@article { author = {Izadifard, Ali Akbar and Nabipour, Mohammad}, title = {Absolute or Relative Exemption from Capital Punishment in Filicide}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {1-32}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {In Iranian criminal policy system that follows the Islamic criminal policy system, father and grandfather are exempted from retaliation in the intentional killing of their children. In Iran and other Islamic countries which implement this rule, the ever increasing number of children killed by fathers and grandfathers demonstrates that inhibitors have not been effective for dealing with this crime. A deeper understanding of the origins of this exemption in jurisprudence shows that the exemption is not absolute, and in some cases, the fathers must be sentenced to capital punishment.}, keywords = {filicide,father,grandfather,aforethought}, title_fa = {معافیت مطلق یا نسبی پدر و جد پدری از کیفرقتل در فرزندکشی عمدی (بررسی موارد جواز قتل پدر و جد پدری در فرزندکشی عمدی)}, abstract_fa = {در نظام جزایی ایران به تبع سیاست جنایی اسلام، پدر و جد پدری در قتل عمدی فرزند از معافیت در قصاص برخوردارند. افزایش آمار فرزندکشی در سیستم قضایی ایران و سایر کشورهای اسلامی که مجری این دیدگاهند، نشان داده که تعزیر صرف نتوانسته است دربرخورد با این عمل مجرمانه، بازدارنده باشد. اندکی تأمّل در ریشة فقهی این معافیت، نشان می‌دهد که استثنای مذکور مطلق نبوده و در موارد خاص مانند قصد منجز قتل و یا قتل با سبق تصمیم می‌توان پدر را قصاص و یا در موارد فرزندکشی‌های حدودی  یا حق اللهی، مانند قتل فرزند درحال محاربه و... وی را مستحق کیفر اعدام دانست.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: فرزندکشی,پدر,جد پدری,سبق تصمیم}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2074.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2074_ef7e01cd5645cd58af826bed9a9d0660.pdf} } @article { author = {Parvin, Farhad and Nosrati Sadaghiyani, Nasser}, title = {An Analysis of Liability under Article 132 of Civil Code and its Scope of Applicability}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {33-55}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Exercising the right of ownership is limited by some conditions and standards mentioned in Article 132 of civil law. According to Article 132 of civil law, if exercising the right of ownership results in someone's loss of something, it must be conventional and it must also aim at preventing damages for the person who exercises the right of ownership, so that it would not lead to his liability. It is possible to draw a conclusion here: it is not unjust to impose a loss on someone due to the exercise of the right of ownership. According to civil law, liability is created when someone exercises his rights in conformity with some conditions. In this essay, we have also discussed the limits of unjust loss according to Article 132 of civil law. Of course, some articles of Islamic criminal law (Articles 352 to 354) have regulations about someone who lights a fire in his real property. According to some jurists, these articles have limited the scope of liability under Article 132 of civil law because they have been legislated later. Accordingly, there are changes in the conditions of exercising the right of ownership and conditions of creation of the liability. Through presentation of some reasons, the writers show that the subject of Article 132 is not the same as that of articles of Islamic criminal law. Consequently, there is no limitation of liability in Article 132.