per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
1
20
7739
Research Paper
امکانسنجی صلاحیت مقرراتگذاری شورای نگهبان
The Power of Regulation-Making by the Guardian Council
جواد تقی زاده
jtaghizadehd@yahoo.com
1
مرتضی نجابت خواه
m.nejabatkhah@gmail.com
2
میثاق ذاکرعباسی
misagh.zakerabbaci@gmail.com
3
دانشگاه مازندران
استادیار گروه حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشگاه مازندران
قانون اساسی دربارۀ صلاحیت مقرراتگذاری شورای نگهبان ساکت است، ولی این نهاد اساسی راساً یا از طریق مأموریت قانونگذار عادی به مقرراتگذاری مبادرت میکند. با وجود این، صلاحیت یا عدم صلاحیت مقرراتگذاری شورای نگهبان از مسائل مهم در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران است. نویسندگان این مقاله تلاش میکنند تا دلایل موافقان و مخالفان صلاحیت مقرراتگذاری شورای نگهبان را بررسی کنند و درنهایت به این پرسش پاسخ دهند که آیا شورای نگهبان دارای صلاحیت مقرراتگذاری است؟ برخی از دلایل قابل ارائه در مقام تأیید صلاحیت مقرراتگذاری شورای نگهبان عبارتاند از: شناسایی صلاحیت مقرراتگذاری از طریق قوانین، صلاحیت نهادهای اساسی مشابه برای مقرراتگذاری، شناسایی صلاحیت مقرراتگذاری از سوی مفسر قانون اساسی، صلاحیت مقرراتگذاری بهمنظور تأمین استقلال شورای نگهبان، و صلاحیت مقرراتگذاری به استناد عرف اساسی. با تحلیل و بررسی دلایل یادشده و پاسخهای مخالفانِ صلاحیت شورای نگهبان، پاسخ نهایی به پرسش تحقیق مشخص شد. نتیجۀ تحقیق این است که با وجود ضرورت شناسایی صلاحیت مقرراتگذاری برای شورای نگهبان بهمنظور انجام مطلوب وظایف و اختیارات خویش، چنین صلاحیتی برای شورا با نظر به اصول حقوق عمومی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اثبات نمیشود.
In spite of the silence of the constitution regarding the power of regulation-making by the Guardian Council, this constitutional institution directly, or through being committed by ordinary legislator, takes action in regulation-making. Despite this issue, the competence or incompetence of the regulation-making by the Guardian Council is one of the most significant matters in Iran's constitutional law. This article seeks to investigate the opponents’ and proponents’ positions on the Guardian Council's regulation-making power and deal with whether the Guardian Council has the regulation-making power. Some of the reasons for verifying this power include recognition of regulation-making power by ordinary laws, competence of similar constitutional institutions for regulation-making, recognition of regulation-making by interpreter of the constitution, regulation-making power to ensure the independence of the Guardian Council and regulation-making power based on constitutional custom. Through the analysis of these reasons and the responses of the opponents of Guardian Council's power, the research question has been answered. The findings of the present research study suggest that despite the necessity of recognizing the regulation-making competence of the Guardian Council (such that it can desirably perform its duties and powers), this competence cannot be defended in light of public law principles and the Constitution of the Islamic Republic of Iran.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7739_100af2e245228e1403e2e7c97306a591.pdf
شورای نگهبان
صلاحیت
قانون اساسی
مقرراتگذاری
Competence
Regulation-making
Guardian Council
Constitution
per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
21
49
7740
Research Paper
مسئولیت مدنی ناشی از خطرهای ناشناختۀ فراورده در حقوق ایران و فقه امامیه
Civil Liability for Unknown Risks of Product in Iranian Law and Emamiyeh Jurisprudence
احمد دیلمی
1
سید روح اله قاسم زاده
ghasemzadeh19831@gmail.com
2
دانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه قم
