needs to be reformed. This Thesis is based on library and field methods and relying on a comparative study. The contents of these explanations would be presented in two sections:” Introduction” and “rescheduling bank loans repayment defaults”.}, keywords = {rescheduling,interest,bank loans,Usury prohibition regulations,exchange and partnership contracts}, title_fa = {راهکار های امهال تسهیلات معوق بانکی؛ بررسی دستورالعمل نحوه ی امهال مطالبات موسسات اعتباری}, abstract_fa = {در راستای وظیفه‌ی واسطه‌گری بانک‌ها، سیستم بانکی با خطراتی از منظر بازپرداخت به موقع تسهیلات پرداختی مواجه است که باید با تدابیر مناسب سامان‌دهی شود. برای مثال چنانچه گیرنده‌ی تسهیلات قادر نباشد در سرسید اصل و سود تسهیلات اعطایی را پرداخت کند و درخواست امهال تسهیلات را داشته باشد، ضروری است شیوه‌های مناسبی جهت امهال تسهیلات بانکی طراحی شود تا ضمن دفع شبهه‌ی ربا در تسهیلات عقود مبادله‌ای، رویه‌ی واحدی جهت امهال تسهیلات عقود مشارکتی در سیستم بانکی اعمال شود. لذا نویسنده‌ی این نوشتار در جهت رفع خلا تحقیقاتی، خواستار پاسخ گویی به این سوال اصلی است که آیا امهال تسهیلات معوق بانکی در قبال اخذ سود از جانب بانک‌ها صحیح می باشد؟فرضیه ی اصلی قابل اثبات این نوشتار بر این مسئله استوار است که باتوجه به سیستم بانکداری اسلامی، به نظر می رسد تحلیل روش‌های امهال تسهیلات در قبال اعطای مهلت، نیازمند بررسی جداگانه در در عقود مبادله‌ای و مشارکتی می باشد. مضافا با وجود اینکه هدف از تصویب "دستورالعمل اجرایی نحوه‌ی امهال مطالبات موسسات اعتباری"، ساماندهی شرایط فعلی با توجه به عدم وجود ساز و کاری مدون و دقیق (که ابعاد شرعی، حقوقی و حسابداری امهال مطالبات بانک‌ها و موسسات اعتباری را به نحو مطلوب و مناسبی مدنظر قرار دهد) بوده است، لکن به نظر می رسد انجام اصلاحاتی جهت تطبیق آن با نظام حقوق بانکی ضروری می نماید. این تحقیق بر اساس روش کتابخانه ای و با تکیه بر مطالعه‌ی تطبیقی احکام حقوقی با مقررات فقهی بحث حاضر تهیه می شود. مطالب مقاله در دو بخش «مبانی اولیه و چالش‌ها» و «راهکار‌های امهال تسهیلات معوق بانکی؛پاسخی به چالش های موجود» ارائه خواهد شد.}, keywords_fa = {امهال,سود,تسهیلات بانکی,دستورالعمل,عقود مبادله ای و مشارکتی}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13551.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13551_83a8babbc415551f68da093e097c10db.pdf} } @article { author = {Javan Jaafari, Abdolreza and nourpour, Mohsen and Sadati, Seyed Mohammad Javad}, title = {A sociological reflection on why the transition from a "powerful religious ruler" to a "bureaucratic judge" in post-revolutionary Iran}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {83-109}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.42120.2731}, abstract = {In criminal law studies in Iran changes on the penal symbols and institutions often considered as technical changes and the results of developments of Criminological-Penological studies. This is a one point of view about developments of penal system. But there are other points of views. These points of views insist on systematic thinking about punishment and the deep relation between punishment and other social subsystems. In These points of views punishment is known within social structure and its relation with other social subsystems. According to this, changes on penal subsystem is because of changes on other social subsystems. Based on this framework of perception, we can talk about an important penal change in Iran: Transition from powerful religious judge to the unauthorized judge. This important change was sign of deeper changes in the social system and especially power structure in Iran. This research tries to analyze reasons of this penal changes based on sociology of punishment}, keywords = {powerful religious judge,bureaucratic judge,the power struggle discourse,the structural changes,bureaucratic system}, title_fa = {تأملی جامعه‌شناختی بر چرایی گذار از «حاکم شرع مقتدر» به «قاضی دیوان‌سالار» در ایران پس از انقلاب}, abstract_fa = {در مطالعات مرسوم حقوق کیفری دگرگونی‌هایی که در قلمروی نمادها و مفاهیم مرتبط با مجازات به وقوع می‌پیوندد، اغلب نتیجه تحولات فنی- علمی و توسعه مطالعات جرم-شناختی-کیفرشناختی دانسته می‌شوند. این یک زاویه‌ی نگاه در مورد تحولاتی است که نظام کیفری در گذر زمان به خود می‌بیند. اما، همچنان زوایای دیگری از تحلیل وجود دارند که در قالب نگرشی نظام‌وار بر پیوندهای عمیق میان خرده‌نظام کیفر و سایر پدیدارهای اجتماعی تأکید می‌کنند که در آن، پدیدار کیفر در چارچوب ساختار نظام اجتماعی و نیز به واسطه‌ی پیوندهایش با خرده‌نظام‌های دیگر شناخته می‌شود. بر این اساس، تحولاتی که در قلمروی خرده‌نظام کیفری رخ می‌دهد می‌تواند انعکاسی از تحولات صورت‌گرفته در بطن سایر خرده-نظام‌ها باشد.