}, keywords = {Limitation of scope,Exercising the right of ownership,conventional extent,Article 132,invocability}, title_fa = {تحلیلی از مسئولیت مندرج در مادة 132 قانون مدنی و تأملی بر تخصیص یا عدم تخصیص آن}, abstract_fa = {اعمال حق مالکیت در حقوق ایران با ضوابط و شرایطی روبروست که این شرایط را مادة 132 قانون مدنی بیان می‌دارد. براساس این ماده اگر اعمال حق مالکیت به ضرر دیگری است می‌باید به «قدر متعارف» و «برای رفع حاجت و یا ضرر از خود» باشد تا برای اعمال‌کنندة آن مسئولیتی به بار نیاورد. از این بیان می‌توان این‌گونه استنتاج کرد که هر ضرری که از اعمال حق به دیگری وارد می‌آید ناروا نیست و قانون مدنی فقط ضرر ناروا را به هنگام اعمال حق، باعث ایجاد مسؤولیت دانسته است. در این مقاله به بررسی میزان قیود و حدود این ضرر ناروا و اعمال حق با توجه به این ماده پرداخته شده است. از طرف دیگر موادی از قانون مجازات اسلامی، یعنی مواد 352 تا  354، در مورد این موضوع که شخصی در ملک خود آتشی روشن کند و این آتش به ملک دیگری سرایت کند احکامی دارد که برخی حقوق‌دانان حکم این مواد از قانون مجازات را از آنجا که مؤخر بر مادة 132 ق.م هستند، مخصص مادة 132 ق.م می‌دانند. نتیجة این امر تغییر شرایط اعمال حق و شرایط ایجاد مسئولیت برای اعمال‌کننده حق است. نگارنده با دلایلی، من‌جمله اینکه موضوع ماد‌ة 132 ق.م با این مواد از قانون مجازات یکی نیست تا یکدیگر را تخصیص بزنند، این موضوع را رد کرده و مورد نقد قرار داده است.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: تخصیص,اعمال حق مالکیت,قدر متعارف,ماده 132 ق.م,قابلیت استناد}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2075.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2075_b4a4f67b7a87b0de6c0709ddf844ab95.pdf} } @article { author = {Tavasoli Naeini, Manuchehr and Shahabi, Mahdi and Nekoei, Marziyeh}, title = {The Role of Fact in Creation of Legal Maxim}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {57-88}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Until the nineteenth century, natural law and its values (the divine will or empirical reason) were known as a basis for the rule of law. Therefore, a matter was known legal when it matched with the values (divine will or reason). But another approach in law developed in which the legal system was based on facts and the existences. So instead of orders and prohibitions of the natural law and its values, the question of existence and nonexistence “with the title of” positivism" or "prooforiented" was suggested. The spontaneous order of history and social conscience in framework of history school and sociology school of law were raised and presented as the basis of legal rules. But none of these schools could be the basis of its legal system's form. In addition to these two schools, the role of governments in creating legal rules in framework of governmental school has been introduced. The recent school is based on the assumption that while governments can be the basis of legal rules, they have power to create a legal system. But the problem is that governments may use law to meet their interests and intentions. The differently presented views in response to question of establishing legal rules shows that the facts alone cannot establish legal rules and besides them, the minimum content of natural law as an essential element of the legal system of rules should be accepted. In other words, both values and facts are essential to establish the legal system and the fact, minus the value, cannot be efficient in the legal system.}, keywords = {fact,natural law,the rule of law,positivism,state,Value}, title_fa = {نقش واقعیت در ایجاد قاعدة حقوقی}, abstract_fa = {تا اواخر قرن نوزدهم، حقوق طبیعی و ارزشهای موجود در آن (ارادة الهی یا عقل فطری) مبنای تشکیل قاعدة حقوقی شناخته می‌شد. لذا یک امر، زمانی صورت قانونی می‌یافت که با ارزشها (ارادة الهی یا عقل)، هماهنگ باشد. ولی از پایان قرن نوزدهم، رویکرد دیگری از حقوق مطرح شد که در آن نظام حقوقی بر مبنای واقعیتها و هستها تشکیل می‌شود، برتری می‌یابد. بدین ترتیب، به جای بایدها و نبایدهای حقوق طبیعی و ارزشهای آن، مسئله «هست‌ها و نیست‌ها» مطرح است که از آن با عنوان «پوزیتیویسم حقوقی» یا «تحقق گرایی حقوقی» یاد می‌شود. نظم خودجوش تاریخی و وجدان اجتماعی که از جانب پیروان مکتب تاریخی و مکتب جامعه‌شناسی حقوقی مطرح گردیدند، تعبیر دیگری از توجه به واقعیت، به عنوان مبنای تشکیل قواعد حقوقی محسوب می شوند؛ هر چند هیچکدام موفق به ایجاد نظام حقوقی قابل اجرا نشدند. در کنار این دو مکتب، نقش عمدة دولتها نیز در ایجاد قاعدة حقوقی در قالب مکتب دولتی مطرح گردید. مکتب اخیر معتقد است که دولتها در عین حال که می‌توانند مبنای قواعد حقوقی قرار گیرند، قدرت ایجاد یک نظام حقوقی را نیز دارند. اما مشکل مکتب اخیر این است که دولتها ممکن است حقوق را در جهت منافع و مقاصد خود به کار گیرند. نظریات متفاوت مطرح شده در پاسخ به این سؤال که آیا واقعیت‌ها مبنای نظام حقوقی هستند، نشان می‌دهد که واقعیت‌ها به تنهایی نمی‌توانند مبنای ایجاد قواعد حقوقی باشند و در کنار آنها، محتوای حداقلی حقوق طبیعی را نیز باید به عنوان عنصر ضروری تشکیل دهندة نظام حقوقی متشکل از قواعد پذیرفت. به عبارت دیگر، مجموع ارزشها و واقعیت‌ها برای ایجاد نظام حقوقی ضروری است و واقعیت، منهای ارزش، نمی‌تواند نظام حقوقی کارآمدی را نتیجه دهد.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: واقعیت,حقوق طبیعی,قاعدة حقوقی,تحقق گرایی,دولت,ارزش}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2077.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2077_93ec39e1d48decf13ca757bd47878fe9.pdf} } @article { author = {Deylami, Ahmad}, title = {Pondering over the Different Interpretations of the Joint and Several Liabilities}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {89-118}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Discussion on the possibility of rational and analytical usage of Dhimma or responsibility to own multiple units, generally known as “joint and several liabilities" in legal literature, has long been a matter of consideration in Fiqh and legal circles. The debate sounds more significant when such an institution confronts with proved and rational obstacles - at the stages of proof and interpretation of Fiqh and legal evidence - and inevitably, the possible reasons would be interpreted differently. Even some believe that Shiites theory about the nature of the contractual guarantee is based on this discussion. Among the Shia scholars, three major approaches can be seen in this regard: using different interpretations, some support the possibility of cross joint alternative responsibilities; but some others do not accept the rational possibility of cross joint and several liabilities and try to rationally prove it in a Linear joint alternative responsibilities framework, and finally a third group accepts the possibility of both views as being rational. Interpretations provided by the lawyers sounds to be incomplete.}, keywords = {joint,Cross joint,Linear joint,several liabilities,uhda,Dhimma}, title_fa = {تأملی در قرائت‌های مختلف از مسئولیت تضامنی}, abstract_fa = {بحث از امکان عقلی و تحلیلی اشتغال ذمه‌ها یا عهده‌های متعدد به مال واحد که در ادبیات حقوقی با نام «مسئولیت تضامنی» شناخته می‌شود، از دیر باز در حلقه‌های فقهی و حقوقی مورد بحث قرار گرفته است. اهمیت این بحث از آنجا آشکار می‌گردد که اگر مانعی ثبوتی و عقلی در مقابل چنین نهادی وجود داشته باشد، در مرحلة اثبات و تفسیر ادلة فقهی و قانونی ناگزیر باید دلایل احتمالی را به معنای دیگری تأویل کرد. حتی برخی دلیل نظریة شیعه در باب ماهیت ضمان قراردادی را مبتنی بر این بحث دانسته‌اند. در بین فقیهان شیعه سه رویکرد عمده در این باب مشاهده می‌شود: برخی با تفسیرهای مختلف از امکان مسئولیت‌های علی‌البدل عرضی دفاع می‌کنند؛ در مقابل عده‌ای دیگر، به هیچ روی امکان عقلی مسئولیت تضامنی عرضی را نپذیرفته و سعی در اثبات عقلی آن در قالب مسئولیت‌های علی‌البدل طولی دارند؛ و گروهی دیگر هر دوی آنها را عقلاً ممکن می‌دانند. تفسیرهایی نیز در این باره از سوی حقوقدانان ارائه شده است که ناتمام می‌نماید.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: مسئولیت تضامنی,تضامن عرضی,تضامن طولی,عهده,ذمه}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2078.