دانشگاه قم
مسئولیت مدنیِ ناشی از خطرهایِ ناشناختۀ فراوردههای نوین که «خطرهای توسعه» نیز نامیده میشوند یکی از مهمترین بحثهای مسئولیت ناشی از تولید بهشمار میرود. این خطرها ریشه در ناکارآمدیِ دانش بشری دارند و به همین دلیل ممکن است پنداشته شود که تولیدکننده در برابر زیانهای ناشی از خطرهای ناشناخته، مسئول نیست. با وجود این، بهرغم سکوت قانونگذار ایرانی و منابع فقهی، نویسندگان بهمنظور حمایت از مصرفکنندگان در برابر خطرهای ناشناخته تلاش کردهاند تا اثبات نمایند که در حقوق ایران و فقه امامیه بر پایه برخی دلایل، مسئولیت تولیدکننده در برابر خطرهای ناشناخته، قابل توجیه است. معیوب بهشمارآمدنِ فراوردههای دارای خطرهای ناشناخته، انتساب عرفی عیب به زیان وارده، بیتأثیری عنصر پیشبینیپذیری در مسئولیت مدنی، اَصالهالسلامه (اصل سلامت مبیع)، قاعدۀ غنم و لاضرر، مهمترینِ این دلایل بهشمار میروند. ولی این دلایل تاحدی قابل مناقشهاند و تنها با تفسیری خاص از برخی مفاهیم، میتوان این دلایل را قابل استناد دانست. بهطور کلی، تفاسیر نگارندگان با محوریت حقوق ایران و فقه امامیه بوده است. ساختار این مقاله متشکل از دو بخش اصلی است؛ نویسندگان در بخش نخست، مفهوم خطرهای ناشناخته و مبانی فقهی- حقوقی مسئولیتِ ناشی از خطرهای ناشناخته را بررسی نمودهاند و در بخش دوم، این دلایل را ارزیابی کرده و در پایان نیز برای حمایت از مصرفکنندگان در برابر خطرهای ناشناخته، سازوکارهایی را پیشنهاد دادهاند.
Civil liability for unknown risks of new products that are called “development risks” is one of the most important discussions of product liability. These risks arise from deficiency of human science and that is why it may be supposed that producer is exonerated from liability for unknown risk. However, despite the silence of the Iranian legislator and jurisprudential sources, in order to protect consumer against unknown risks, the authors have attempted to prove that producer’s liability for unknown risks is justifiable both in Iranian law and Imamiyeh (Shiite) jurisprudence. The most important pieces of evidence include defectiveness of product for unknown risks, customary attribution of defect to incurred loss, ineffectiveness of foreseeability element in civil liability, Asalat- O- Salama (principle of product’s perfect quality), Ghonm rule )one who profits must compensate) and no loss rule. However, these pieces of evidence are somewhat controversial and can be relied upon only by special interpretation of certain concepts. Generally, authors’ interpretation is focused on Iranian law and Emamiyeh jurisprudence. This article consists of two main parts; in first part, the authors have addressed the concept of unknown risks and legal - jurisprudential bases of liability for unknown risks, and in the second part, they have further clarified these pieces of evidence. As a conclusion, the authors suggest some mechanisms in order to protect consumers against unknown risks.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7740_f15d211a5c520f706ced4ca3298e1702.pdf
اِنتساب عرفی
خطرهای ناشناخته
عیب فراورده
فقیهان
مسئولیت مدنی
Product Defect
Unknown Risks
Customary Attribution
Civil Liability
Jurisprudents
per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
51
72
7741
Research Paper
الگوها و ماهیت تکافل در فقه امامیه و عامه
Takaful Models and Nature in Ja’fari and Sunni Jurisprudence
محمد عیسائی تفرشی
tafreshi.27@gmail.com
1
عباس کاظمی نجف آبادی
abaskazemi@gmail.com
2
محمد الهی
m.elahy63@gmail.com
3
دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشگاه علامه طباطبایی تهران
دانشجوی حقوق خصوصی در مؤسسه آموزش عالی مدیریت و برنامهریزی
