@article { author = {Khosroshahi, Godratollah and Aeedi, Mohammad Mohaysen}, title = {The Position of general deterrence in Ta’ziri punishments}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {1-27}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {The purpose of punishment is to fight corruption and strengthen thefoundation of the social system. This purpose, however, is not achieved if itis limited to the mortal sins or sins mentioned in the Quran, and if we theyare presumed to occur less than they actually do. The other sins threaten thefoundation of the social system, paving the way for people to ride in thehighway of sins with no obstacle and fear of punishment.Thus ta’zirat (punishment having maximum and minimum limits) mustbe expanded to include, in line with the criminal policies of Islam and withthe changes of time, various types of crime. Thus when speaking ofdeterrence and Islamic punishments, it is only natural that the discussionrevolve around ta’zirat.General crime deterrence, unlike specific crime deterrence, is not onlymeant to reform criminals, but to use punishment as a threat to deter peoplefrom offending, so that people have to pay a high price for criminal breakingof laws. Hence the importance of general crime deterrence as the mostsignificant aim of ta’zirat; which is to safeguard the society and thefoundation of the social system.The valuable potential that the Shi’ite law provides for the LegalGuardian on criminal matters can help boost deterrence by punishingcriminals and dissuading the majority of the people from taking an actionnot yet started. The best proof for this claim is the fact that ta’zirat is subjectto expediency and demands of the time. This potential includes thefollowing: abandoning the rule of punishment less than the gravity of thewrong done in cases of removing corruption on earth; passing of secondaryrules and removing corruption using punishment even in cases of non-illicitacts.}, keywords = {General Crime Deterrence,Fixed Punishments,Unfixed Punishment,Governmental Punishments,Principle of Protectorship of the Islamic Jurists}, title_fa = {جایگاه بازدارندگی عام در کیفرهای تعزیری}, abstract_fa = {هدف از تعزیر، مبارزه با فساد و استحکام پایه‌های نظام اجتماعی است، لکن چنانچه تعزیر را فقط منحصر به گناهان منصوص یا معاصی کبیره دانسته و میزان آن را همواره بر طبق قاعدة عمومی، کمتر از حد بیانگاریم، این مقصود عملی نمی‌گردد و با ارتکاب سایر گناهان، پایه‌های نظام اجتماعی در معرض سستی قرار گرفته و مردم بی‌هیچ مانع و رادعی، بدون هراس از عقوبت احتمالی، در شاهراه معصیت می‌تازند. لذا تعزیرات که ظرفیت بالای جرم‌انگاری منطبق با سیاست جنایی اسلام و هماهنگ با تحولات زمان را به همراه دارد، باید به لحاظ شمول طیف‌ها‌ی مختلف جرایم، گسترده‌ترین بخش کیفرهای اسلامی محسوب گردد. پس هرگاه سخن از بازدارندگی مطرح باشد، طبیعی است که عمدة بحث در کیفرهای اسلامی، حول محور تعزیرات شکل بگیرد. بازدارندگی عمومی از جرم برخلاف بازدارندگی خاص، فقط در اندیشه اصلاح مجرمان نیست، بلکه می‌کوشد با چشم‌ترس کردن همة مردم، نگذارد که قانون‌شکنی مجرمانه از سوی آحاد جامعه فتح باب شود. از همین روی اهمیت پررنگ کردن بازدارندگی عام به عنوان محوری‌ترین هدف تعزیرات که به صیانت جامعه و حفظ پایه‌های نظام اجتماعی منجر می‌شود کاملاً روشن است. در این میان ظرفیت‌های مغتنمی که فقه شیعه در مقولة کیفر‌های تعزیری در اختیار ولی امر قرار داده از جمله عدول از قاعدة ضرب دون‌الحد در موارد دفع افساد فی‌الارض، وضع قاعدة ثانویه و نیز دفع مفسده با تعزیر ولو در عمل غیر حرام... همه و همه مواردی است که می‌تواند به پررنگ کردن جنبه‌های مختلف بازدارندگی از جمله متنبه ساختن مردم و جداسازی بدنة عظیم جامعه از نزدیکی به ساحت‌ها‌ی مجرمانه کمک نماید و البته تابع مصلحت بودن تعزیر، خود بزرگترین گواه بر این مدعاست.