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2078_7aab244389d87570c1dd27759d28721b.pdf} } @article { author = {Ranjbar, Reza and Vakilzadeh, Rahim and aali malek talesh, soleiman}, title = {Fuzzy Approch to " Sharia"}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {119-144}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {The Islamic Sharia as a full legal value system which has access to sustainable resources such as Qoran and the Tradition and benefits from the wisdom as the esoteric messenger is the most appropriate value system in the ever-changing world. In fact, the logic used in Qoran and the Traditions is based upon multi- valued and consistent logic. In this value system, religious concepts have been expressed with linguistic ariables. The present study is an attempt to explain this fuzzy and the onsistent value system and demonstrate some aspects of the effects of his approach on the basis of the dynamics of jurisprudence and ffectiveness of Ijtihad.}, keywords = {Fuzzy,Sharia,Ijtihad,inference}, title_fa = {رویکرد فازی در نظام شریعت}, abstract_fa = {نظام شریعت اسلامی بعنوان یک سیستم ارزشی و حقوقی کامل با منابع پایدار کتاب و سنت و بهره‌مندی از عقل به عنوان رسول باطنی، سازگارترین نظام ارزشی با تغییرات و تحولات جهان است. به طوری که منطق بکار رفته در کتاب و سنت، منطقی چندارزشی و پیوسته است و در این نظام ارزشی، گزاره‌های دینی، درجه‌بندی شده و پیوسته، با متغیرهای زبانی بیان گردیده است. این مقاله کوششی است در تبیین نظام ارزشی پیوسته و فازی، تا فرایند استنباط احکام شرعی در نظام شریعت اسلامی را با رویکرد فازی توصیف نموده و بخشی از تأثیرات این رویکرد را در پویایی فقه و کارآمدی اجتهاد بیان دارد.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: فازی,شریعت,اجتهاد,استنباط}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2080.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2080_1d70a86cc8384cde143390d2e0668268.pdf} } @article { author = {Fakhr, Hosein}, title = {The Study of the Scope of Multiple Employment Prohibition Rule}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {145-174}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {The prohibition of governmental or public multiple employment rule has been emphasized in the principle 141 of Islamic Republic of Iran's Constitution and other Acts. Guardian Council's interpretations of that Principle has been always in favor of its empowerment, strengthening, and expansion of that Principle's dominance. However, during the years some members of the Guardian Council have taken other positions. This situation led the 7th parliament members to attempt to unravel the doubts on the Principle 141. Nevertheless, the Guardian Council rejecting its own judgment and interpretation of the rule, and calling the parliament approved as doubtful, interrupted the Parliament efforts and referred the above-mentioned to the State Exigency Council.The longstanding trend and treatment approach of the Guardian Council with questioning and Parliament's approval elucidate that the Council knows itself an exception from the implementation of rule, and that the Constitution and other relative Acts can not tolerate such exceptions. In fact, the multiple employment of Guardian Council members is contrary to the Constitution and ordinary Acts.}, keywords = {Multiple employment,Interpretation of constitution,Guardian Council,The independence of powers}, title_fa = {بررسی قلمرو قاعدة ممنوعیت جمع مشاغل دولتی}, abstract_fa = {قاعده ممنوعیت جمع مشاغل دولتی یا عمومی در اصل صد و چهل و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین متعدد دیگر مورد تصریح شده است. اگر چه رویکرد تفسیری شورای نگهبان همواره موجب تقویت و تحکیم قلمرو شمول آن اصل بوده است اما در مقام عمل بعضی از مقامات کشور از جمله بعضی اعضای شورای نگهبان همزمان دارای مناصب و سمت­های دیگری بوده و هستند که این امر انتقادات و ایرادات صاحب­نظران، ارباب مطبوعات، افکار عمومی و بعضی نمایندگان مجلس را در پی داشته است. با وجود انتقادات فراوان آن شورا کوشیده است که اعضای خود را از این ممنوعیت قانونی مستثنی سازد. در این مقاله، نخست ثابت می­شود که قانون اساسی و سایر قوانین مربوطه چنین استثنایی را برنمی­تابند و تعدد مشاغل اعضای آن شورا با قانون اساسی و قوانین عادی مغایرت دارد. سپس آثار منفی چند شغلگی ایشان بر عملکرد قوا و نهادهای قانونی حاکم و تضعیف وجهه جمهوریت نظام تبیین می­شود.