تکافل ابزاری شبیه بیمه است که در کشورهای تابع فقه اهل سنت، ازجمله مالزی که با شبهه ربا در عقد بیمه مواجه هستند به جای بیمه مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله پس از بیان عملیات الگوهای مضاربه، وکالت، مختلط میان وکالت و مضاربه، مختلط میان جعاله و وکالت، وقف، جعاله و ودیعه، به بررسی این الگوها از منظر فقه امامیه و عامه پرداختیم تا پس از طرح شبهات و اختلافات میان این دو فقه، امکان صحت عملکرد آن در فقه امامیه بررسی گردد. با مقایسۀ احکام عقود در فقه عامه و امامیه به این نتیجه رسیدیم که اولاً الگوهای مضاربۀ محض و وقف چندان با فقه امامیه و برخی از فِرَق فقه عامه مطابقت ندارد و مابقی الگوها با هر دو فقه یادشده مطابقاند؛ ثانیاً ماهیت عقد تکافل ترکیبی از عقد میان مشترکان و همچنین عقد میان مشترکان و شرکت تکافل است که در اولی مشترکان حق اشتراکهای خود را به صندوق تکافل تبرع مینمایند و در دومی به شرکت تکافل در خصوص مدیریت صندوق تکافل نیابت میدهند تا در قالب الگوی توافقشده هم فعالیت پوشش بیمهای و هم فعالیت سرمایهگذاری وجوه در بازارهای اسلامی را انجام دهد و عقد منعقدشده ترکیبی از هر دو عقد خواهد بود.
Takaful is an instrument similar to and as an alternative of insurance and has been recognized in some Sunni countries such as Malaysia. In such contexts, it is believed that usury (Riba) exists in insurance contract. This article primarily explains all of Takaful models based on Ja’fari and Sunni jurisprudence and then proceeds with evaluating its correctness function in Ja’fari jurisprudence. It is suggested that (1) based on Ja’fari and some cults of Sunni Jurisprudence the two Takaful models (Mudharabah and Waqf) don’t match, but the others are correct; (2) Takaful contract is the combination of two contracts: one of them is among the participants with Tabarru’ intention of contribution to Takaful fund, and the other is between participants and operator, based on the agreed model, in order to empower the Takaful operator to implement insurance process and invest on the activities of Takaful fund in Islamic markets.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7741_849ecb9b906dcd11b643eaf050acdd8b.pdf
الگوهای تکافل
بیمههای متعارف
ماهیت عقد تکافل
مشترک
Takaful models
Takaful contract
Participant
Common insurance
per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
73
110
7742
Research Paper
دفاع «نامشروع بودن رفتار زیاندیده» در مسئولیت مدنی (بررسی تطبیقی در کامنلا، فقه امامیه و حقوق ایران)
The Defense of "the Illegitimacy of the Harmed Behavior" in Civil Liability: A Comparative Study of Common Law, Imamiyeh Jurisprudence and Iranian Law
محسن قاسمی
mghjur1970@gmail.com
1
دانشیار دانشکدۀ حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
در این مقاله یکی از موانع مسئولیت مدنی با عنوان دفاع «نامشروع بودن رفتار زیاندیده» که ریشه در حقوق رم دارد و در حقوق معاصر غربی، بهویژه در نظامهای کامنلا، از قواعد مسلم حقوقی است، طی یک مطالعۀ تطبیقی و انتقادی تحلیل شده است و پس از بررسی مفهوم، شرایط، آثار، دامنه، موانع و مبانی این نوع دفاع و دیدگاههای موافقان و مخالفان آن در حقوق غرب و سپس تطبیق آن با فقه امامیه و حقوق ایران، این نتیجه بهدست آمده است که گرچه در حقوق اسلام (فقه امامیه) و حقوق ایران قاعدۀ منصوصی با عنوان «دفاع نامشروع بودن رفتار زیاندیده» دیده نمیشود، اما قاعدۀ یادشده با اندک تفاوتهایی تحت عنوان قاعدۀ «سختگیری بر ستمکاران: مرتکبین اعمال نامشروع» که چهرۀ خاصی از قاعدۀ اقدام است و بر مبنای تنبیه و مجازات مرتکبین رفتارهای نامشروع و پیشگیری از سود بردن (انتفاع) نادرست و پرهیز از پاداش دادن به خطاکاران، بهعنوان یکی از موانع مسئولیت مدنی که موجب محرومیت کلی یا جزئی زیاندیده از جبران خسارت میشود، در حقوق اسلام (فقه امامیه) نیز وجود دارد و در حقوق ایران نیز قابل پذیرش است. رجوع به مبانی و منابع تکمیلی این نظام حقوقی و نیز استقرا در برخی قوانین موضوعه، این ادعا را اثبات میکند.