}, keywords_fa = {بازدارندگی عمومی,تعزیرات منصوص,تعزیرات غیرمنصوص,تعزیرات حکومتی,اصل ولایت فقیه}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4777.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4777_dda9c18dd250dcc10f003d800cdc44a1.pdf} } @article { author = {Simaei Sarraf, Hossein and Tabatabaei, Mahdi}, title = {The New Approches in Legal Aspects of Insolvency}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {29-50}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {According to the modern legal systems and Islamic jurisprudence, theprotection of insolvent is the necessary. But the misuse of this institutionobliges the legislators to renew the relevant provisions. Unfortunatelythe Iranian legal system can’t establish a legal system that establishesequilibrium between the rights of creditor and debtor. This article tries -by reliance on the Islamic jurisprudence - to present the new approachesto the insolvency law. We present new approaches on the three topics;the first, who must proof the claim? The burden of proof lies on TheCreditor or debtor? The Second, how the clime should prove? In otherwords, what are the evidences and proofs? The Third, what are thejudicial effects of the proving claim?}, keywords = {Insolvency,Burden of proof,judicial effects}, title_fa = {رویکردهای تازه در نظام حقوقی اعسار (نقد نظام حقوقی حاکم بر تاکید بر نقد ماده 18 آیین نامه اجرائی)}, abstract_fa = {لزوم حمایت از معسر از یافته‌های جدید بشری و داده‌های مترقی فقه اسلامی است. نشانه‌های نهاد اعسار در حقوق ایران به قوانین موقتی اصول محاکمات حقوقی مصوب 1329 قمری بازمی‌گردد. سوء استفادة بی‌شمار از این نهاد مترقی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادیِ ناشی از پذیرش یا رد دعوای اعسار، سبب شده است تا قانون‌گذار با اتکا به سنت فقهی، مدام در پی اصلاح و تغییر مقررات باشد. آخرین تغییر مربوط به اصلاح بند ج ماده 18 آیین‌نامة اجرایی موضوع ماده 6 قانون نحوة اجرای محکومیت‌های مالی است که بر اساس آن به استناد برخی آرا فقهی، بار اثبات دعوی از دوش مدعی اعسار برداشته و اثبات تمکّن بر عهده طلب‌کار گذارده شد. این اصلاحیه، که موازنة دعوی را به طور آشکار به نفع مدعی اعسار تغییر داد، از یک‌سو معضلاتی برای محاکم و طلب‌کاران پدید آورد و از سوی دیگر بستر مساعدی برای مدعیان واهی و سودجو فراهم آورد. نوشتار حاضر درصدد است تا ضمن نقد و بررسی اصلاحیة مزبور، نظام حقوقی اعسار را بازخوانی کند. در این بررسی، رویکردهای فقهی در خصوص بار اثبات دعوی، چگونگی اثبات دعوی، و آثار اثبات دعوای اعسار که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند بررسی شده و با این استنتاج به پایان می‌رسد که می‌توان با اتکا به سنت فقهی نظام کارآمدتری برای اعسار پیش‌بینی و طراحی کرد.}, keywords_fa = {اعسار,مسولیت اثبات,چگونگی اثبات,آثار اثبات}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4778.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4778_3a96a0a17ded292b65f24306395a287f.pdf} } @article { author = {Tabatabaei, Seyyed Mohammad Sadeg and Sarmadi, Pegah}, title = {Legal and juridical Studying of “The ability of Substantial Damage because of Devaluation”}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {51-74}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Changing the nature of money since the beginning of Islam andalteration from irreplaceable property (Gold and Silver) to Treasury notewhich is validated behalf of governments by credit of existent gold inbanks and also emersion of monetary crisis and recession especially inlast decades as well as birth of inflation; all of them caused the reducingof purchasing power of money which is studying in economics but alsoin law this question is one of the arguable subject in civil liability and isone of the harm elements; thus upon the wrongful act of a person, thevalue of money of another person reduces which is called “devaluation”.In this article the ability of compensation has been studied in view ofjurisprudence and positive law.