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: تعدد مشاغل,تفسیر قانون اساسی,شورای نگهبان,استقلال قوا}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2081.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2081_a839abec583da2852d0cdbb6e288bd49.pdf} } @article { author = {Mojtahedi, Mohammad Reza,}, title = {An Introduction to Law Settlement of Disputes on International Investments, as Set forth at " ICSID Convention"}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {175-199}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Adoption and implementation of regulations related to various legal facilities emphasizes the legislator's effort to coordinate the economic and social developments in order to develop and encourage foreign investment in the country. Determining the role of legal system in the host countries in the settlement of disputes and directing the fate of litigations of foreign investors to the mentioned system are the major causes of anxiety and concern among foreign investors. Their demand is the establishment of an appropriate legal platform in a totally unilateral environment, without the fear of favoritism or discrimination, in all possible litigations arising from international investments. Arbitration is the preferred method in those litigations. Here again efforts should be made to mitigate the concerns about dominance and possible favoritism by the host country. The ICSID Convention (International Center for settlement of investment Disputes) which has been adopted by most countries in the world emphasizes the fundamental characteristic in litigation process and balance between the interests of the host country and the foreign investor and thus sets forth legal guarantees to build real confidence. By accepting the ICSID Convention, the signatories shall guarantee the enforcement of the legal ruling in their countries, whether or not they are a part of the litigation, and regardless of their affiliation with the Convention.Iran has shown willingness and interest in clearing legal deadlocks and filling the legal gaps related to foreign investment by joining the 1958 New York Convention on the enforcement of litigation rulings and by approval of certain other laws and regulations. Therefore, there is no rational reason for Iran in not joining ICSID convention which is a complimentary phase of the steps that have already been taken.}, keywords = {ICSID Convention,investment,NewYork Convention,Washington Litigation Center}, title_fa = {درآمدی بر حقوق حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری بین‌المللی بر مبنای کنوانسیون «داوری ایکسید»}, abstract_fa = {تصویب و اجرای مقررات مربوط به تسهیلات مختلف قانونی، تمایل قانونگذاران را در تلاش برای همگامی با تحولات اقتصادی و اجتماعی جهت گسترش و تشویق سرمایه­گذاری­های خارجی در کشور تأئید می­کند. تعیین دستگاه قضائی کشورهای میزبان به عنوان مرجع حل اختلاف و سپردن سرنوشت دعاوی سرمایه­گذاران خارجی به مرجع مزبور به لحاظ شائبه عدم بی­طرفی آن، علت اصلی دغدغه ونگرانی بسیاری از سرمایه­گذاران خارجی است. انتظار سرمایه­گذار خارجی دسترسی به یک مرجع قضایی بی­طرف و مستقل در صورت بروز اختلاف ناشی از سرمایه­گذاری است. اگر چه روش داوری در حل اختلافات مزبور سیستم ترجیحی است، اما در این روش نیز نگرانی از حاکمیت و تسلط احتمالی کشور میزبان می­باید به نحوی محسوس از اذهان زدوده شود. مرکز داوری «ایکسید»[1] به عنوان مرجع حل اختلاف سرمایه­گذاری­های بین­المللی[2] که از سوی بسیاری از کشورهای دنیا مورد پذیرش قرار گرفته است با اهمیت دادن به روش خاص داوری به عنوان روش حل اختلافات سرمایه­گذاری، در واقع با رویکردی سخاوتمندانه به اراده طرفین به برقراری توازن میان منافع در کشور میزبان و سرمایه­گذار خارجی، ازطریق شناسایی تضمین­های حقوقی مناسب به جلب