This study addresses one of the barriers to civil responsibility entitled "The Illegal Behavior of the Dead Man" on the basis of Roman law and Western contemporary law. After examining the very concept, conditions, effects, scope, barriers and foundations of this kind of defense and the views of its supporters and opponents are discussed and it is concluded that although Islamic law (Imamiyeh jurisprudence ) and Iranian law do not contain a rule called "the illegitimate defense of the lost conduct", this rule is based on the principle of "stinging on the wrongdoers: the perpetrators of the illegitimate acts", which is a specific aspect of the principle of action, based on the punishment and punishment of the perpetrators of illicit acts and the prevention of profits and the avoidance of rewarding the wrongdoers. As one of the barriers to civil responsibility that results in total or partial deprivation of compensation for damages, this is accepted in Islamic law (Imamiyeh jurisprudence) Iranian law. This claim is defended by reference to the fundamental and supplementary sources of this legal system, and through induction form certain thematic laws.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7742_2b2eb35fcb5300035d14fd3326de0d50.pdf
اقدام علیه خود
بازدارندگی
رفتار نامشروع
زیاندیده
سقوط مسئولیت
Action against self
Deterrence
Illegitimate behavior
Loss of life
Falling responsibility
per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
111
133
7743
Research Paper
مبانی شکلگیری و استمرار اختلاف در قراردادهای اداری ایران
The Foundations of the Formation and Continuity of Dispute in Administrative Contracts
مصطفی مبارکی
mostafamobaraki77@yahoo.com
1
محمدکاظم عمادزاده
emad17@ase.ui.ac.ir
2
غلامحسین مسعود
dr.gh.masoud@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد نجف آباد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
مسئلۀ معاملات دولت بهعنوان بزرگترین شخص حقوق عمومی و اینکه دولت نیز همانند اشخاص حقوق خصوصی میتواند با دیگران وارد معامله شود تا تأسیسات عظیم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیربنایی خود را با انعقاد قرارداد با پیمانکاران توسعه بخشد و بهروزرسانی نماید، یکی از مهمترین وظایف دولت در اَعمال تصدیگرایانه است. هدف این پژوهش مطالعۀ ضرورت اَعمال تصدیگرایانه و دوجانبۀ دولت، ازجمله قراردادهای اداری است که بروز اختلاف در مقدمات، انعقاد و اجرای آن قراردادها امری بدیهی بهنظر میرسد. روش تحقیق بر اساس هدف، همانا کاربردی محسوب میشود و از نظر ماهیت و نحوۀ گردآوری مطالب و دادهها تابع روش توصیفی غیرآزمایشی قرار گرفته است. لذا جامعۀ آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری خاصی نداشت و اغلب در محیط کتابخانهای و با استفاده از ابزار فیشبرداری صورت پذیرفت و در نگرش خویش، تابع شیوۀ توصیفی- تحلیلی و در پی تحلیل محتوا بود. اساس یافتههای تحقیق با توجه به حاکمیتی که دولت دارد، در روابط حقوقی، اصل بر اعمال و تصمیمات یکجانبه یعنی ایقاع استوار است. به این ترتیب، مقامات اداری و اجرایی در حدود وظایف و صلاحیتهای خود تصمیماتی میگیرند که اصولاً نیازی به توافق با اشخاص نیست و برای افراد ایجاد حق یا تکلیف مینماید. از این رهگذر احتمالاً اختلافهایی میان طرفین قرارداد ظهور و بروز مینماید؛ بنابراین، شناسایی علل و منشأ بروز این اختلافها در قراردادهای اداری بهمنظور کاستن از تعداد آنها و نیز شیوهای مفید برای حذف این اختلافها پیشنهاد شده است.