با تکیه بر چارچوب ادراکی پیش‌گفته می‌توان از چرایی یک دگرگونی قابل تأمل در قلمروی خرده‌نظام مجازات در ایران پس از انقلاب رمزگشایی کرد: جابه‌جایی «حاکم شرع مقتدر» با «قاضی محدود شده در قالب قواعد متعدد». این دگرگونی بزرگ در حوزه حقوق کیفری، بیانگر تحولاتی عمیق‌تر در ساختار نظام اجتماعی و به ویژه، ساختار قدرت در ایران پس از انقلاب است. پژوهش حاضر تلاش می‌کند تا با تکیه بر ملاحظات جامعه‌شناسی کیفر، چرایی این دگرگونی قابل تأمل را کالبدشکافی کند.کلیدواژه‌ها: حاکم شرع مقتدر، قاضی دیوان‌سالار، نزاع گفتمانی قدرت، تحولات ساختاری قدرت، دیوان‌سالاری اداری.}, keywords_fa = {حاکم شرع مقتدر,قاضی دیوان‌سالار,نزاع گفتمانی قدرت,تحولات ساختاری قدرت,دیوان-سالاری اداری}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13553.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13553_cdf6df4e06968202b6aee00778f85735.pdf} } @article { author = {Mahdipour, Seyedeh Fatemeh and Sobhani, Mahin and Maghsoudi, Reza}, title = {Critique and examination on the Requirements and Consequences of the Act of Nationality of Children from Marriage between Iranian Women and Foreign Men 2019}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {111-134}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.39615.2604}, abstract = {Discrimination between maternal and paternal descent in the naturalization for children has given rise to difficulties for children from marriage between Iranian women and foreign men in Iran legal system. Article 976 (2) has been limited to paternal descent and the text of paragraph 4 of this Article has been codified ambiguously. These factors make a question if the children from marriage between Iranian women and foreign men are able to acquire Iranian nationality or have been regarded as Iranian nationalities since their birth. 2006 Act had been passed to solve this problem that could not achieve the goals successfully then it has been replaced by the 2019 Act. This paper by descriptive-analytical review shows that although the 2019 Act is simplifying the naturalization for them, these children are deprived Iranian original nationality under the Article 976(4). According to this Act, it is required not to have security problems to naturalize these children. Furthermore, according to this Act, canonical marriage between parents is enough to deserve these children to have the benefit of this Act. So, the future of legal and formal requirements for legal marriage between Iranian women and foreign men leaves unclear while the regulations 2020 have limited it to canonical marriage before the implementation of the Act. According to paragraph 2 of 2019 Act, stateless people who were born in Iran from parents who at least one of them was born in Iran deserve to naturalization.}, keywords = {"Acquired Nationality","Jus Sanguinis","Maternal Descent","Paternal Descent","Original Nationality"}, title_fa = {نقد و بررسی شرایط و آثار قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی 1398}, abstract_fa = {تبعیض در اعطای تابعیت از طریق نسب پدری و مادری در نظام حقوقی ایران منجر به چالشی برای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی شده است. حصری بودن بند 2 ماده 976 قانون مدنی در پذیرش نسب پدری، و تنظیم مبهم بند 4 ماده 976، این سؤال را ایجاد نموده که آیا فرزندان متولد از مادران ایرانی می‌توانند تابعیت اصلی ایرانی داشته باشند؟ به دلیل کاستی‌های ماده واحده 1385 جهت اعطای تابعیت به این فرزندان، در سال 1398 قانون اصلاح ماده واحده به تصویب رسید. این مقاله با بررسی توصیفی تحلیلی ماده واحده 98 به این نتیجه می‌رسد که گرچه قانون اعطای تابعیت اکتسابی به فرزندان متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی را بدون توجه به ملاحظات راجع به تابعیت مضاعف تسهیل می‌نماید، اما براساس بند 4 ماده 976 قانون مدنی همچنان مصادیق اعطای تابعیت اصلی شامل مواردی می‌شود که فرزند متولد از مادر ایرانی از آن محروم است. همچنین قانونگذار تعلق تابعیت اکتسابی به این فرزندان را منوط به شرایطی از جمله فقدان مشکل امنیتی نموده است. قانونگذار با تاکید بر شرط ازدواج شرعی والدین، الزامات قانونی ازدواج با اتباع بیگانه را بدون ضمانت اجرای حقوقی رها ساخته است، در حالیکه آیین‌نامه آن را محدود به ازدواج‌های شرعی قبل از اجرای قانون نموده است. همچنین تبصره 2 ماده واحده به طور کلی برای اشخاص بدون تابعیت متولد در ایران از پدر و مادری که یکی از آن‌ها در ایران متولد شده باشد، امکان تابعیت ایرانی را فراهم کرده است.}, keywords_fa = {"تابعیت اصلی","تابعیت اکتسابی","معیار خون","نسب پدری","نسب مادری"}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13555.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13555_1c33bd7f44f0d9836a7c9c71abe49f5c.pdf} } @article { author = {Mohseni, Hassan}, title = {Ex-office Recourse of Judge to the Cause of Invalidity of Contract The Art of Procedure by Application of Adversary Principle (Judgment No. 1137 of 22 Oct. 2020 Supreme Court of France)}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {135-153}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.42597.2752}, abstract = {Whether in Facts which have traditionally been dominated by the parties, or in Probative or Evidence matter which, in the fullest sense of the word, with the role granted to the active judge, have been shared between the parties on the one hand and the judge on the other and in the matter of Law which is still traditionally within the jurisdiction of the court, the judge must observe the principle of adversarial, both in relation to the parties and to himself. In French Law there is a sharp distinction between Facts, Laws and the Proof and when a judge decides to recourse one of them without application of parties, he should observe the principle of adversary. We can accept this approach in Iranian Law. The benefit of this is so much; Protecting the private interests of the parties in civil proceedings and maintaining a safe distance from them and being in way of impartiality and respecting the rights of litigants and finally avoiding weak and non-defendable judgments are the benefits of implementing this principle.}, keywords = {Adversary Principle,Matter of Law,FACTS,evidence}, title_fa = {استناد سرخودِ دادرس به جهت بطلانِ قرارداد؛ نمودِ هنر آیین دادرسی با اجرای اصل تقابلی بودن دادرسی (رای شماره ۱۱۳۷ مورخ اول آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ شعبه دوم دیوان عالی کشور فرانسه)}, abstract_fa = {چه در امور موضوعی که به طور سنتی در تسلط طرفین دعوا بوده و چه در امور اثباتی و دلایل که به معنای تمام و کامل، با نقشی که دادرسِ پویا در اثبات امروزه یافته است، میان طرفین از یکسو و قاضی از سوی دیگر، به امری مشترک بدل شده است و چه در امور حکمی یا قانونی که باز به طور سنتی در اقتدار و حاکمیت دادگاه قرار دارد، دادرس باید هم دربارۀ طرفین و هم نسبت به خود، اصل تقابلی بودن دادرسی را رعایت نماید. اصل تقابلی بودن دادرسی در این جا دادرس را زانو به زانو در مقابل طرفین متداعیین می نشاند و از او می خواهد تا اقدام یا تصمیم خود را برای طرفین توجیه و مبرهن نماید. در حقوق فرانسه، میان امر موضوعی، امر حکمی و امر اثباتی تمایز ایجاد شده که در همة حالات، این امور مشمول «اصل تقابلی بودن دادرسی» هستند تا جایی که اگر دادرس بخواهد به موضوعی که صریحًا مورد اتکای طرفین نبوده، در دعوا استناد کند یا این که بخواهد به قاعدة حقوقی دیگری برای حل و فصل اختلاف استناد نماید یا این که قصد داشته باشد توصیف یا نامگذاری طرفین از دعوا را تغییر بدهد یا به اقدام یا تحقیقی برای اثبات دعوا، به جای متداعیین دست بزند، باید هم خودش و هم طرفین، این اصل را در همه حالات، رعایت کنند. چنین به نظر می رسد که این رهیافت در حقوق ایران نیز قابل دفاع است. فایدۀ این کار به سزاست؛ پاسداری از منافع خصوصی طرفین در دادرسی مدنی و حفظ فاصلۀ مطمئن از آنها و قرار گرفتن در مدار بیطرفی و رعایت حقوق اصحاب دعوا و سرانجام پرهیز از دو یا چندباره کاری با صدور رای های سست و لرزان از بهره های اجرای این اصل است.