اعتماد محسوسی پرداخته است. با پذیـرش کنوانسیون «ایکسید»، کـشورهای مـتعاهد اعم از ایـنکه از در اختـلافات سرمایه­گذاری یکی از طرفین باشند و یا به نحوی با آن مرتبط باشند و یا نباشند، پذیرش رای قطعی داوری و اجرای آن را در کشور متعهد می­شوند. ایران با الحاق به کنوانسیون 1958 نیویورک در خصوص اجرای آرای داوری خارجی و همچنین تصویب پاره­ای دیگر از قوانین و مقررات، اراده و تمایل خود را به برداشتن موانع قانونی و پر ساختن خلاء­های حقوقی در زمینه سرمایه­گذاری­های خارجی نشان داده است؛ بنابراین در عدم الحاق به کنوانسیون ایکسید که مکمل گام­های قبلی است دلیل موجهی به نظر نمی­رسد. [1]- ICSID [2]- Disputes International Center for Settlement of Investment}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: داوری ایکسید,سرمایه‌گذاری خارجی,کنوانسیون نیویورک,واشنگتن,مرکز داوری}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2084.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2084_2c34c970ffe140e1bddd0680410d2f2e.pdf} } @article { author = {Mohseni Dehkalani, Mohammad}, title = {An Investigation of Ambiguous Confessions from IMAMIYEH Criminal Jurisprudence Perspective}, journal = {Jurisprudence and Islamic Law}, volume = {2}, number = {3}, pages = {201-220}, year = {2011}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2821-0891}, eissn = {2821-0514}, doi = {}, abstract = {Confession is the most significant evidence of proof and in fact it is the most rigorous of it. Confession which is supported by all conditions may sometimes be inconclusive and ambiguous in that a confessant explicitly admits that there is a fixed punishment (HADD) on his/her obligation, but does not make clear which HADD is on his/her obligation and due to which crime HADD has been imposed. This phenomenon has been labeled as ambiguous confession in jurisprudence. Islamic penal code has been silent about the problem of ambiguous confession despite its long history and ancient works of jurisprudence.This paper is an attempt to explore this subject from the perspective of jurisprudence and available viewpoints and finally support an eclectic viewpoint. The author's findings are summarized as follows: clarification of the confession is not obligatory for the judge. These findings are not recommended. In case the evidence and reason of primary rules are insufficient, the outcome should be lack of proof of HADD or at least collapse of HADD. According to the "specific reason" of the subject, the punishment of this confession is whipping.}, keywords = {Ambiguous Confession,Criminal Jurisprudence,Fixed Punishments (HODUD),non,Fixed Punishment (TAAZIR),Sahyheh Mohammed bin Qais}, title_fa = {واکاوی اقرار مبهم از منظر فقه جزایی امامیه}, abstract_fa = {اقرار از جمله ادلة اثبات دعوی و بلکه قوی‌ترین آنهاست. گاه اقرار با وجود  برخورداری از همة شروط نفوذ، از جهت متعلق خود «مجمل و مبهم» است. بدین صورت که مقر به صراحت اعتراف می‌نماید که بر ذمة او حدی وجود دارد ولی روشن نمی‌سازد مقصود کدام حد است و این حد در قبال چه جرمی بر ذمة او مستقر شده است از این پدیده در متون فقهی با نام «اقرار مبهم» یاد شده است. آیا بر چنین اقراری، اثری بار می‌شود؟ قانون مجازات اسلامی، مسئلة «اقرار مبهم» را با وجود سابقة طولانی‌اش در آثار فقهی، مسکوت گذاشته است. همت این مقاله بازخوانی فقهی موضوع، عیارسنجی آراء موجود و در غایت خود، تقویت مبنای مختار خواهد بود. یافته‌های نگارنده به اختصار به قرار ذیل‌اند: بر قاضی الزام مقر به رفع ابهام از اقرار خود واجب نبوده و حتی استحباب چنین امری نیز محرز نیست. در فرض عدم کفایت ادله و مقتضای قواعد اولیة «عدم ثبوت حد» و یا حداقل «سقوط حد» می‌باشد. به استناد «دلیل خاص» وارد در موضوع، حد چنین اقراری، تازیانه است که از جهت قلت اطلاق داشته اما از جهت کثرت از «صد» تجاوز نمی‌کند.}, keywords_fa = {واژه‌های کلیدی: اقرار مبهم,فقه جزایی,حدود,تعزیرات,صحیحه محمد بن قیس}, url = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2087.html}, eprint = {https://law.tabrizu.ac.ir/article_2087_6669bce1e50062e380913149756c4390.pdf} }