}, keywords = {Harm,money,liability,replaceable,irreplaceable}, title_fa = {بررسی فقهی و حقوقی <<قابلیت جبران ضرر ناشی از کاهش ارزش پول}, abstract_fa = {تغییر ماهیت پول از صدر اسلام تاکنون و تبدیل آن از مال عینی (طلا و نقره) به پول تحریری و اسکناس که پشتوانۀ طلای موجود نزد بانک‌ها و از سوی دولت‌ها معتبر و دارای ارزش تلقی می‌شود و نیز ظهور بحران‌های مالی و اقتصادی به‌خصوص در دهه‌های اخیر و ایجاد پدیده‌ای به نام «تورم»، همگی باعث کاهش ارزش قدرت خرید واقعی پول شده است. این امر که در علم اقتصاد، مورد بحث و بررسی واقع می‌شود. لیکن در علم حقوق نیز یکی از مصادیق قابل بحث در حوزۀ مسئولیت مدنی و ارکان ضرر است؛ بدین معنی که بر اساس فعل زیان‌بار شخصی، ارزش پول دیگری کاهش می‌یابد که از آن به «کاهش ارزش پول» یاد می‌شود. در این مقاله قابلیت جبران آن از منظر فقه و حقوق موضوعه، مورد بررسی قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {ضرر,پول,ضمان,مثلی,قیمی}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4779.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4779_d24c25dfab6c9d490f36a522b7811328.pdf} } @article { author = {Tabibi, Morteza and Khodadadi, Anis}, title = {Identity Theft}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {75-95}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Identity theft is a kind of the fraud about the other’s identity; that thethief pretends with the documents of the other’s one that he is anotherperson and then he can gets to financial profits. Identity theft hasdifferent kinds: Identity cloning, criminal identity theft, Syntheticidentity theft, Medical identity theft. Every one of these kinds has itsown definition. The criminal behavior of this crime is “steeling” and itssubject is “any information of somebody else”. About the mens rea ofthis crime, beside of general intention, the criminal needs to have specialintention that this special intention means “intention to get property orfinancial profits or services”. Identity theft is look like to some classiccrimes such as “reveal of secret” and “industrial spy”. Also with respectto the crimes of Islamic punishment law such as the article 963 aboutdigital theft and article 964 about digital defraud, there is some similaritydifferences.}, keywords = {Identity theft,Digital crime,Digital theft,Digital defraud}, title_fa = {سرقت هویت}, abstract_fa = {سرقت هویت، نوعی تقلب درخصوص هویت شخص دیگر است؛ بدین صورت که سارق با استفاده از اسناد هویت دیگری، وانمود می­کند که شخص دیگری است و بدین ترتیب به روش­های مختلف، ممکن است به منافع مالی دست پیدا کند. سرقت هویت به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می­شود: سرقت هویت پنهانی، کیفری، ترکیبی، پزشکی، کودک و سرقت هویت مالی. هر کدام از این انواع سرقت هویت، تعریف و مفاهیم جداگانه­ای دارند. رفتار مجرمانه­ی این جرم، «ربایش» است و موضوع آن، «هر گونه اطلاعات مرتبط با دیگری» است. در رکن روانی این جرم علاوه، بر قصد عام، مرتکب، سوءنیت خاص نیز دارد که این سوءنیت خاص، عبارت است از «قصد تحصیل مال یا منافع مالی یا خدمات». جرم سرقت هویت با جرایم سنتی همچون «افشای سرّ» و «جاسوسی صنعتی» شباهت­هایی دارد. همچنین در ارتباط با جرایم مندرج در قانون مجازات اسلامی از جمله سرقت رایانه­ای مندرج در ماده 963 قانون مجازات اسلامی و کلاهبرداری رایانه­ای مندرج در ماده 964 همان قانون، شباهت­ها و تفاوت­هایی دیده می­شود.