The issue of government transactions where the government is seen as the largest public rights person and the governments entrance into deals , like private individuals, in order to develop and update its huge economic, social, cultural and infrastructure facilities by concluding contracts with contractors are among the most important executive tasks of the government. This research aims to study the necessity of institutionalized and mutually supportive government actions, including administrative contracts, in which the differences in the preconditions, the conclusion and implementation of those contracts seem to be obvious. The present research is mainly interested in practical applications and follows a non-experimental descriptive method in terms of the nature and method of collecting and analyzing data. The findings of the research revealed that the government's authority is based on legal relations, the principle of application and the unilateral decisions. In fact, administrative and executive officials make decisions about their duties and competencies, which basically do not require agreement with individuals and create rights or duties for individuals. It is expected that there would be differences between the parties to the contract; hence, identifying the causes and origins of these differences in administrative contracts in order to reduce their number eliminate these differences is suggested.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7743_2bf66fa2ed04a52c2445bb7cc5936cfa.pdf
اوراق قرضه
عمل تصدیگری
مزایده
مقاطعهکاری
مناقصه
Auctions
Bonds
Contractor
Tender
per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
135
159
7744
Research Paper
عدم استقلال آیین دادرسی اداری در چارچوب قانون دیوان عدالت اداری
Obstacles against the Independence of «Administrative Procedure» within the Framework of the Administrative Justice Court Act
فردین مرادخانی
moradkhani.fardin@yahoo.com
1
آیت مولائی
amulaee@tabrizu.ac.ir
2
دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشگاه بوعلی سینا. همدان
آیین دادرسی یکی از بنیادهای اساسی حقوق است که بخش مهمی از این دانش را دربر میگیرد، زیرا هر آنچه در دادگاهها از لحظۀ نخستِ اقامۀ دعوا از سوی یکی از طرفین تا خاتمۀ دعوا نیاز است، در این حوزه از علم حقوق قرار میگیرد. دانش حقوق شاخههای متفاوتی دارد و این شاخهها گذشته از اصول کلی حقوق، هرکدام از اصول و قواعد ویژهای بهره میبرند و حل اختلاف آنها و قضاوت در آنها نیز بر مبنای همان اصول و قواعد صورت میپذیرد. ازاینرو، آیین دادرسی در آنها نیز متفاوت است. به همین دلیل در ایران برای دعاوی حقوقی و کیفری، آیین دادرسی جداگانهای به تصویب مجلس رسیده است. در این مقاله کوشش شده نشان داده شود که آیین دادرسی در دیوان عدالت اداری با دادگاههای حقوقی و کیفری متفاوت است، زیرا سرشت این دادگاهها و مبانی آنها با هم تفاوت دارد. ازاینرو نمیتوان آیین دادرسی آن دادگاهها را بر دیوان عدالت اداری حاکم کرد. نتیجۀ نوشتار حاضر این است که قانون جدید دیوان عدالت اداری نیز با آنکه عبارت «آیین دادرسی» را در عنوان خود بهکار برده، نتوانسته است آیین دادرسی ویژۀ این نهاد را وارد نظام حقوقی ایران کند.