}, keywords_fa = {اصل تناظر,اصل تقابلی بودن دادرسی,امر حکمی}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13556.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13556_4f074b7459456a355601027ed04fe18f.pdf} } @article { author = {Maboudi Neishabouri, Reza and Rezaee, Seyed Alireza}, title = {Challenges of Executive Support for Settlement Agreements Reflected in Arbitration Award With a Comparative Study in the Singapore Convention 2019}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {155-184}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.41979.2720}, abstract = {Mediation is considered as a special way of dispute resolution, due to its reliance on parties' agreement and the fact that its outcome is satisfactory to all the disputing parties. Singapore Convention was drafted by the United Nations to promote the mediation and to overcome the lack of compulsory enforceability of settlement agreements. In Paragraph 3 of Article 1 of the Singapore Convention, settlement agreements which have been recorded as arbitral awards and are enforceable shall be excluded from the scope of application of the said Convention. There are several legal ambiguities regarding this regulation. Has the purpose of this regulation been achieved to eliminate the overlap of the Singapore and New York conventions? What does the Convention mean by a "recorded" and "enforceable" award? Can an arbitration award containing a settlement agreement be regarded as an "award" in the exact concept? And in what circumstances the arbitration award containing the settlement agreement can be regarded out of the scope of both Singapore and New York Conventions? The current article has analyzed the above questions and concludes that the wording of the Singapore Convention, in addition to causing legal ambiguities, has made some arbitration awards containing settlement agreements out of both conventions' support. Article suggests that arbitrators and disputants' attorneys should try to ensure that at least the provisions of the New York Convention are applicable to settlement agreements reflected in the arbitration awards, albeit the Singapore Convention has now completely blocked any support for the settlement agreements.}, keywords = {"Settlement Agreements Resulting From Mediation","New York Convention","Compulsory Enforceability of Arbitral Award"}, title_fa = {چالش‌های حمایت اجرایی از سازش‌نامه‌های منعکس در رای داوری با مطالعه تطبیقی در کنوانسیون سنگاپور 2019}, abstract_fa = {سازش یا میانجی‌گری با توجه به اتکاء بر تراضی طرفین و اینکه نتیجه فرایند سازش یا سازش‌نامه، مطلوب طرفین دعوا می‌باشد، طریقی ویژه در حل و فصل اختلافات محسوب می‌شود. کنوانسیون سنگاپور 2019 در خصوص سازش‌نامه‌های تجاری بین‌المللی، توسط سازمان ملل متحد جهت ارتقای نهاد مذکور و رفع نقیصه فقدان وصف لازم‌الاجرا در سازش‌نامه‌ها تنظیم شده ‌‌است. الحاق ایران به این کنوانسیون نقش موثری در رواج بیشتر میانجی‌گری در حقوق ایران خواهد داشت. یکی از موضوعات مهم مطروحه در خصوص کنوانسیون سنگاپور، سازش‌نامه‌های استثناء شده از شمول حمایت اجرایی کنوانسیون است. در بند 3 از ماده 1 کنوانسیون سنگاپور، سازش‌نامه‌هایی که به عنوان رای داوری مورد ثبت قرار گرفته و لازم‌الاجرا باشند، از قلمرو اعمال معاهده مزبور مستنثی شده‌اند. ابهامات حقوقی متعددی در خصوص مقرره مذکور وجود دارد. آیا هدف مقرره مذکور جهت رفع تداخل نظام حمایتی کنوانسیون‌های سنگاپور و نیویورک محقق شده است؟ منظور کنوانسیون از اینکه رای ثبت شده و لازم‌الاجرا باشد، چیست؟ آیا اصلاً رای داوری منعکس‌کنندۀ سازش، رای محسوب می‌شود؟ و این مقرره در چه حالاتی باعث شده که رای داوری منعکس‌کننده سازش طرفین، از حمایت اجرایی هردو کنوانسیون سنگاپور و نیویورک محروم شود؟ مقاله حاضر با بررسی سوالات فوق، به این نتیجه نائل آمده است که نحوه تنظیم مقرره فوق علاوه بر ایجاد ابهامات حقوقی، باعث شده است که برخی آرای داوری منعکس‌کنندۀ سازش، مشمول حمایت اجرایی هیچ یک از کنوانسیون‌های نیویورک و سنگاپور نشوند. تا زمانی که احیاناً متن کنوانسیون سنگاپور در این زمینه اصلاح شود، به عنوان راه‌حل، این مقاله پیشنهاد نموده است که داوران و وکلای متداعیین با اتخاذ تدابیری تلاش نمایند که لااقل مقررات حمایتی کنوانسیون نیویورک قابل اعمال بر سازش‌نامه‌های منعکس در رای داوری باشد، هرچند در حال حاضر کنوانسیون سنگاپور راه را بر هرگونه حمایت خود از سازش‌نامه‌های مزبور به کلی مسدود کرده است.