}, keywords_fa = {سرقت هویت,جرم رایانه‌ای,سرقت رایانه‌ای,کلاهبرداری رایانه‌ای}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4780.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4780_cc93b815ca1d06c1a1e2a9e434b65d90.pdf} } @article { author = {Gorjiazandariani, Ali Akbar and Ghahremanzadeh Nimgazi, Farzin}, title = {The Study of Judiciary Independence Position in the Constitution of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {97-126}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {The constitution of the Islamic Republic of Iran, that contains thefundamental principles of the Iran’s legal system; While Identificationand emphasis on the independence of the judiciary; in several clauses,seeking to assurance of judicial independence and identified some of itscomponents; like centralized judicial affairs in the judiciary andCentralized management of administrative affairs of the judiciary in theJudiciary or is seeking to strengthen it, by maintaining the Ministry ofJustice in the new system or awarding authority of Drafting judiciarybills. However, by looking at the policies carried out at lower levels,Including the general policies and laws we can see Institutions foreseenin the constitution have faced of many restrictions on Iran's legal system.}, keywords = {judicial independence,rights and freedoms,Judicial system,judicial affairs,rule of law}, title_fa = {بررسی جایگاه سازمان قضائی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مبانی نظام قضایی ایران را در خود دارد، ضمن شناسایی استقلال قوه قضائیه و تأکید بر آن، در اصول متعددی در صدد تضمین استقلال سازمان قضایی است و برخی مؤلفه‌های آن از جمله تمرکز امور قضایی در قوه قضائیه و تمرکز مدیریت امور اداری و اجرایی قوه قضائیه در این قوه را شناسایی نموده یا با ابقای وزارت دادگستری در نظام جدید و اعطای ابتکار تدوین لوایح قضایی به رئیس قوه قضائیه در جهت تقویت آن گام برداشته است. با وجود این با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های انجام شده در سطوح پایین‌تر، اعم از سیاست‌های کلی نظام و قوانین عادی، می‌توان مشاهده کرد که نهادهای پیش‌بینی شده در قانون اساسی، در مقام تأسیس و اجرا با محدودیت‌هایی در نظام حقوقی ایران روبه‌رو بوده‌اند.}, keywords_fa = {استقلال قضایی,حق‌ها و آزادی‌ها,نظام قضایی,امور قضایی,حاکمیت قانون}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4783.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4783_4d0c655d0c388339bf45b191bdefb821.pdf} } @article { author = {Mashhadi, Ali}, title = {A Reflection on the Approaches Relating to the Protection of Cultural Heritage in Islamic Public Law}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {127-144}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Nowadays, protection, conservation, rehabilitation and restoration ofcultural heritage have a great importance for communities in theeconomic, cultural, and social dimensions. In this paper we attempt toanalysis some of these approaches. The basic hypothesis of this researchis based on the belief that the jurisprudential approaches to culturalheritage in order to best protection of it needs a fundamental change. Soin the first section we refer to the importance and situation of culturalheritage in jurisprudential and legal theory of Islam. Then we attempt tocriticize and introduce the current jurisprudential approaches to culturalheritage context.