Procedure is one of the basic foundations of law. Everything which is required in the court from the very first moment of litigation by any of the parties to terminate the dispute seems to lie within procedure. Law has different branches, each of which has special principles and rules. Solving and judging about conflicts is based on these principles and rules. Thus procedures are different in different conflicts. Due to this, in Iranian parliament, separate procedures have been passed for legal and criminal claims. This article has shown that the procedures of administrative courts are different from those of civil and criminal courts. However, the nature and foundation of these courts are different. Thus the procedures of other courts cannot be imposed on the Court of Administrative Justice. This paper suggests that despite using the term “procedure” in its title, the new Court of Administrative Justice Law has not been able to integrate the special procedures of this institution into Iranian legal system.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7744_d10bbdb3744c8afa9a2abdd522944c89.pdf
آیین دادرسی
آیین دادرسی اداری
تجدیدنظر
دادگاه اداری
دیوان عدالت اداری
Administrative Procedure
Administrative Justice Court
Review
Administrative Court
Procedure
per
دانشگاه تبریز
مطالعات حقوق تطبیقی معاصر
2821-0891
2821-0514
2017-09-23
8
15
161
185
7745
Research Paper
دادگاههای کیفری رسیدگیکننده به جرمهای اطفال و نوجوانان
Iranian Penal Courts’ Jurisdiction for Proceeding Juvenile Crimes
امیرحسن نیارپور
niapah@yahoo.com
1
هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
اطفال و نوجوانان ازجمله شهروندانیاند که به دلیل قرار داشتن در فرایند رشد و شکلگیری شخصیت از وضعیت ویژهای برخوردارند. بر همین اساس، سیاستگذاران جنایی برای پاسخدهی به اطفال و نوجوانان بزهکار با درنظر گرفتن شرایط و ویژگیهای این دسته به شناسایی مقررات خاص مبادرت ورزیدهاند تا از این رهگذر پایههای افتراقی شدن آیین دادرسی کیفری اطفال و نوجوانان پیریزی شود. تشکیل دادگاههای کیفری تخصصی بهمنظور رسیدگی به بزهکاری اینان، از شاخصترین جلوههای رویکرد یادشده است تا به این وسیله اطفال و نوجوانان بزهکار با محیط ویژهای از سامانۀ عدالت کیفری در تعامل قضایی قرار گیرند. سیاستگذاران جنایی ایران نیز در همین زمینه از دهۀ 1330ش به سوی شناسایی این رویکرد و برپا کردن دادگاههای ویژه بهمنظور رسیدگی به جرمهای اطفال و نوجوانان گام برداشتند. اما سیاستهای ناظر به مراجع صلاحیتدار در این خصوص همواره با نوسانهای متعددی همراه بوده است؛ چنانکه سیاست جنایی ایران گاه به سمت کنار گذاشتن مراجع خاص و گاه به سوی شناسایی تدابیر پر از کاستی پیش رفته است. با وجود این، در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392ش آخرین خواست قانونگذار در زمینۀ دادگاههای صلاحیتدار برای رسیدگی به جرمهای اطفال و نوجوانان با رویکردی متفاوت نسبت به گذشته تبلور یافته است. در این نوشتار، رویکرد قانونگذار ایران نسبت به شناساییِ دادگاههای صلاحیتدار برای رسیدگی به جرمهای فرجامناپذیر و فرجامپذیر اطفال و نوجوانان بررسی میشود.
The young are citizens and in their being citizens they have special status because of being in the process of growth and formation of personality. Hence, criminal policy makers have developed special acts for the young and have defined certain conditions for them in order to settle the disagreements on the procedures of juvenile crimes. The formation of professional courts for the investigation of juvenile crimes is the most significant effect of this approach. The rationale underlying this approach has been to develop a special space in criminal justice system for interaction with the young offenders. However, there have been some fluctuations in and challenges against the policies of juvenile courts. Iranian criminal policy has deleted some of such special courts and has ignored some of such measures. Nevertheless, the legislator has paid attention to special courts for investigation of juvenile crimes in criminal procedure Act1392. This article addresses the Iranian legislator’s approach to juvenile courts for the investigation of appeal and non- appeal crimes.
https://law.tabrizu.ac.ir/article_7745_12515e66cc399c8ca10a0a917b1a24b5.pdf
آیین دادرسی کیفری
اطفال و نوجوانان
افتراقی شدن
جرمهای فرجامپذیر
دادگاه
Children
Juvenile
Court
Appeal crimes
Criminal procedure