}, keywords_fa = {"سازش‌نامه ناشی از فرایند میانجی‌گری","کنوانسیون نیویورک","لازم‌الاجرابودن رای داوری"}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13557.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13557_1426b85c5d180eae9739179542c11055.pdf} } @article { author = {aghajani, mahdi and mirkhalili, seyed mahmood and hajidehabadi, Ahmad}, title = {Pathology of Iran's criminal policy in the light of the ram victim theory}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {12}, number = {23}, pages = {185-210}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {10.22034/law.2021.42299.2743}, abstract = {The projection of the government into accepting the causes of policy failure and blaming the accused is the most important feature of the ram victim theory. The inability of the government to provide security and the consequent increase in crime rates cause people to distrust the criminal justice authorities and crime control institutions. Criminal populism is one of the foundations of this theory and the approach according to which policymakers and those involved in the criminal justice system in order to gain public support and legitimacy, regardless of scientific findings and criteria of effectiveness and efficiency, only by intensifying punishment to control crimes. They come. The pattern of security in criminal law is another cornerstone of the ram victim theory, in which criminals, who are often the victims of unfavorable social conditions around them, are once again the victims of the regime's misguided criminal policies. In the present study, while explaining the concept and principles of the ram victim theory, Iran's criminal policy has been evaluated with the criteria of this theory. The results of the research show that Iranian criminal policymakers, both in the legislative and judicial sectors, to a large extent adhere to the ideas and procedures arising from security-oriented criminal policy and the discourse of criminal populism. In this regard, it is necessary for the Iranian criminal policy authorities to identify the real causes of crime by following a positive example and adhering to scientific principles and foundations,}, keywords = {Theory of the victim ram,criminal populism,Iranian criminal policy,security-oriented criminal law}, title_fa = {آسیب شناسی سیاست کیفری ایران در پرتوی نظریه قوچ قربانی}, abstract_fa = {فرافکنی حکومت در پذیرش علل ناکامی سیاست‌ها و مقصر جلوه دادن متهمین مهم‌ترین ویژگی‌ نظریه قوچ قربانی است. ناتوانی حاکمیت در تأمین امنیت و متعاقب آن افزایش نرخ جرایم موجب بی اعتمادی مردم به مقامات عدالت کیفری و نهادهای کنترل جرم می شود. عوام گرایی کیفری از مبانی نظریه مذکور و رویکردی است که براساس آن سیاست گذاران و دست اندرکاران نظام عدالت کیفری به منظور بدست آوردن حمایت عمومی وکسب مشروعیت، بدون توجه به یافته های علمی و معیار اثربخشی و کارآمدی، تنها از طریق تشدید کیفردر صدد کنترل جرائم بر می آیند. الگوی امنیت گرایی در حقوق کیفری یکی دیگر از مبانی نظریه قوچ قربانی است، در این الگو، مجرمین که غالباً قربانی شرایط اجتماعی نامناسب پیرامون خود هستند دیگربار قربانی سیاست‌های کیفری نادرست حاکمیت می‌شوند. در تحقیق پیش رو ضمن تبیین مفهوم و مبانی نظریه قوچ قربانی، سیاست کیفری ایران با معیار و ملاک این نظریه ارزیابی شده است. نتیجه ی تحقیق نشان می دهد سیاست گذاران کیفری ایران، هم در بخش تقنینی و هم در بخش قضایی، تا حدود زیادی به اندیشه ها و رویه های ناشی از سیاست کیفری امنیت محور و گفتمان عوام گرایی کیفری پای بند هستند. در این زمینه ضرورت دارد مقامات سیاست جنایی ایران با الگو برداری مثبت و پایبندی به اصول و مبانی علمی، علل واقعی جرم را شناسایی کرده و مسیر و ساختار های موثرتر قانونی و قضایی به منظور کنترل جرم وفرایند کیفری منصفانه تدارک ببینند.}, keywords_fa = {نظریه قوچ قربانی,عوام گرایی کیفری,سیاست کیفری ایران,حقوق کیفری امنیت مدار}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13558.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_13558_bd407704b8733ab8c41849363b15ecfb.pdf} }