}, keywords = {Cultural heritage,Governmental jurisprudence,None prejudice rule,Sanctum,Public law in Islam}, title_fa = {تاملی بر رویکردهای حمایت از میراث فرهنگی از منظر فقه حکومتی}, abstract_fa = {حفظ میراث فرهنگی و احیای آنها از اموری است که دولت، وظیفة صیانت از آنها را بر عهده دارد. در واقع، این امر، امروزه جنبة حقوق عمومی پیدا نموده است. گستره و میزان میراث‌های باقی‌مانده از گذشتگان و همچنین میراث­های طبیعی به‌اندازه‌ای است که دولت را به سمت تدوین قوانین و مقرراتی در جهت حفاظت از آنها سوق داده است. در این نوشتار تلاش شده است تا برخی از این رویکردها را از منظر فقهی و حقوقی تحلیل نماییم. فرض اساسی این پژوهش بر این مبنا استوار است که آموزه­ها و رویکردهای فقهی به میراث فرهنگی، از جمله در زمینة مالکیت­های خصوصی و نسبت آنها با میراث فرهنگی و همچنین در جهت حفاظت و حمایت مطلوب‌تر از میراث فرهنگی، نیازمند تحول جدی هستند. همچنین حفاظت از میراث فرهنگی در کشورهای اسلامی، بستگی مستقیمی به نوع سیستم فقهی و حقوقی آنها و آشتی و همگرایی میان رویکردهای فقهی با رویکردها و سیاست­های حقوقی در زمینه میراث فرهنگی دارد. در این زمینه برخی نظریاتی که در پرتو آموزه‌های مربوط به فقه حکومتی و حقوق عمومی در اسلام وجود دارند، نظیر مصلحت عامه، مقاصد الشریعه و دفع ضرر از جامعه مسلمین و همچنین اختیارات ولی فقیه در دولت اسلامی، پرورده می‌شوند و می‌توانند یاریگر رویکردهای حمایتی و حفاظتی از میراث­های فرهنگی باشند.}, keywords_fa = {میراث فرهنگی,فقه حکومتی,قاعده لاضرر,مصلحت عامه,دفینه,حقوق عمومی در اسلام}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4784.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4784_e1b1deceacfa24e6f4edd15e78da5410.pdf} } @article { author = {Nazari Tavakkoli, Saeed}, title = {Heterogeneous Insemination and Kinship Relationship with the Children of Infertile Couples in Islamic Jurisprudence}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {6}, number = {10}, pages = {145-161}, year = {2016}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {There are men who are unable to make their wives pregnant due tolack of sperms, scantiness of sperms or lack of sufficient motile sperms.Heterogeneous insemination is a method by which such families couldbe able to have children. One of the questions raised about the use of thismethod is the quality of the child’s relation to the donor of sperm and tothe infertile men and his wife.According to the principles and rules of Islamic jurisprudence, as aresult, the child who is born by heterogeneous insemination has onlyrelation with the donor of sperm and the woman contributing her egg andis eligible for all father-child and mother-child rights andresponsibilities. These children have no relation with the infertile men.}, keywords = {heterogeneous insemination,kinship relationship,Children,infertile couples}, title_fa = {تلقیح ناهمگن و بررسی فقهی رابطه خویشاوندی کودک حاصل از آن با زن و شوهر نابارور}, abstract_fa = {همواره تعدادی از مردان به واسطة نداشتن اسپرم یا نداشتن اسپرم با تعداد کافی یا نداشتن اسپرم متحرک به‌اندازة کافی، نمی­توانند همسر خود را بارور کنند. یکی از راه‌هایی که می‌شود این خانواده‌ها را فرزنددار کرد، استفاده از اسپرم اهدایی است. یکی از پرسش‌های مطرح دربارة استفاده از این روش، چگونگی رابطة خویشاوندی فرزند حاصل از آن با اهداکنندة اسپرم، مرد نابارور و همسر اوست. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به مبانی فقه اسلامی‌در اثبات نسب، کودکی که با استفاده از تلقیح ناهمگن به وجود می‌آید تنها با اهداکنندة اسپرم و زنی که با مشارکت تخمک او به وجود آمده، رابطة خویشاوندی داشته از تمام حقوق و تکالیف پدر- فرزندی و مادر- فرزندی برخوردار است. این کودک هیچ رابطه نسبی با مرد نابارور ندارد.}, keywords_fa = {تلقیح ناهمگن,رابطه خویشاوندی,کودک,زن و شوهر نابارور}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4785.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_4785_64aca40052586fede108bd8f5a560323.pdf} }